Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 15:49   #521
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Man sliter jo litt i det øyeblikket to familier med sterkt forhold til etternavnet sitt får barn sammen. Med mindre man får bindestrek mellom dem (og det regner jeg med er en dødssynd) vil jo nødvendigvis kun ett navn føres videre. Jeg ser for meg en skikkelig catfight. Man kan jo enes om annet hvert barn. Men hva om man kun får det ene. Oh, the drama!

Gammel 10-03-15, 15:49   #522
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har en topp svigerinne, skikkelig kremdame. Liker ikke at hun tok etternavnet vårt likevel. Jeg skjønner at det ikke er min sak og jeg har jo selvfølgelig ikke nevnt det med et ord. Men jeg synes det er bare tull og nokså misvisende, for hun er ikke i slekt med resten av oss.

Nei, men hun er moren til din bror sine barn. Har ingen verdi det da eller?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 15:49   #523
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det er litt rart for meg også å snakke om inngifte og slekt. Alle mennesker er jo produkter av to ulike familier. Du er inngift i din manns familie og han er inngift i din.

Gammel 10-03-15, 15:51   #524
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Litt på samme måte som en ammeku.

:fjaser:

Gammel 10-03-15, 15:51   #525
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Litt på samme måte som en ammeku.

:fjaser:

Gammel 10-03-15, 15:54   #526
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man sliter jo litt i det øyeblikket to familier med sterkt forhold til etternavnet sitt får barn sammen. Med mindre man får bindestrek mellom dem (og det regner jeg med er en dødssynd) vil jo nødvendigvis kun ett navn føres videre. Jeg ser for meg en skikkelig catfight. Man kan jo enes om annet hvert barn. Men hva om man kun får det ene. Oh, the drama!

Enda et TV-show - "Game of Surnames"!

Gammel 10-03-15, 15:55   #527
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi valgte bindestrek, ser for meg at hun da vil måtte velge å ta bare et av navnene videre til eventuelle barnebarn (dersom den fremtidige barnefarens navn også skal videreføres). Men det vil jo bli en utfordring uansett om man velger mellomnavn eller etternavn med bindestrek? Alle navnene kan jo ikke videreføres.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 15:58   #528
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Navnerulett på fødestuene burde vært standard.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 15:58   #529
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, jeg gruer meg forresten til tråden "Barberer feminister seg under armene?", da må jeg nok bite i det sure eplet, jeg også. :fjaser:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 16:19   #530
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Enda et TV-show - "Game of Surnames"!

Gøy! Von Zigzag får barn med Møhlenpriiis: hva skal barnet hete!?

Mulig mitt avslappa forhold til navn og slekt henger sammen med mitt avslappa forhold til at mine unger uansett er resirkulerte og at vi uansett har kødda til familietreet med gener som ikke går i flere ledd gjennom familien.

Navn er navn, det viktigste er om man liker personen som bærer navnet. Genene mine er unike, helt uavhengig av navnet mitt.
(Og nå ser jeg enda et realitykonsept: :Får du gifte deg inn i familien og potensielt besudle genene til de som skal føre NavnetTM videre" ).

Gammel 10-03-15, 16:23   #531
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hm. Jeg tror ikke jeg kjenner noen skilte damer som ikke har endret tilbake til pikenavnet sitt etter en skilsmisse. Om de har vært gift i tre eller tretti år.

Gammel 10-03-15, 16:34   #532
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hm. Jeg tror ikke jeg kjenner noen skilte damer som ikke har endret tilbake til pikenavnet sitt etter en skilsmisse. Om de har vært gift i tre eller tretti år.

Mens ingen av de jeg kjenner som har skilt seg har byttet tilbake til pikenavnet sitt. De som har giftet seg på nytt har til og med byttet til sin nye manns navn (og det blir dermed ulike etternavn på barna i familien siden barna fra tidligere ekteskap har farens/eksens navn mens fellesbarna har det nye navnet).

Gammel 10-03-15, 16:34   #533
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg kjenner til og med en mann som ikke tok tilbake guttenavnet sitt etter skilsmissen.

