|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Er "indianer" et fyord?Ja, det lurer jeg på i dag. Er det slik nå at "indianer" er på linje med "sigøyner" og "neger", eller er det et nøytralt og gangbart uttrykk på norsk? Det er her snakk om en gruppe kanadiske indianere som spiller ishockey. Jeg synes "kanadiere med urfolksbakgrunn" blir både upresist og klønete.
![]() |
![]() |
#2 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?I USA er det et fy-ord, har jeg hørt. Det korrekte er native Americans. Etter at jeg hørte det for noen år siden merker jeg faktisk at det skurrer litt hvis jeg bruker ordet indianer, men jeg vet ikke heller helt hva jeg skal erstatte det med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?Kanadiske urinnvånere? Kanadiske urfolk?
![]() |
#6 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?Dette er vanskelig, synes jeg. Vi ligger nok litt etter her i Norge fordi vi ikke har urfolk tidligere kalt indianer her. I USA heter de native americans; i Canada first nations. Der er nærheten til den aktuelle folkegruppen så stor at det har blitt en problemstilling man har måttet tatt tak i.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?Det er jo selve ordet "indianer" som er problematisk. De heter jo det fordi europeerne trodde de hadde kommet til India, og er ikke et navn de har valgt selv, og som de selvfølgelig føler er svært misvisende. "Kanadiere med indiansk opprinnelse" blir litt som "Afrikanere med negeropprinnelse".
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?
Ser ikke slik ut, dessverre. De kalles for øvrig "Native Canadians" i originalteksten.
![]() |
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?Heter det ikke "First nations" i Canada? Som "Native American" i USA?
![]() |
![]() |
#10 |
intro
|
Jo, det er det hsj skriver også. Ser nå at begge uttrykk er brukt i teksten jeg sitter med.
![]() |
![]() |
#11 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
Ja, det var det det ble kalt på Museum of Anthropology i Vancouver da vi var der for drøyt 10 år siden, i alle fall. Jeg husker jeg stusset på at det var et annet begrep enn i USA. Jeg støtte på begrepet flere ganger under oppholdet. Det er åpenbart en by med en sterk urfolkidentitet.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Det pleier jo å være noen urfolktreff i nord, kanskje finne ut hva de kaller de ulike grupperingene?
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?Jeg synes urfolkskanadiere høres ut som en god løsning. Litt tungt å bruke i en setning kanskje, men det er jo egentlig både "native Americans" og "first nations" på engelsk også uten at det har noe å si. Det er kanskje ikke alle som vil forstå begrepet umiddelbart, så i noen tekster kan det kanskje være lurt å skrive noe a la "tidligere kalt indianere" i parentes første gang begrepet brukes.
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
Å, beklager, jeg skummet bare gjennom svarene.
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?Jeg kjenner faktisk en kanadisk indianer. Som man altså ikke sier mer.
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?Jeg innser at jeg ikke kan særlig mye om kanadiske urinnvånere. Vil det ikke både være eskimoer/inuitter og indianere? Og skal det i så fall skilles på det når de omtales? Eller er det egentlig det samme?
![]() |
![]() |
#19 |
En som trener
|
Ja, det var min tanke da jeg leste tråden, at inuittene også er urinvånere og dermed ikke helt presist å bruke om indianere. Men eskimo er ikke et ord man skal bruke, det fikk jeg klar beskjed om i Canada at er "a derogatory term". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er "indianer" et fyord?I Canada er det ihvertfall ingen som vil kalles indianere, det vanligste er å bruke aboriginals. Aboriginals er en samlebetegnelse som også aboriginalsaktivistene bruker om seg selv. Denne betegnelsen omfatter også inuitter og metis. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|