Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 10:27   #361
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er der det stokker seg litt for meg.

Min mann tok mitt etternavn fordi vi ønsket at alle i kjernefamilien skulle hete det samme. Det er greit. Hvis vi hadde tatt hans etternavn med samme argumentasjon, så hadde det blitt feil?

Det ville jo ikke blitt feil uansett, men det er klart at dersom dere hadde valgt hans navn så kunne det hatt en ubevisst forankring i normer og forventninger fra samfunnet rundt en (kunne hatt, ikke måtte hatt, får jeg vel presisere). Det å velge mannens navn er jo opplagt et brudd med tradisjoner og normer, så det er klart at det blir noe annet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:31   #362
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det ville jo ikke blitt feil uansett, men det er klart at dersom dere hadde valgt hans navn så kunne det hatt en ubevisst forankring i normer og forventninger fra samfunnet rundt en (kunne hatt, ikke måtte hatt, får jeg vel presisere). Det å velge mannens navn er jo opplagt et brudd med tradisjoner og normer, så det er klart at det blir noe annet.

Ja, men slik det fremstilles av en del i denne tråden er det undertrykkelse som gjør at man velger mannens etternavn. Jeg synes det blir for teit at argumentet om "vi ønsker å hete det samme" blir helt legitimt når han tok mitt.

Presisering: Det er ikke du, Teofelia, som har påstått dette.

Gammel 09-03-15, 10:33   #363
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Seriøst, folkens. Tror dere ikke at dere faktisk har gjort et par valg i livet på grunn av rådende sosiale normer?

Jeg har det! Jeg jobbet deltid i to år da ungene var små. Riktignok hadde jeg ikke fast jobb og fikk ikke tilbud om full stilling før det var gått noen år, men det passet oss i grunnen greit at det var sånn. (Jeg prøvde ikke knallhardt på full jobb, heller...)Jeg tror det hadde sittet mye lenger inne for mannen min å bare finne seg til rette med å gå hjemme to dager i uken.

Og hvem vet hva jeg selv hadde gjort ang. navnevalg hvis jeg giftet meg som 20-åring, jeg har jo en mye større bevissthet rundt slike ting nå enn jeg hadde da. Derfor ser jeg heller ikke at det skal være så problematisk å si at man endret navn til mannens fordi det det var det "alle gjorde" og fordi man er romantisk, var ung&dum, eller hva_har_du. Det er jo heller ikke "feil" å ønske at hele familien har samme etternavn, men det er bare greit å reflektere litt rundt hvorfor det i 90 % av tilfellene er mannen som stikker av med "seieren."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:40   #364
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg beholdt navnet mitt, fordi jeg heller vil ha det enn mannens etternavn. For Villes del gjorde vi det eneste rettferdige - vi trakk lodd om hvilket hun fikk som etternavn og hvilket som ble mellomnavn.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:55   #365
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Seriøst, folkens. Tror dere ikke at dere faktisk har gjort et par valg i livet på grunn av rådende sosiale normer?

Jo, selvsagt har jeg det. Men sier du at dersom jeg skal kalle meg ekte feminist så må jeg skifte tilbake til det navnet jeg ble tildelt? Eller skal jeg da ta et oppgjør med min egen mor, som ikke klarte å stå på barrikadene på 60-tallet, men tok navnet til min far da de giftet seg, og dermed også ødela for kvinnekampen?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:02   #366
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jo, selvsagt har jeg det. Men sier du at dersom jeg skal kalle meg ekte feminist så må jeg skifte tilbake til det navnet jeg ble tildelt? Eller skal jeg da ta et oppgjør med min egen mor, som ikke klarte å stå på barrikadene på 60-tallet, men tok navnet til min far da de giftet seg, og dermed også ødela for kvinnekampen?

Nei. Hvor tar du dette fra?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:05   #367
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dixie: I den grad jeg tenker noe om etternavnet til folk ( ) (noe jeg stort sett bare tenker på når jeg diskuterer i tråder som denne) handler det jo bare om at damene enten var veldig unge da de giftet seg og/eller har et veldig romantisk, tradisjonelt syn på ekteskapet, evt. er litt lite bevisste på tradisjonene rundt navneskifte.

Jeg var nesten 30 da jeg giftet meg, en temmelig reflektert og tidvis "sint" feminist og ikke voldsomt romantisk anlagt.

Og jeg både er og var bevisst på at jeg tok et veldig "betinget" valg, sterkt formet av normer.

For meg var argumentasjonsrekken omtrent som dette: Jeg ville veldig sterkt at vi skulle ha samme etternavn i familien. Andre kan føle annerledes, det legger jeg meg ikke opp i, men for meg er samme navn en betydningsfull markør på "en familie". Så det var utgangspunktet.

Steg 2, hvem som skulle bytte, se det var definitivt kjønnet. For meg var det til dels hipp som happ hvilket navn det skulle blitt. Det finnes noen "argumenter" for hans til fordel for mitt, men de er i bunn og grunn relativt like i karakter og utbredelse. Hans mer sjeldent enn mitt, så mine barn er Norges eneste barn med det etternavnet, i den grad det betyr noe. De hadde vært de eneste ungene i bydelen, minst, med mitt etternavn også. Men for HAM var det definitivt ikke hipp som happ. Og grunnen til at det ikke var det, handlet aller mest om kjønnsroller.

Hadde det vært livet om å gjøre, eller han het Prumpelort, så hadde jeg antagelig trumfet det gjennom, at skulle vi ha felles navn (noe han også var veldig oppsatt på, som meg), så måtte det blitt mitt. Nå var det "den som føler sterkest for det vinner". Og han følte så sterkt for det fordi det i hans hode var "veldig spesielt" at menn bytter etternavn.

