|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?
Nei vet du hva, å ikke håndhilse på pasienten er så et brudd på alminnelig høflighet at jeg hadde ikke ansatt en som ikke gjorde det.
![]() |
#42 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg tror ikke jeg hadde reflektert over at ikke legen hadde håndhilst på meg. Hvis han f.eks satt og skrev noe på pc og bare sa goddag da jeg kom inn,ville jeg ikke tenkt at det var rart, selv om min fastlege, en norsk kvinne, alltid håndhilser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
maler
|
Nei, det er ikke alltid jeg håndhilser jeg heller, av og til tilsier situasjonen noe annet. Det er jo når pasienten gir tegn til å ville hilse og legen avviser det blir veldig feil.
![]() |
#44 |
Halloen!
Ja, enig i det. (Når sant skal sies, er jeg ikke så gira på å hånhilse på leger som er på jobb, hvem vet hvor de hendene nettopp var, liksom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
maler
|
![]() |
#46 |
Halloen!
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?I know, men før den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Eg har og sitte på informasjonsmøte for nye AAP-søkjarar og verkeleg kjend på nederlaget over å ikkje klare å komme meg på jobb, saman med nordmenn som rekk opp handa og seier: "Jeg har hørt at man ikke kan motta AAP i mer en fire år. Medfører dette riktighet? Hva skal vi gjøre etterpå?"
![]() |
![]() |
#48 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?(Eg liker ikkje å håndhelse eller ta på folk eg ikkje kjenner, sånn for the record. Den perioden eg gjekk med krykker var det litt befriende å alltid ha hendene fulle og ikkje klare stokke dei tidsnok til at den utstrakte hånda blei flirt bort. Så eg er kanskje meir av typen som er glad til for å slippe. :tar det på mi kappe: )
![]() |
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?At en lege ikke kan håndhilse pga sin tro vil i mine øyne være et sterkt utrykk for en radikalisering av islam som jeg ikke uten videre vil jatte med. Når begrunnelsen for å ikke gjøre dette er pga fristelser stoler jeg ikke på at samme lege vil kunne fysisk undersøke meg på en profesjonell måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg tenker kulturforskjeller og forventninger er nøkkelen. Mitt barn har flyktningevenner som er utrolig takknemlige for å arve brukt - altså selv om det er fra en klassevenninne, og de andre i klassen kanskje legger merke til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Charlie.. Det er ikke håndtrykket som kommer brått på jeg snakker om, men om de som av prinsipp nekter å håndhilse på motsatt kjønn. Det er et fenomen som øker dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg har også møtt på muslimer som ikke ville håndhilse på meg fordi jeg var kvinne, og må innrømme at jeg første gang ble ganske så sjokkert (og provosert). Dette var i jobbsammenheng og i et muslimsk land, så jeg gjorde selvsagt ikke noe utav det. I denne situasjonen hadde jeg reagert og meget mulig levert inn en klage på denne legen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg har enda dårlig samvittighet for at jeg "tvang" en mulla på et asylmottak i Nord-Trøndelag til å håndhilse på meg.
![]() |
#54 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg kommer her litt på etterskud, men vedr. utlendinger på sykehus: jeg stusser hver gang over at jeg må betale for ting så som plaster, billeder, o.l., på samme måte som jeg blir irritert når et dyrt hotell tar seg betalt for tilgang til internett. Det er ikke selve beløpet som er problemet (for meg, som har god inntekt), men det at det virker så smålig når man først har "offentlig helsetjeneste".
![]() |
#55 |
Mother of Dragons
|
Det er jo merksnodig system for alle og enhver det, men det er jo likefullt synd de gangene utlendinger føler det som en grov diskriminering fordi de tror at nordmenn ikke betaler.
![]() |
#56 |
maler
|
Sånn har jeg ikke tenkt på det før, det var en ny måte å se på det for meg. Men interessant. Systemet med egenandeler er jo ikke nødvendigvis logisk og slett ikke forståelig, så det skjønner jeg kan være rart.
![]() |
#57 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det er egentlig litt morsomt, som en liten digresjon, at enkelte nordmenn irriterer seg over utlendinger fordi de tror de får så mye mer enn nordmenn av det offentlige, og så irriterer enkelte utlendinger seg fordi de tror nordmenn får så mye mer enn dem av det offentlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I 2013 fikk jeg bind fra sykehuset, kanskje noen har tatt til fornuft? |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Litt på siden igjen, men det jeg syns er rart med de egenandelene er hvor lite effektivt systemet er. Minste brakk benet, og hadde jo ganske mange turer på sykehuset. Første gangen tror jeg vi betalte egenandelen når vi var der, men et par av gangene vi var der mente de bestemt at det ikke var noe å betale, men likevel fikk jeg regning på 27 kr eller noe i posten i etterkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|