Rent bortsett fra det er jeg sikkert mer unntaket enn regelen mht hva folk gjør. Jeg tipper at om jeg hadde vært velsignet med en eks som virket hadde vi blitt enige om at ungene fikk mitt navn også. Og så hadde jeg pakket inn hans familienavn og gitt det til dem i bryllupsgave. For å være grei og selv om det var pes og jeg trives med navnet og egentlig hadde sagt jeg ikke ville bytte igjen.

Men når mannen er vrang opphøyd i femte og ganget med pi, og kona hans er av samme ulla, why bother?

Gammel 10-03-15, 16:37   #534
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men når mannen er vrang opphøyd i femte og ganget med pi, og kona hans er av samme ulla, why bother?

Jeg tror at nettopp dette hadde fått meg til å ikke ønske å beholde slektsnavnet til eksmannen min.

Gammel 10-03-15, 16:45   #535
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg tror at nettopp dette hadde fått meg til å ikke ønske å beholde slektsnavnet til eksmannen min.

For meg var det som gjorde at jeg fikk lyst til å bytte at foreldrene hans er så vanvittig veike overfor sønnen og idiotien hans. At idioten er eks. Feil at eksen er idiot lever jeg fint med. Men jeg sliter med at foreldrene ikke fillerister ham på den mågen jeg vet min mor ville ristet meg. (De er fantastiske mht ungene heldigvis og er en kjemperessurs for meg i hverdagen).

Jeg trodde eksen skulle bli overlykkelig over at jeg ville bytte, og at det at ungene fikk mitt mellommann var en liten kamel å svelge. Den gang ei. Da blir jeg vrang, jeg også. Det er uansett neppe noen spm forveksler meg med Kriså uansett.

Gammel 10-03-15, 16:46   #536
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg er jo i slekt med barna hennes, men ikke med henne. Nei, jeg liker det ikke.

Og jeg skal faktisk vedde på at ganske mange menn ikke hadde likt sånn uten videre at søsteren sin mann hadde tatt etternavnet hennes sånn uten videre også, dersom det var sjeldent.

Gammel 10-03-15, 16:52   #537
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes det er en merkelig tanke. Litt smålig, egentlig. Hun er jo bare én person som kommer til å dø ut, for å si det på den måten. Barna de får sammen er jo i slekt med "resten av dere".
Eller burde dere kanskje kjøre hardere på innavl, sånn at alle nyfødte har 100 % rett på etternavnet, og ikke bare 50 %, som sikkert gjelder de fleste av dere "ekte" folk?

Smålig, når jeg ikke sier noe? Nei nå får du gi deg.

Men på samme måte som de som synes det at å ha samme etternavn for alle i familien så synes jeg at etternavnet symboliserer slekten, og det er for meg en minst viktig greie. Derfor synes jeg det er veldig rart å skifte etternavn, å gjøre en slags symbolgreie av å gå ut av sin slekt og å droppe inn i en annen.

Om mine nieser eller nevøer skifter vekk etternavnet sitt så synes jeg det er synd. Jeg synes også det er synd at inngiftede tar etternavnet. Folk kan holde seg til slekten sin synes jeg. Men jeg sier jo ikke noe til noen i virkeligheten, for folk må jo få gjøre steinteite ting i fred.

Gammel 10-03-15, 17:01   #538
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men er det blodsslekt som er greia di, Esme? Hva tenker du om adoptivbarn? For meg er det familietilhørighet (ev. stedstilhørighet) som er knyttet til etternavnet, ikke blodsslekt.

Gammel 10-03-15, 17:05   #539
Nå også i farger

Standard

Men er det blodsslekt som er greia di, Esme? Hva tenker du om adoptivbarn? For meg er det familietilhørighet (ev. stedstilhørighet) som er knyttet til etternavnet, ikke blodsslekt.

Samme her. Og for meg er blod ikke tykkere enn vann.

Gammel 10-03-15, 17:11   #540
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Nei klart det ikke er forskjell på adopterte og biologiske. Det var da en veldig pussig tanke.

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.