Så hadde jeg litt til gode, som jeg cashet inn da vi kjøpte hytte nettopp (noe han var ganske i mot. )

Gammel 09-03-15, 11:11   #368
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kaller meg verken feminist eller ikke-feminist, men er kvinne og mannen min har byttet til mitt etternavn.

Gammel 09-03-15, 11:14   #369
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna: Det var helt tilsvarende hos oss, bare at vi falt ned på mitt navn isteden.

Vi fikk barn da jeg var 29, og snuppa fikk mitt navn. Men allerede da var avtalen at vi skulle hete det samme når vi giftet oss, og at han da skulle ta mitt. Vi giftet oss halvannet år senere.

Han syntes kanskje det var litt rart å miste navnet sitt, men like før vi bestemte dette var det en venn av ham/kollega som gjorde akkurat det samme. Da ble det en litt lettere beslutning å ta.

Den eneste som virkelig har protestert er min grandonkel. Mitt etternavn er "beskyttet" slik at man egentlig må søke om å få ta det. Med mindre man gifter seg til det. Grandonkelen min påstod svært hardnakket at det ikke gjaldt hvis det var menn som tok navnet, men heldigvis klarte sønnene hans (altså min mors fettere) å fortelle ham at verden hadde gått fremover og at han bare skulle være glad for at noen ville føre navnet videre. Vi er foreløpig de eneste av min generasjon som har reprodusert oss, men det kommer trolig noe påfyll i årene som kommer (hvis jeg skal tolke sommerens slektstreff korrekt).

Gammel 09-03-15, 11:19   #370
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid vært glad i etternavnene mine, min mors, som er gårdsnavnet fra der hun (og jeg) vokste opp (ikke på selve gården da det var noen generasjoner før) og min fars fra gården hans far vokste opp på ( og der har vi et sommersted nå). Så for meg var det ikke aktuelt å bytte. At jeg ikke har samme siste navn som barna mine stresser meg ikke i det hele tatt. Min mor byttet heller ikke! Mormor byttet, men beholdt sitt eget som mellomnavn.

Og jeg er vel feminist!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:26   #371
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine har forresten begynt å ymte på at de kunne tenke seg mitt gamle navn (nå mellomnavn) som mellomnavn, og det syns jeg er veldig hyggelig. Vi har ikke gitt dem det fra før, fordi kombinasjonen er litt heavy (navnene er like i karakter også, så det høres litt corny ut).

Gammel 09-03-15, 11:29   #372
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har beholdt min mors etternavn og lagt mannens til.
Vet ikke hva jeg skal svare. Er definitivt feminist.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:32   #373
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Da har du byttet etternavn, Floksa. Man har bare ett etternavn. "Pikenavnet" er ikke etternavnet ditt lenger, det er mellomnavn. Med mindre dere har laget et nytt bindestreksnavn, da. Det er det et alternativ for i pollen.

Gammel 09-03-15, 11:32   #374
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Det hører forresten med til historien at jeg tok min mors pikenavn da jeg var 13. Før det hadde jeg hatt min fars navn, men jeg bodde hos mamma og følte at jeg hadde langt mer tilhørighet til hennes navn.

Gammel 09-03-15, 11:35   #375
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns det er så herlig at min bestevenninne som alltid har vært nesten militant mot å ta mannens etternavn, endte i den situasjonen at hun tok seg et nytt mellomnavn (morens pikenavn), og så kort tid etter møtte og giftet seg med en mann som hadde det navnet som etternavn. Så alle tror jo at hun har tatt hans etternavn inn som sitt mellomnavn, men NOE SÅNT VILLE HUN JO ALDRI HA GJORT!!!

Gammel 09-03-15, 11:36   #376
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke feminist, har byttet etternavn fordi jeg vil at familien skal ha felles navn og jeg vil ikke at barna mine skal ha så ekstremlange håpløse navn som jeg synes en del barn har nå.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:38   #377
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da har du byttet etternavn, Floksa. Man har bare ett etternavn. "Pikenavnet" er ikke etternavnet ditt lenger, det er mellomnavn. Med mindre dere har laget et nytt bindestreksnavn, da. Det er det et alternativ for i pollen.

Hehe, skulle vi lagt på bindestrek ville vi sprengt alle skjemaer.
Vi snakker da 16 bokstaver.
Ok, da er jeg en feminist som har byttet etternavn.

Men jeg er i allefall klar over at det er samfunnsnormer og det "praktiske" i det som er grunnen. Og litt romantikk. Men aller mest fordi det er praktisk.
Rent praktisk mener jeg at folk som hører sammen bør hete det samme

Det gjør ting så mye lettere når ting skal sendes ut.
(preget av mange år med bretting og påsetting av adresselapper)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:40   #378
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poly:

Gammel 09-03-15, 11:42   #379
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Floksa: Jeg tror "letter jobben for postutsendere" er det argumentet som ville kommet lengst ned på listen over "grunner til å bytte etternavn" for meg altså.

Gammel 09-03-15, 11:44   #380
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er så herlig at min bestevenninne som alltid har vært nesten militant mot å ta mannens etternavn, endte i den situasjonen at hun tok seg et nytt mellomnavn (morens pikenavn), og så kort tid etter møtte og giftet seg med en mann som hadde det navnet som etternavn. Så alle tror jo at hun har tatt hans etternavn inn som sitt mellomnavn, men NOE SÅNT VILLE HUN JO ALDRI HA GJORT!!!

Hahaha det hadde irritert meg grønn!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.