|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bytter feminister etternavn?
Det ville jo ikke blitt feil uansett, men det er klart at dersom dere hadde valgt hans navn så kunne det hatt en ubevisst forankring i normer og forventninger fra samfunnet rundt en (kunne hatt, ikke måtte hatt, får jeg vel presisere). Det å velge mannens navn er jo opplagt et brudd med tradisjoner og normer, så det er klart at det blir noe annet. |
|
|
|
|
|
#362 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Ja, men slik det fremstilles av en del i denne tråden er det undertrykkelse som gjør at man velger mannens etternavn. Jeg synes det blir for teit at argumentet om "vi ønsker å hete det samme" blir helt legitimt når han tok mitt.
|
|
|
|
#363 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har det! |
|
|
|
|
|
#364 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg beholdt navnet mitt, fordi jeg heller vil ha det enn mannens etternavn. For Villes del gjorde vi det eneste rettferdige - vi trakk lodd om hvilket hun fikk som etternavn og hvilket som ble mellomnavn.
|
|
|
#365 |
|
lider av tastleksi
|
Jo, selvsagt har jeg det. Men sier du at dersom jeg skal kalle meg ekte feminist så må jeg skifte tilbake til det navnet jeg ble tildelt? Eller skal jeg da ta et oppgjør med min egen mor, som ikke klarte å stå på barrikadene på 60-tallet, men tok navnet til min far da de giftet seg, og dermed også ødela for kvinnekampen?
|
|
|
#366 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nei. Hvor tar du dette fra?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#367 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#369 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Polyanna: Det var helt tilsvarende hos oss, bare at vi falt ned på mitt navn isteden.
|
|
|
|
#370 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har alltid vært glad i etternavnene mine, min mors, som er gårdsnavnet fra der hun (og jeg) vokste opp (ikke på selve gården da det var noen generasjoner før) og min fars fra gården hans far vokste opp på ( og der har vi et sommersted nå). Så for meg var det ikke aktuelt å bytte. At jeg ikke har samme siste navn som barna mine stresser meg ikke i det hele tatt. Min mor byttet heller ikke! Mormor byttet, men beholdt sitt eget som mellomnavn.
|
|
|
#371 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Ungene mine har forresten begynt å ymte på at de kunne tenke seg mitt gamle navn (nå mellomnavn) som mellomnavn, og det syns jeg er veldig hyggelig.
|
|
|
#372 |
|
can-jur
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har beholdt min mors etternavn og lagt mannens til.
|
|
|
|
#373 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Da har du byttet etternavn, Floksa. Man har bare ett etternavn. "Pikenavnet" er ikke etternavnet ditt lenger, det er mellomnavn. Med mindre dere har laget et nytt bindestreksnavn, da. Det er det et alternativ for i pollen.
|
|
|
#374 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Det hører forresten med til historien at jeg tok min mors pikenavn da jeg var 13. Før det hadde jeg hatt min fars navn, men jeg bodde hos mamma og følte at jeg hadde langt mer tilhørighet til hennes navn.
|
|
|
|
#375 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg syns det er så herlig at min bestevenninne som alltid har vært nesten militant mot å ta mannens etternavn, endte i den situasjonen at hun tok seg et nytt mellomnavn (morens pikenavn), og så kort tid etter møtte og giftet seg med en mann som hadde det navnet som etternavn. Så alle tror jo at hun har tatt hans etternavn inn som sitt mellomnavn, men NOE SÅNT VILLE HUN JO ALDRI HA GJORT!!!
|
|
|
#376 |
|
I mål
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er ikke feminist, har byttet etternavn fordi jeg vil at familien skal ha felles navn og jeg vil ikke at barna mine skal ha så ekstremlange håpløse navn som jeg synes en del barn har nå. |
|
|
|
|
|
#377 |
|
can-jur
|
Hehe, skulle vi lagt på bindestrek ville vi sprengt alle skjemaer.
|
|
|
|
#380 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Hahaha det hadde irritert meg grønn!
|