Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-15, 08:50   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Min bror kjøpte båt for konfirmasjonspengene sine for snart 30 år siden, og det er jommen de best anvendte konfirmasjonspengene EVER. Den er fortsatt i bruk og har gledet to hele generasjoner med barn.

Gammel 23-09-15, 08:54   #142
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Pøsh. Det er ikke mye i denne tråden som er annerledes enn da jeg var konfirmant. Fokuset var på gaver og det var flere på mitt trinn som fikk pengesummer mellom 30-100000. Hest var det iallfall to som fikk, båt var det et par i min klasse som fikk. Flere fikk språkreiser, noen fikk moped og "alle" jentene fikk bunad og gutta dress. Vi var rundt 80 stk og året var 1996. Selskapet ble ikke sett på som en del av gaven, for å si det mildt . Jeg fikk ikke store summen og kjøpte stereoanlegg for grunkene. Det var masse prat om hva man fikk, hvor mye penger man kunne sløse på 2.dagen (dagen etter konfirmasjonen- man fikk (får?) fri fra skolen for å bruke konfpengene etter gammel tradisjon i min hjemby).
Jeg tenker her, som mange andre steder, at livet ikke er rettferdig og at det må man bare leve med. Til og med som fjortis. Som den som sikkert fikk minst i min vennekrets, var jeg uansett fornøyd og tenkte fint lite over at det skulle være noe kjipt for meg at andre fikk mer.

For egne unger har jeg ikke tenkt så mye på dette enda, eldstemann er jo bare sju, men jeg tenker at de sikkert får gave i tillegg til klær og fest ja.

Jeg er enig i at konfirmasjon alltid har vært en stor ting, og foreldregenerasjonene før oss var ikke bedre. Husker selv kjøkkenet ble pusset opp da søsteren min ble konfirmert. Akkurat det med oppussing tror jeg de fleste gjør fordi det er på tide og greit å henge det på noe, enn at de gjør det for konfirmanten sin del.

Det som er endret fra vår tid er vår generasjons mulighet til og ønske om å dele alt på sosiale medier. Det er ganske mange som deler bilder av bordpynt, gjester, fine bunader, flotte kaker, bugnende gavebord osv. Mens vi i vår tid snakket om dette på skolen blir det i dag behørig dokumentert for alle. Det skaper et større press. Vi klarer å bygge opp festen som et statussymbol også, alt skal være så himla vellykket hele tiden.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 09:45   #143
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I foreldregenerasjonen er det jo ikke nødvendigvis noe dårligere å ha selskapet hjemme, det viser jo både stort hus og vertinneegenskaper.

Gammel 23-09-15, 10:23   #144
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Gutten min ville nok også aller helst ha selskapet hjemme.
Men vi har endret til å leie et sted via mannen sin jobb. Vi har fått bra pris og jeg har regnet litt på det + alt stresset det ville blir for meg pluss at venninnen min med familie skal bo hos oss så det ville blitt kaotisk. Vi måtte ha flyttet sofaen ut på terrassen og dekket bordet på fredagen så det hadde blitt trangt.

Vi har leid lokale med kokk som lager 3retters til samme pris som koldtbord ink. serveringspersonale og dekking av bord så det eneste vi trenger å ta med er bordkort og blomsterpynt. Og så kan vi ha lokalet utover kvelden så lenge vi vil. Projektor og alt tilgjengelig. Må kjøpe drikkevarer der da.

Vi har ikke så mange å spørre som kan lage kaker så jeg må lage mange av de så nå slipper jeg unna stresset med hus og mat og kan konsentrere meg mer om gjester og kakene.

Det blir ikke så voldsomme summer i pengegave her som min gutt vil få i gave. Vi har snakket litt om det allerede og sagt at pengesummen nok blir nærmere 20 tusen enn 50.

Gammel 23-09-15, 10:26   #145
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns 20 tusen er ganske voldsomt jeg da.

Jeg tenker vi alle kan gå litt i oss selv, i stedet for å bruke masse energi på å rettferdiggjøre valgene våre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:31   #146
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tenker vi alle kan gå litt i oss selv, i stedet for å bruke masse energi på å rettferdiggjøre valgene våre.

Jeg er så enig!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:41   #147
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 10:49   #148
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Min bror kjøpte båt for konfirmasjonspengene sine for snart 30 år siden, og det er jommen de best anvendte konfirmasjonspengene EVER. Den er fortsatt i bruk og har gledet to hele generasjoner med barn.

Ja, det er mye som er fornuftig, og både båt og hest kan absolutt være god bruk av pengene. Fiolin også, for den saks skyld. Jeg vet forresten om en gutt som ble konfirmert i fjor, som kjøpte to kviger for konfirmasjonspengene sine. Det synes jeg er tøft.

Gammel 23-09-15, 11:13   #149
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Her blir det selskap hjemme.
Får stort soverom i det nye huset, så da regner jeg med at sofaen plasseres der og
stuen forvandles til selskapslokale, den er ganske grei i formen sånn.
Oppussing blir det uansett nå i løpet av året, så den er grei.
Enda 2,5 år igjen, men jo mere jeg hører, jo mer stressa blir jeg.
Vi vil få konfirmasjon to år på rad, så da regner jeg med at yngstemann sin går på skinner.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 11:47   #150
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns 20 tusen er ganske voldsomt jeg da.

Det er jeg enig i.

