|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetInteressant video om hvorfor flyktningene legger ut på disse båtreisene av Hans Rosling. Kanskje forenklet, hva vet jeg, men definitivt verdt å tenke på. (Kilde: youtube.com) |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetForenklet eller ei, veldig plausibelt og logisk.
![]() |
#83 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetDet er jo en enkel løsning da! Visum til alle, og mottakerlandene må ta i mot. Det hadde tatt de vekk fra Middelhavet og Hellas og Italia. Problem 1 solved.
![]() |
#84 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetAustralia har jo lang erfaring med båtflyktninger. Og uten å på noen måte mene at australsk immigrasjonspolitikk er noe å trakte etter, så har de ikke for vane å la folk drukne mens de sitter og ser på.
![]() |
#85 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetShute, det høres umiddelbart ut som det er en viss fornuft i. Det aller, aller beste hadde vært om vi først og fremst kunne stoppet disse menneskehandlerne i å tjene penger på desperate mennesker, og hvis du oppnår akkurat det samme ved å reise over land til en camp som å fylle båtene, kan man se for seg at det vil redusere trafikken. Da må man nesten kjøre folk tilbake selv om de når land også, slik at ikke det blir bare et mål å unngå kystvakten, selv om det høres veldig hjerterått ut.
![]() |
#86 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Båtflyktninger i Middelhavet
Jeg er ikke villig til å sette svake grupper opp mot hverandre, men jeg er absolutt villig til å betale betraktelig mer i skatt og avgifter. Arveavgift og formueskatt skal jeg også betale med glede, når/hvis den tid kommer.
![]() |
#87 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetDet er jo ikke det, det er mye større enn det. Prinsippet er der jo, hva vi er villig til å ofre, men hva en håndfull mennesker betaler i formueskatt har ikke noen påvirkning.
![]() |
#88 |
Leser
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetJeg synes Pelle og Billa sier det veldig bra: Operasjoner i utlandet må kordineres av feks EU og FN. Det handler ikke om å være hjerteløs, men om å innse at under selve utførelsen må være i regi av noen andre enn Norge.
Jeg tenker på bibelen når jeg skriver dette - om den fattige enkens gave:
Vi kan alle være som henne. Gi det vi kan gi. Og tenke mindre på de som gir mer, eventuelt de som burde ha gitt mer.
![]() |
#89 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Båtflyktninger i Middelhavethim, jeg vil legge et punkt til lista di. Det gjelder flyktninger/asylsøkere som allerede er i landet. Trondheim kommune har et program som ivaretar mindreårige asylsøkeres rettigheter. De som er blitt såpass gamle at de kan forlate en evt. institusjon, men som ikke er i stand til å leie en bolig på det åpne marked får tilbud om en husvertavtale, der privatpersoner stiller et rom/en hybel til rådighet samtidig som de har et visst foreldreansvar for tenåringen. Det innebærer at de veileder ungdommen i forhold til dagligdagse ting som handling på butikken, vasking av klær, personlig hygiene, økonomi, norsk kultur og mye mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Leser
|
Ja, jeg tenker at alt man kan gjøre er bra. Det er underordnet om man hjelper flyktninger/asylsøkere, nabobarnet, en på forumet her, kollegaen sin. Man gjør det lille man kan, og aksepterer at selv om det er lite er det verdifullt.
![]() |
#91 |
Vaklende
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetDet var et veldig bra innspill, Albertine, jeg skal sjekke med komunen her om noe liknende finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
This is normal!
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetVeldig bra innspill, Albertine! Jeg har tenkt mye de siste dagene på hva jeg/familien kan bidra med konkret, og dette er faktisk noe vi kan vurdere. Men vi har bare rom tilgjengelig, ikke eget kjøkken.
![]() |
![]() |
#93 |
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetNoen, vi har hybel til gutten, mens andre har bare et rom å låne bort. For integreringens del så er det jo mye bedre at de er en del av familien på alle nivå. Dette er en hjertesak for meg, for tenk om flere kunne ha gjort det samme? Tenk om tusener av mindreårige asylsøkere både får en familie og en sjanse til å integreres i det norske samfunn på best mulig måte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetUtrolig flott Albertine |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetBalanse: Triton vil være mer et "search and return" enn "search and rescue" program. Man vil samarbeide med de nordafrikanske landene for å hente tilbake flyktninger som prøver å krysse over til Europa.
![]() |
#96 |
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetDenne blir vel litt generell, men den illustrerer likevel at vi kan bli mye bedre på dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det er veldig mange enslige, mindreårige flyktninger som ønsker seg norsk fosterhjem. De får det sjelden, og vokser da gjerne opp i bemannede bofellesskap i stedet. Dere kunne jo vurdert noe slikt? Det er stort sett snakk om gutter i alderen 13-16, ofte fra Afghanistan eller Eritrea, som selv ønsker integrering og derfor ber om "norsk familie."
![]() |
#98 |
Leser
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetKan legge til et par ting til:
![]() |
#99 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetOm man ser her: https://www.marinetraffic.com/no/ og går inn på middelhavet, så ser en at det er vanvittig mange skip i området. Jeg tenker, at det å ikke plukke opp folk i havsnød er som å kjøre forbi en trafikkulykke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Båtflyktninger i MiddelhavetBreaking news: Det er faktisk IS-krigere som smugles til Europa på disse båtene.
![]() |
|
|