|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
|
|
|
|
#342 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg har heller ikke sagt at de kjemper for at gudstjenestene skal være der. Men det at man ikke kjemper for det, er virkelig ikke det samme som at de lyver om at de kjemper mot, altså.
|
|
|
#343 |
|
|
Selvfølgelig er det nøytralt å ikke ha forkynnelse i regi av skolen. Det er nettopp det som ER nøytralt. |
|
|
|
|
|
#344 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#346 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes det hadde vært helt supert jeg da. Tatt litt tid kanskje. Men da kunne faktisk ungene få se religionene side om side og skjønne at når det gjelder religion, det tror du på det som du har blitt lært fra du er liten av. For samtlige religioner virker jo helt schizo og lite sannsynlig i forhold til enhver Disneyhistorie.
|
|
|
#347 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, velger man å overlate religionsutøvelse til den enkelte familie på fritiden, og holder det utenfor skolen, så er skolen nøytral. I motsetning til om skolen fremmer ett bestemt livssyn som viktigere enn andre. Skolen tar ikke fra barna muligheten til å få med seg kristne verdier. De overlater det bare til hjemmet og fritiden, hvor det, etter min mening, hører hjemme. I motsetning til hva mange ser ut til å tro er ikke skolegudstjenesten den eneste muligheten barna har til å komme seg i kirken.
|
|
|
#348 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteEr det bare meg som har sett at i det siste har jo dette med å gå til julegudstjeneste i skolen blitt et Norsk Symbol i den brune enden av folkehavet. Er du Norsk så går du til Julegudstjeneste. Det er vår Kultur. Gjerne med 14 utropstegn.
|
|
|
#349 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSom sagt, det er bare på FP jeg møter den store julegudstjenestemotstanden. I hverdagen min sender den store majoriteten ungene sine på julegudstjeneste, og det samtidig som de behersker rettskriving og tegnsetting og uten å være i den brune enden av den politiske skalaen. Kanskje du omgås andre mennesker enn meg. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
|
Svært utbredt fenomen i kommentarfeltene nutildags. |
|
|
|
|
|
#352 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Mener du at Disneyhistorier ikke er sanne?
|
|
|
#353 |
|
Dragedytteren
|
Fordi skolen burde skjønne at man er påmeldt når man er døpt. Og det er forferdelig av HEF å ville frata barna denne vakre opplevelsen og nekte dem evig liv.
|
|
|
#354 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#355 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg er sikker på at min sønn står nedtegnet i skolebøkene med et stort rødt utropstegn bak navnet sitt: "Obs ikke døpt, nektes å motta norsk kulturarv og evig liv!"
|
|
|
#357 |
|
Absolute Beginner
|
Det er vel ikke mange som er negative til at flertallet sender barna på gudstjeneste? Det jeg ikke forstår er denne motviljen mot at dette ikke skal være obligatorisk, men noe man velger. Jeg synes ikke sammenlikningen med politisk "forkynning" er så feil. Vi bor i AP-land, og ungene hadde neppe tatt skade av at de kom på skolen og messet litt heller, gjerne da ispedd at skolen informerte også litt om andre partier. Men jeg synes politikk og religion er en privatsak, og om en synes gudstjenesten har stor verdi så er det jo en smal sak å ta med ungene i kirka selv. |
|
|
|
|
|
#358 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg får trøste meg med at Lillemann gikk i kirken så lenge han var i skolen, kanskje han kan legge inn et godt ord for resten av familien.
|
|
|
#359 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI mitt miljø (i mangfoldige Oslo indre by) går også de fleste barna i kirken og syns det er koselig, deriblant min egen sønn. Noen er kristne på ordentlig, noen er julekristne, non er ikke kristne og atter noen er ikke engang religiøse. Det er ingen motsetning i det, og et ønske om at det skal finnes et godt, like "feststemt" alternativ. Skolen vår har gått fra å ha et alternativ som kun ble beskrevet som et "alternativ" og ingen visste hva det inneholdt på direkte spørsmål til å nå ha en viss beskrivelse av alternativet, selv om det høres kjedeligere ut enn å gå i kirken. Sikkert fordi det foregår på skolen, mens kirken innebærer å gå en tur til et annet sted, med juletre, sang og orgel.
|
|
|
#360 |
|
|
|
|
|
|
![]() |