Men jeg tenker at det er den totale summen, ikke konfirmasjonen, som velter lasset i dag. Det er ikke bare flotte gaver til bursdag og jul, de får ofte velge på øverste hylle etter behov. Der vi fikk "jakke" og "sko" når vi trengte det også, så får dagens ungdommer "ekstra dyr jakke" og "superfancy sko" også får de mac til jul og londontur til bursdagen. Og det synes jeg er langt mer problematisk enn at det tar av til konfirmasjonen.

Gammel 23-09-15, 12:35   #151
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det er jeg enig i.

Men jeg tenker at det er den totale summen, ikke konfirmasjonen, som velter lasset i dag. Det er ikke bare flotte gaver til bursdag og jul, de får ofte velge på øverste hylle etter behov. Der vi fikk "jakke" og "sko" når vi trengte det også, så får dagens ungdommer "ekstra dyr jakke" og "superfancy sko" også får de mac til jul og londontur til bursdagen. Og det synes jeg er langt mer problematisk enn at det tar av til konfirmasjonen.

Selvfølgelig er det det, og verken du eller jeg er vel helt uskyldsrene der heller. Det kan vi også tenke på, i stedet for å bruke det som en unnskyldning. Jeg syns for øvrig det er ganske selvklart at de store merkedagene som så godt som alle går igjennom og snakker om får et ekstra fokus. Det blir ekstra synlig om noen svarer "3000 og et sølvarmbånd" og andre "50.000 og shoppingtur til New York" på spørsmål om hva de fikk til konfirmasjonen, særlig når det er summer og gaver i 5-siffer-klassen som er normen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 12:44   #152
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Jeg er ikke iallfall ikke uskyldsren der og prøvde ikke å bruke det som en unnskyldning for meg selv. Jeg er tenkte mer på at forskjellene er store hele året nå, mens da jeg konfirmerte meg var forskjellen stor akkurat den dagen og at det selvsagt bidrar til at man kanskje har et større ansvar mtp. måtehold.

Gammel 23-09-15, 16:50   #153
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Spar barnetrygden ett åt, så har du 10 000,- til konfirmasjonsgave.

Jeg går ut fra at dette økonomitipset kom fordi du fremdeles insisterer på at det er misunnelse og manglende mulighet til å gi dyr pengegave selv som er den egentlige grunnen til at jeg er imot store pengegaver til konfirmasjonen? I så fall kan jeg informere om at vi har spart barnetrygd i femten år, og kunne sikkert "gruset" både Lise og Per i klassen til femtenåringen vår når det gjaldt pengegave til konfirmasjonen vi holdt i vår. Det valgte vi likevel å ikke gjøre det, selv om pengene altså var der.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere som jobber med ungdom, hvor mye diskuteres selve selskapet? Der må det være enorme forskjeller fra digre kalas til små selskap.

Mitt inntrykk er at de fleste har god kontroll på hvem som fikk hva, spesielt når det gjelder penger. Jeg har ikke fått inntrykk av at det er mer stilig å ha festen utenfor hjemmet enn i et leid lokale. De fleste som leier lokale, gjør det jo nettopp fordi de ikke har stort nok hus.

Det er jeg helt enig i.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 16:54   #154
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg går ut fra at dette økonomitipset kom fordi du fremdeles insisterer på at det er misunnelse og manglende mulighet til å gi dyr pengegave selv som er den egentlige grunnen til at jeg er imot store pengegaver til konfirmasjonen? I så fall kan jeg informere om at vi har spart barnetrygd i femten år, og kunne sikkert "gruset" både Lise og Per i klassen til femtenåringen vår når det gjaldt pengegave til konfirmasjonen vi holdt i vår. Det valgte vi likevel å ikke gjøre det, selv om pengene altså var der.

Se der, ja! Det var pengepresset sitt, det!

Sist redigert av 007 : 23-09-15 kl 17:18.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 17:02   #155
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 17:19   #156
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Never mind.

Gammel 23-09-15, 18:00   #157
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, rine og 007 og evt andre som kjenner mange ungdommer: Hva vil dere si er en gjennomsnittlig pengesum til konfirmasjonen i 2015? Noen formening? Finnes det statistikk på dette, forresten?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 18:49   #158
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.dn.no/magasinet/2015/05/0.../fint-gavebord
http://www.aftenposten.no/familieogo...e-522527_1.snd

Sitat:

Nylig ble det kjent at norske konfirmanter i gjennomsnitt får gaver til en samlet verdi av 33.500 kroner.

Sitat:

Konfirmantene får i snitt 20.000 kroner - og det er bare av foreldre og besteforeldre

Gammel 23-09-15, 18:51   #159
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ok, rine og 007 og evt andre som kjenner mange ungdommer: Hva vil dere si er en gjennomsnittlig pengesum til konfirmasjonen i 2015? Noen formening? Finnes det statistikk på dette, forresten?

Vet ikke om det finnes statistikk og jeg tror det varierer veldig fra sted til sted.
I vår hørte jeg summer fra 17-60 000 kr. Jeg har inntrykk av at mange fikk på 20-tallet og at de med skilte foreldre fikk mest.

Gammel 23-09-15, 18:54   #160
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Gjennomsnitt på 33.500,-

Jeg kan ikke se for meg at våre barn får slike summer Men jeg sover virkelig godt på natten allikevel, og kommer ikke til å spe på just because.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.