Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-15, 18:41   #341
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Om nå HEF vil avskaffe skolegudstjeneste så tror jeg virkelig ikke de ønsker å erstatte den med et humanistisk arrangement, så om deres livssyn er nøytralt eller ikke har ingen betydning sånn sett.

Eg har heller ikkje påstått at dei skal erstatte det ned noko anna. Det eg seier er at det er heller ikkje nøytralt å IKKJE ha gudstjenester, då ha ein tatt eit valg og sagt noko om kva det er greit at born skal få med seg av verdiar og ikkje.

Gammel 11-12-15, 19:06   #342
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke sagt at de kjemper for at gudstjenestene skal være der. Men det at man ikke kjemper for det, er virkelig ikke det samme som at de lyver om at de kjemper mot, altså.

Og verdier? Virkelig? Hvilke verdier går man glipp av ved å ikke ha skolegudstjeneste?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 19:14   #343
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg har heller ikkje påstått at dei skal erstatte det ned noko anna. Det eg seier er at det er heller ikkje nøytralt å IKKJE ha gudstjenester, då ha ein tatt eit valg og sagt noko om kva det er greit at born skal få med seg av verdiar og ikkje.

Selvfølgelig er det nøytralt å ikke ha forkynnelse i regi av skolen. Det er nettopp det som ER nøytralt.

Hvilke verdier mener du barna ikke får med seg om de ikke er med på skolegudstjenesten, mom tro?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 19:46   #344
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er to måter å gjøre det nøytralt. Enten å ha forkynnelse fra alle religioner eller fra ingen.

Gammel 11-12-15, 19:48   #345
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra alle kunne blitt festlig.

Gammel 11-12-15, 19:52   #346
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fra alle kunne blitt festlig.

Jeg synes det hadde vært helt supert jeg da. Tatt litt tid kanskje. Men da kunne faktisk ungene få se religionene side om side og skjønne at når det gjelder religion, det tror du på det som du har blitt lært fra du er liten av. For samtlige religioner virker jo helt schizo og lite sannsynlig i forhold til enhver Disneyhistorie.

Gammel 11-12-15, 19:55   #347
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, velger man å overlate religionsutøvelse til den enkelte familie på fritiden, og holder det utenfor skolen, så er skolen nøytral. I motsetning til om skolen fremmer ett bestemt livssyn som viktigere enn andre. Skolen tar ikke fra barna muligheten til å få med seg kristne verdier. De overlater det bare til hjemmet og fritiden, hvor det, etter min mening, hører hjemme. I motsetning til hva mange ser ut til å tro er ikke skolegudstjenesten den eneste muligheten barna har til å komme seg i kirken.

Gammel 11-12-15, 20:01   #348
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Er det bare meg som har sett at i det siste har jo dette med å gå til julegudstjeneste i skolen blitt et Norsk Symbol i den brune enden av folkehavet. Er du Norsk så går du til Julegudstjeneste. Det er vår Kultur. Gjerne med 14 utropstegn.

Gammel 11-12-15, 20:06   #349
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Som sagt, det er bare på FP jeg møter den store julegudstjenestemotstanden. I hverdagen min sender den store majoriteten ungene sine på julegudstjeneste, og det samtidig som de behersker rettskriving og tegnsetting og uten å være i den brune enden av den politiske skalaen. Kanskje du omgås andre mennesker enn meg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:17   #350
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Er det bare meg som har sett at i det siste har jo dette med å gå til julegudstjeneste i skolen blitt et Norsk Symbol i den brune enden av folkehavet. Er du Norsk så går du til Julegudstjeneste. Det er vår Kultur. Gjerne med 14 utropstegn.

Svært utbredt fenomen i kommentarfeltene nutildags.

Gammel 11-12-15, 20:24   #351
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal man dømme etter alle kommentarfelt så er plutselig veldig mange nordmenn blitt kristne og/eller er ekstremt opptatt at den kristne kulturarven.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:37   #352
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det hadde vært helt supert jeg da. Tatt litt tid kanskje. Men da kunne faktisk ungene få se religionene side om side og skjønne at når det gjelder religion, det tror du på det som du har blitt lært fra du er liten av. For samtlige religioner virker jo helt schizo og lite sannsynlig i forhold til enhver Disneyhistorie.

Mener du at Disneyhistorier ikke er sanne?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:37   #353
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg forstår heller ikke hvorfor så mange er så opprørt over å¨måtte sette kryss på en lapp.

Fordi skolen burde skjønne at man er påmeldt når man er døpt. Og det er forferdelig av HEF å ville frata barna denne vakre opplevelsen og nekte dem evig liv.

I følge en mor jeg er venn med på FB, that is.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:44   #354
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Fordi skolen burde skjønne at man er påmeldt når man er døpt. Og det er forferdelig av HEF å ville frata barna denne vakre opplevelsen og nekte dem evig liv.

I følge en mor jeg er venn med på FB, that is.

