|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Livssyn - liv og lære
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Livssyn - liv og læreJeg synes det er helt uproblematisk. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
maler
|
Sv: Livssyn - liv og læreDet er jo to sider her, hva som er greit for en selv og hva som er greit for andre. Det siste tror jeg stort sett er et ikke-tema, det første må man kjenne på selv. Jeg synes ikke man trenger være for streng med seg selv.
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Livssyn - liv og læreÅ synge salmer er egentlig det eneste jeg savner fra tiden som aktiv kirkegjenger. Om man overser teksten er de jo ganske finne.
|
|
|
|
#26 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Livssyn - liv og læreOm du finner glede i å delta aktivt i en gudstjeneste via sang, til tross for et ateistisk livssyn, så hvorfor ikke, mener nå jeg. Det er jo så mange nydelige salmer!
|
|
|
#27 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, på generell basis er det jo mange sangtekster som er håpløse, også noen få som er flotte og dypsindige. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Livssyn - liv og læreJeg tror ikke på noen spesiell religion og bruker heller ikke kirken til religiøse handlinger som dåp eller konfirmasjon. Jeg kan likevel delta i babysang i regi av kirken. For ikke å glemme da jeg gikk på videregående og hang med indremisjonen på torsdager for å få gratis vafler.
|
|
|
#29 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Livssyn - liv og læreDet må då vere heilt greit? Det er jo noko med at det gir deg noko, at du set pris på å vere med i kor og synge messer og liturgi. Eg synest det er totalt og fullstendig innafor.
|
|
|
|
#30 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Livssyn - liv og læreNår koret mitt er med på gudstjenester (ikke at det er så ofte, men minst en gang i året), synger jeg både høyt og tydelig med på all liturgien som skal synges - jeg tenker at det er derfor vi er der. Trosbekjennelsen og bønnen pleier jeg å droppe, da, jeg er utmeldt av statskirka.
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Livssyn - liv og læreJeg er mindre tilknyttet kirken enn deg (utmeldt og ateist), men deltar like fullt i kirkerommet når jeg er der (stort sett begravelser og dåp), liker estetikken, stemningen, lyden og av og til til og med den fine historien om ubetinget kjærlighet og tilgivelse, selv om jeg ikke tror den er sann.
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Selvsagt finnes det fine salmer, men mange blir jo temmelig meningsløse når man ikke føler noe kjennskap til teksten, eller til og med syns den er rar, sær, eller fniseteit. Jeg kommer ikke på noen eksempler akkurat nå (jeg synger tross alt ikke så mye salmer), men det hender jeg både fnyser, fniser, himler eller snøfter når jeg leser teksten på salmene jeg må synge når jeg er i en gudstjeneste eller annen kirkelig sammenheng. Og noen ganger tenker jeg at det er en fin tekst, selvfølgelig. Særlig om de tok vekk det med gud.
|
|
|
#33 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sånn er jeg også |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Livssyn - liv og læreHVorfor skulle ikke det være greit?
|
|
|
#35 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Livssyn - liv og læreSelvsagt må du fortsette å gjøre det som er riktig for deg, det høres ut som om du har valgt noe som gir deg stor glede og det er vel bare fint. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Livssyn - liv og læreDet skal veldig mye mer til før jeg synes noe er rart, i hvert fall når valget er såpass reflektert som ditt. Jeg har vært i samme situasjon selv, og vurderer å begynne i kor igjen. I så fall kommer jeg ikke til å ha noen som helst skrupler med å synge under en gudstjeneste, selv om jeg nok ikke hadde oppsøkt den samme gudstjenesten ellers. For meg er grensene mellom kultur og religion nokså utflytende i enkelte sammenhenger. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
maler
|
Sv: Livssyn - liv og læreHva skulle egentlig grunnen være til at det ikke var greit, gitt at man synes det er ok selv? (Jeg er klar over at det ikke er noen i tråden som sier at det ikke er greit, så hypotetisk spørsmål nesten).
|
|
|
#38 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Livssyn - liv og læreJeg ser ingen problemer med det. Jeg har en datter som har gjort samme valg. Hun er ikke medlem av statskirken, hun kommer ikke til å konfirmere seg, men hun synger i kirkekoret og deltar i gudstjenester som en del av det. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
Sv: Livssyn - liv og læreSIden jeg har begynt i samme koret som deg med det samme religiøse utgangspunktet mener jeg det må være helt greit! |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Livssyn - liv og læreJeg tror ikke, men står fortsatt i statskirken og er det man kaller "kulturelt kristen". Jeg vurderte å melde meg ut for en del år siden, men etter at jeg flyttet til et mer multikulturelt område har jeg slått fra meg den tanken. Naboene er vel ikke noe mer religiøse (andre religioner altså) enn meg, men de holder også på sine religiøse tilknytninger, så da gjør jeg også det. |
|
|
|
![]() |
|
|