|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det er mulig jeg er uklar, men det du sier er jeg jo helt enig i, på generell basis. Det jeg gjerne skulle sett, er hvor stor forskjellen på sekulære ungdommer i Oslo øst og vest egentlig er.
|
|
|
#82 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
|
|
|
#83 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det er så rart at det ikke blir dratt ut i Ungdatarapporten, når de diskuterer så mye om forskjellene i seg selv?
|
|
|
#84 |
|
villende
|
Jeg oppfattet deg heller ikke annerledes, altså. Jeg bare konstaterte at det det i så fall stemmer overens med mitt inntrykk om at festing blant umyndig ungdom (naturlig nok) også handler mye om hvilket hjem de kommer fra. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Hvorfor er det noe poeng å sortere ut muslimer, ikke etniske-nordmenn osv? |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Glamorøs
|
Jeg er enig. Og det sier vel denne rapporten noen om; at barn ofte arver sine foreldres drikkekultur.
|
|
|
#87 |
|
|
Hvorfor er det interessant? |
|
|
|
|
|
#88 |
|
villende
|
Fordi det sier noe om hvorvidt sosioøkonomisk status også påvirker drikkemønster, eller om det stort sett handler om kulturell bakgrunn. Det er jo like interessant å se om man finner de samme trendene i bedehusmiljøene som man finner i områder med stor konsentrasjon av religiøse innvandrere. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
|
Trekker man ut alle sekulære ungdommer fra tallene mellom øst og vest trekker man også ut alle muslimene som drikker, alle kristne (hvorav katolikker og ortodokse kristne ofte kommer fra kulturer hvor det inntas mer alkohol enn tradisjonelt i Norge) og man sitter igjen med hva? |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg skjønner at det er umulig å bryte alt ned til enkeltfaktorer og få to streker under svarene. Men her har man sagt at det er forskjeller mellom to grupper avhengig av geografi og sosioøkonomiske forhold, og prøvd å forklare det (ikke ungdata, men media) med ganske heftige beskyldninger mot en gruppe foreldre som ikke følger opp barna sine (noe ungdata tilbakeviser).
|
|
|
#91 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
|
|
|
|
#92 |
|
|
Ikke på landsplan, men med tanke på subkulturelle studier og sosiologiske faktorer kunne det være interessant nok å studere. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det er eg einig i.
|
|
|
|
#94 |
|
|
Det jeg tenker er interessant i ungdatarapporten er ikke hvem som ruser seg mest eller på hvilken side av byen de bor på, men hvor omfattende problematikken er også i miljøer og på steder man tradisjonelt ikke har tenkt som risikogruppe. Om det er verre blant norsk-etniske barn av sekulære foreldre på Oslo vest vs øst tenker jeg er mindre interessant enn at det faktisk er store utfordringer også i de gruppene hvor det tradisjonelt ikke har vært så synlig. Som foreldre tror jeg det kan være en vekker med tanke på å tenke at det i "min gruppe", blant "mine venner" og blant mennesker med "min bakgrunn" er det ingen problemer. Det er overraskende mange som lever i en kulturell boble og ikke ser hva ungdommene sliter med. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
villende
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg syns forresten Torkel Brekkes svar på en del av kritikken på det første innlegget hans er interessant. Og poenget er jo ikke egentlig at ungdom på vestkanten drikker for mye, men at norsk ungdom er verdensmestre i fyll. Noe som jo er er tankekors. For de har jo blitt "lært opp" i helgefylla. Og det må jo bety at det er relativt mange foreldre som praktiserer nevnte helgefyll på en slik måte at barna lar seg påvirke. Blir man ikke opplært i at helgefylla er superkul, men kun observerer deg fra utsiden, som edru, så er den jo ikke rasende stilig. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Yes, we can!!
|
Fordi debatten her, ja, til og med trådtittelen og ørten artikler har fokusert nettopp, og som oftest utelukkende, på det jeg har uthevede over. Med spenstige forklaringsmodeller som stort sett brennemerker en hel gruppe med foreldre. Sånn at andre kan sitte og klappe seg på skulderen og prise seg lykkelig over at DE slett ikke er sånne rike drittsekkforeldre. Det er ikke videre fruktbart, altså.
|
|
|
#97 |
|
Glamorøs
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det er ikke videre fruktbart at ressursterke foreldre (uansett bosted) går rett i forsvarsmodus heller og nekter for at det er slik. Akkurat som det ikke er videre fruktbart når foreldre til ungdomskriminelle gjengmedlemmer gjør det.
|
|
|
#98 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Eksakt. Overdrivelser gir overskrifter og klikk, men ikke en veldig konstruktiv debatt.
|
|
|
#99 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)her er et godt innlegg: http://forskning.no/meninger/kronikk...viktig-problem
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Veldig bra, pøbelsara, og akkurat det jeg sitter igjen med. Selvsagt skal vi ikke gå i forsvar og si at alt er bra i lalaland, men å polarisere debatten helt unødig på den måten Brekke gjorde? Hvorfor?
|
![]() |
|
|