Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Er "indianer" et fyord?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-15, 10:49   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Er "indianer" et fyord?

Ja, det lurer jeg på i dag. Er det slik nå at "indianer" er på linje med "sigøyner" og "neger", eller er det et nøytralt og gangbart uttrykk på norsk? Det er her snakk om en gruppe kanadiske indianere som spiller ishockey. Jeg synes "kanadiere med urfolksbakgrunn" blir både upresist og klønete.

Gammel 18-03-15, 10:53   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "indianer" et fyord?

I USA er det et fy-ord, har jeg hørt. Det korrekte er native Americans. Etter at jeg hørte det for noen år siden merker jeg faktisk at det skurrer litt hvis jeg bruker ordet indianer, men jeg vet ikke heller helt hva jeg skal erstatte det med.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 10:54   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanadiske urinnvånere? Kanadiske urfolk?

Er enig i at det blir klønete på norsk, det er jo ikke en veldig aktuell debatt her, så det kan være vanskelig å få folk til å forstå hva du mener om du ikke bruker "indianer".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 10:57   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er de fra en bestemt stamme, slik at du kan henvise til det navnet?

Gammel 18-03-15, 11:11   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man si "kanadiere med indiansk opprinnelse", eller er det like teit?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 11:13   #6
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er vanskelig, synes jeg. Vi ligger nok litt etter her i Norge fordi vi ikke har urfolk tidligere kalt indianer her. I USA heter de native americans; i Canada first nations. Der er nærheten til den aktuelle folkegruppen så stor at det har blitt en problemstilling man har måttet tatt tak i.

Gammel 18-03-15, 11:14   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er jo selve ordet "indianer" som er problematisk. De heter jo det fordi europeerne trodde de hadde kommet til India, og er ikke et navn de har valgt selv, og som de selvfølgelig føler er svært misvisende. "Kanadiere med indiansk opprinnelse" blir litt som "Afrikanere med negeropprinnelse".

Gammel 18-03-15, 11:16   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er de fra en bestemt stamme, slik at du kan henvise til det navnet?

Ser ikke slik ut, dessverre. De kalles for øvrig "Native Canadians" i originalteksten.

Nå skal ikke dette sendes ut noe sted ut av huset og er ikke så "farlig" akkurat i denne sammenhengen, men vi har støtt på problemet i annonser tidligere også.

Gammel 18-03-15, 11:18   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heter det ikke "First nations" i Canada? Som "Native American" i USA?

Gammel 18-03-15, 11:23   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jo, det er det hsj skriver også. Ser nå at begge uttrykk er brukt i teksten jeg sitter med.

Lurer på om jeg skriver "urfolkskanadiere" - går det?

Gammel 18-03-15, 11:24   #11
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, det var det det ble kalt på Museum of Anthropology i Vancouver da vi var der for drøyt 10 år siden, i alle fall. Jeg husker jeg stusset på at det var et annet begrep enn i USA. Jeg støtte på begrepet flere ganger under oppholdet. Det er åpenbart en by med en sterk urfolkidentitet.

Gammel 18-03-15, 11:25   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nå skal ikke dette sendes ut noe sted ut av huset og er ikke så "farlig" akkurat i denne sammenhengen, men vi har støtt på problemet i annonser tidligere også.

Det pleier jo å være noen urfolktreff i nord, kanskje finne ut hva de kaller de ulike grupperingene?

Ellers syns jeg urfolkskanadiere kan funke.

Gammel 18-03-15, 11:27   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes urfolkskanadiere høres ut som en god løsning. Litt tungt å bruke i en setning kanskje, men det er jo egentlig både "native Americans" og "first nations" på engelsk også uten at det har noe å si. Det er kanskje ikke alle som vil forstå begrepet umiddelbart, så i noen tekster kan det kanskje være lurt å skrive noe a la "tidligere kalt indianere" i parentes første gang begrepet brukes.

Gammel 18-03-15, 11:28   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jo, det er det hsj skriver også. Ser nå at begge uttrykk er brukt i teksten jeg sitter med.

Lurer på om jeg skriver "urfolkskanadiere" - går det?

Å, beklager, jeg skummet bare gjennom svarene.

Gammel 18-03-15, 11:37   #15
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lurer på om man lærer det korrekte i grunnskolen, eller om bøkene er fullstending utdaterte. Antar i alle fall at "neger" er borte.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 12:10   #16
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner faktisk en kanadisk indianer. Som man altså ikke sier mer.

Hun omtaler seg selv som aboriginer, som er en samlebetegnelse for urfolk. (Men mest brukt om australske urinnvånere)

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 12:15   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg ikke kan særlig mye om kanadiske urinnvånere. Vil det ikke både være eskimoer/inuitter og indianere? Og skal det i så fall skilles på det når de omtales? Eller er det egentlig det samme?

:avslører all uvitenhet:

Gammel 18-03-15, 12:27   #18
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

De sier first nations om urinvånerere i "inutitt/eskimo"-kategorien også, Tjorven.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 17:31   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

De sier first nations om urinvånerere i "inutitt/eskimo"-kategorien også, Tjorven.

Ja, det var min tanke da jeg leste tråden, at inuittene også er urinvånere og dermed ikke helt presist å bruke om indianere. Men eskimo er ikke et ord man skal bruke, det fikk jeg klar beskjed om i Canada at er "a derogatory term".

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 17:45   #20
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

I Canada er det ihvertfall ingen som vil kalles indianere, det vanligste er å bruke aboriginals. Aboriginals er en samlebetegnelse som også aboriginalsaktivistene bruker om seg selv. Denne betegnelsen omfatter også inuitter og metis.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.