|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
FFO jobber vel endel slikt, tror jeg. Jeg har litt med FFO å gjøre, men foreløpig er de ganske "diffuse" for meg.
|
|
|
|
#63 |
|
|
Det er nok mye enklere å få til sånt på din arbeidsplass og med økonomisk tilskudd kunne vi også fått til noe sånt på min. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg ønsker Robert Eriksson en kronisk sykdom, så han kan føle på kroppen Sist redigert av Cumulus : 11-10-14 kl 16:28. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
villende
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg syns Pepper har et viktig poeng, samtidig som jeg syns det et vanskelig å formulere det jeg tenker på en god måte. Jeg betaler min skatt med glede, og jeg unner alle som er uføre et verdig liv. Jeg har ingen trygdemisbrukere i omgangskretsen, jeg opplever heller at en del av de som er blitt delvis uføre har kjempet mot med nebb og klør, fordi de ønsker å bidra. Og jeg syns det er utrolig viktig at vi har et system som ivaretar de som ikke er i stand til å jobbe helt, eller som må jobbe redusert for å i det hele tatt være i stand til å være sammen med barna sine på fritiden. Samtidig så er det viktig at systemet er bygd opp på en slik måte at det må være både ønskelig og mulig å bruke det man har av (rest)arbeidsevne fremfor at den ikke brukes fordi det ikke lønner seg å jobbe. Men jeg aner ikke hvordan det kan gjøre på en god måte, som ikke skaper enda mer byråkrati og mistenkeliggjøring av de som faktisk er så dårlige at de ikke kan jobbe. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
villende
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Dessuten tenker jeg at det er utrolig viktig at systemet sikrer at man ikke blir nødt til å "gå i fra gård og grunn" fordi man blir helt eller delvis ufør. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
By the Sea
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg synes altfor stor del av debatten rundt velferdssidens bakside blir kanalisert inn i faking av sykdom. Det aller mest interessante i innlegget det linkes til i HI, er dette:
|
|
|
#68 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)En annen ting jeg lurer på er om økt antall uføre er en pris man må betale for et veldig spesialisert og effektivt arbeidsmarked og at det kanskje må ligge i regnestykket. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)"Før i tia" hadde de feks på Aker "kosterne". Det var to menn - og jobben deres var - enkelt og greit - å koste i verkstedlokalene. De jobbet ikke fort, de kunne ikke gjøre stort annet, men de kunne koste. Og de startet opp der ganske unge.
|
|
|
|
#70 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Med tanke på bolig så må det skje en endring her til lands snart. Må det ikke? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Anngående autisme og jobb. Spesielt asperger har blitt "ettertraktet" i endel bedrifter, og det er noen solskinnshistorier der. Men da er det gjerne data det går på. Og er man ikke interessert og superflink i data, hva da?
|
|
|
|
#72 |
|
Absolute Beginner
|
Hva ville du ha gjort om du visste om noen som jobbet svart? Ville du ha anmeldt? Jeg lurer oppriktig. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
villende
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Vi trenger jo fortsatt "kosterne". Vi trenger renovasjonsarbeidere og folk som kan grave grøfter, for å nevne noe. Problemet er at når markedet fokuserer ensidig på profitt og effektivitet så er det ikke alltid rom til de som ikke er effektive. Spesielt hvis arbeidsmarkedet er sprengt eller det er tilgang på mer effektiv arbeidskraft. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
Nå for tida skal renovasjonsarbeidere ha fagbrev. Grøftegravere skal ha maskinføreropplæring og gjerne noen kurs i tillegg pga sikkethetskrav. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Off the map.
|
|
|
|
#76 |
|
etterpåklokest
|
Du ønsker noen kronisk sykdom og smerter? Det er et synspunkt det er vanskelig å ha respekt for, gitt. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
maler
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Det er et poeng det der at det ikke lenger holder å gjøre en grei jobb. Man skal fungere på så mange plan i en bedrift for å være attraktiv arbeidskraft.
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Cumulus: det innlegget var virkelig lavmål og bidrar til å fjerne det som er av resepekt i en ellers interressant debatt.
|
|
|
#79 |
|
|
Ja de er bra og de har valgt dette som konsept og planlegger mye av driften rundt dette. Det er noe som sikkert flere kunne gjøre, men det krever ganske stor omstilling for mange. Jeg vil tro at det også krever en god porsjon idealisme og tro på mennesker. |
|
|
|
![]() |
|
|