... og skolen har så klart register over hvem som er døpt og ikke.

Gammel 11-12-15, 20:48   #355
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sikker på at min sønn står nedtegnet i skolebøkene med et stort rødt utropstegn bak navnet sitt: "Obs ikke døpt, nektes å motta norsk kulturarv og evig liv!"

Gammel 11-12-15, 20:51   #356
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er sikker på at min sønn står nedtegnet i skolebøkene med et stort rødt utropstegn bak navnet sitt: "Obs ikke døpt, nektes å motta norsk kulturarv og evig liv!"

Og verdier.

Gammel 11-12-15, 20:53   #357
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Som sagt, det er bare på FP jeg møter den store julegudstjenestemotstanden. I hverdagen min sender den store majoriteten ungene sine på julegudstjeneste, og det samtidig som de behersker rettskriving og tegnsetting og uten å være i den brune enden av den politiske skalaen. Kanskje du omgås andre mennesker enn meg.

Det er vel ikke mange som er negative til at flertallet sender barna på gudstjeneste? Det jeg ikke forstår er denne motviljen mot at dette ikke skal være obligatorisk, men noe man velger. Jeg synes ikke sammenlikningen med politisk "forkynning" er så feil. Vi bor i AP-land, og ungene hadde neppe tatt skade av at de kom på skolen og messet litt heller, gjerne da ispedd at skolen informerte også litt om andre partier. Men jeg synes politikk og religion er en privatsak, og om en synes gudstjenesten har stor verdi så er det jo en smal sak å ta med ungene i kirka selv.

Det som forundrer meg er at de jeg kjenner som er aktive i kirka ikke ser ut til å hisse seg så opp over dette, men snarere de som bruker kirka kun til dåp, konfirmasjon og andre merkedager, og ellers ikke setter sin fot der.

For ordens skyld: Ungene mine får velge selv, og de fleste gangene har de vært med i kirka.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:54   #358
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får trøste meg med at Lillemann gikk i kirken så lenge han var i skolen, kanskje han kan legge inn et godt ord for resten av familien.

(Jeg mener å huske jeg fikk rapport om at han sov seg gjennom alle tre skolegudstjenestene han var med på før jul, men pytt, pytt. )

Gammel 11-12-15, 21:02   #359
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I mitt miljø (i mangfoldige Oslo indre by) går også de fleste barna i kirken og syns det er koselig, deriblant min egen sønn. Noen er kristne på ordentlig, noen er julekristne, non er ikke kristne og atter noen er ikke engang religiøse. Det er ingen motsetning i det, og et ønske om at det skal finnes et godt, like "feststemt" alternativ. Skolen vår har gått fra å ha et alternativ som kun ble beskrevet som et "alternativ" og ingen visste hva det inneholdt på direkte spørsmål til å nå ha en viss beskrivelse av alternativet, selv om det høres kjedeligere ut enn å gå i kirken. Sikkert fordi det foregår på skolen, mens kirken innebærer å gå en tur til et annet sted, med juletre, sang og orgel.

Jeg syns ikke det er en voldsom julegudstjenestemotstand her inne, men det er mange som er bevisste på at det skal finnes gode alternativer, og det er noen som er prinsipielt i mot forkynning i skolen.

Og ja, brungrumset kaster seg på. Men det betyr selvsagt ikke at flesteparten av dem som sender ungen mer eller mindre bevisst i kirken tilhører brungrumset. På ingen måte.

Gammel 11-12-15, 21:07   #360
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I mitt miljø (i mangfoldige Oslo indre by) går også de fleste barna i kirken og syns det er koselig, deriblant min egen sønn. Noen er kristne på ordentlig, noen er julekristne, non er ikke kristne og atter noen er ikke engang religiøse. Det er ingen motsetning i det, og et ønske om at det skal finnes et godt, like "feststemt" alternativ. Skolen vår har gått fra å ha et alternativ som kun ble beskrevet som et "alternativ" og ingen visste hva det inneholdt på direkte spørsmål til å nå ha en viss beskrivelse av alternativet, selv om det høres kjedeligere ut enn å gå i kirken. Sikkert fordi det foregår på skolen, mens kirken innebærer å gå en tur til et annet sted, med juletre, sang og orgel.

Jeg syns ikke det er en voldsom julegudstjenestemotstand her inne, men det er mange som er bevisste på at det skal finnes gode alternativer, og det er noen som er prinsipielt i mot forkynning i skolen.

Og ja, brungrumset kaster seg på. Men det betyr selvsagt ikke at flesteparten av dem som sender ungen mer eller mindre bevisst i kirken tilhører brungrumset. På ingen måte.

Ja, sånn oppfatter jeg også både FP og omgivelsene. (Selv om jeg er overrasket over både "er det så farlig, da, det er jo så koselig!"-innlegg, og motvilje mot aktivt valg av kirke eller religionsnøytralt alternativ her inne, det var virkelig uventet.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.