Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er ditt forhold til vin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva er ditt forhold til vin?
Jeg er helt avholds 14 5,71%
Vin smaker grusomt 20 8,16%
Jeg kan til nød drikke vin hvis den er søt 4 1,63%
Jeg liker noen få typer rund og lettdrikkelig vin 22 8,98%
Jeg liker vin, men alt smaker ganske likt for meg 13 5,31%
Jeg liker vin, og «kan» noen flasker som jeg vet jeg liker 65 26,53%
Jeg liker vin og kan forskjell på noen druesorter og vinstiler, men er ikke noen ekspert 91 37,14%
Jeg liker vin og har ganske god greie på druesorter og vinstiler, og samler kanskje litt 12 4,90%
Jeg lever og ånder for vin, har spesialbygd vinkjeller og nekter å vaske vinglass i oppvaskmaskinen 0 0%
Brokkolivin 4 1,63%
Deltakere: 245. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-14, 20:07   #161
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt forhold til vin?

Kanskje det er min indre perfeksjonist Men eg skal gå i zen, og nyte rødvinen min. Og det er jo ikkje mitt tap at dei heller vil ha Blue Nun.

Gammel 25-09-14, 20:08   #162
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner heller ikke problemet. Tror dere ikke gjestene kan sette pris på maten uten (korrekt) vin til? Blir middagen mindre sosial og hyggelig om ikke alle drikker vin eller om noen drikker en vin dere ikke ville drukket?

Gammel 25-09-14, 20:18   #163
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke vin, og ikke annen alkohol.

Men rødvinsaus er deilig merkelig nok. Elsker hjemmelaget rødvinsaus med masse rødvin i.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 20:30   #164
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg skjønner heller ikke problemet. Tror dere ikke gjestene kan sette pris på maten uten (korrekt) vin til? Blir middagen mindre sosial og hyggelig om ikke alle drikker vin eller om noen drikker en vin dere ikke ville drukket?

Nei, på ingen måte. Eg syns berre det er stas når vin og mat hører sammen. Ref.interessa for vin. Eg kompensere med å ha funne den optimale pavlova-vinen, den tippe eg alle like

Gammel 25-09-14, 20:54   #165
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg tror jeg må ha andre smaksløker enn folk flest, for jeg synes vin smaker vondt. Øl også. Og kaffe og kullsyrevann.

Mine og dine smaksløker, da.

Dertil er jeg avholds, det er mitt fraværende forhold til vin.

Gammel 26-09-14, 07:44   #166
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Nei, på ingen måte. Eg syns berre det er stas når vin og mat hører sammen. Ref.interessa for vin. Eg kompensere med å ha funne den optimale pavlova-vinen, den tippe eg alle like

Ja, og det er jo greit at du syns er stas, men jeg syns faktisk det er merkelig å fordi noen andre ikke deler samme interesse.

Og apropos pavlova-vin, den hadde jeg neppe drukket, jeg klarer ikke å se at vin og pavlova er godt sammen. Kanskje like greit at vi ikke er i samme omgangskrets.

Gammel 26-09-14, 08:02   #167
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksempel frå i dag. Vi skal ha gjester i morga og hovedrett er diverse spyd marinert i koriandermarinade med thaisalat. Ba kjæresten om å spørre på polet om vintips. Men så ringe han og seie at etter å ha snakka litt med nokre av gjestane før han dro på polet for å handle har han fått beskjed om å berre kjøpe "en søt kvitvin" for dei like ikkje rødvin og i alle fall ikkje spesiell vin.

Kan eg få lov å e pittelitt?

Jeg synes det er helt greit å e litt.
Det blir nok litt som når folk tar ketchup på biff.

Gammel 26-09-14, 08:16   #168
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksempel frå i dag. Vi skal ha gjester i morga og hovedrett er diverse spyd marinert i koriandermarinade med thaisalat. Ba kjæresten om å spørre på polet om vintips. Men så ringe han og seie at etter å ha snakka litt med nokre av gjestane før han dro på polet for å handle har han fått beskjed om å berre kjøpe "en søt kvitvin" for dei like ikkje rødvin og i alle fall ikkje spesiell vin.

Kan eg få lov å e pittelitt?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes sånn som det her er utrolig snobbete. Hvis man ikke aksepterer at gjestene har andre smaksløker enn seg selv og er mindre interessert i mat og vin, så kunne man klare seg uten gjester.

Ketchup på biff? Gjerne for min del. Det er ikke jeg som skal spise den, og ketchup er vel stort sett tomater, sukker, eddik og salt. En helt grei kombo med kjøtt egentlig.

Å bli helt og av at gjestene er ærlige og sier at de ikke er opptatt av vin, synes jeg er veldig rart.

Gammel 26-09-14, 08:17   #169
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Ketchup på biff har eg faktisk aldri sett. Men når eg tenke meg om hadde eg ikkje a noke særlig av det altså.

Gammel 26-09-14, 08:21   #170
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Det eg trur eg blir litt matt av er det at en ikkje skal prøve ting. Enten det er en rødvin, sushi, saudehaud, soltørka tomat, oliven, tapenade, vannkastanjer, guacemole, pesto, heimelaga is, chili, vanlig tomat (jada!) og så vidare og så vidare. Eg veit det ikkje er mitt problem men eg blir likevel litt matt av det.

Gammel 26-09-14, 08:28   #171
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eg trur eg blir litt matt av er det at en ikkje skal prøve ting. Enten det er en rødvin, sushi, saudehaud, soltørka tomat, oliven, tapenade, vannkastanjer, guacemole, pesto, heimelaga is, chili, vanlig tomat (jada!) og så vidare og så vidare. Eg veit det ikkje er mitt problem men eg blir likevel litt matt av det.

Jeg har prøvd kaffe mange ganger over flere år. Jeg synes det smaker vondt. Jeg har prøvd å smake sauekjøtt mange ganger. Jeg brekker meg hver gang. Det har noe med konsistens å gjøre. Hvorfor er det sånn at alle skal smake på og like all slags mat egentlig? Når det gjelder musikk, litteratur og billedkunst er det da ingen som insisterer på at alle må prøve alt og lære seg å like alt. Selv smaker jeg på nye ting, men det er noe kjøtt jeg rett og slett ikke fikser. Har man drukket rødvin flere ganger og funnet ut at man ikke liker det, hvorfor skal man da fortsette å smake på det? Fordi du synes det er så godt?

Gammel 26-09-14, 08:33   #172
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes sånn som det her er utrolig snobbete. Hvis man ikke aksepterer at gjestene har andre smaksløker enn seg selv og er mindre interessert i mat og vin, så kunne man klare seg uten gjester.

Ketchup på biff? Gjerne for min del. Det er ikke jeg som skal spise den, og ketchup er vel stort sett tomater, sukker, eddik og salt. En helt grei kombo med kjøtt egentlig.

Å bli helt og av at gjestene er ærlige og sier at de ikke er opptatt av vin, synes jeg er veldig rart.

Jeg skjønner godt at det kan høres snobbete ut, og jeg både aksepterer det og serverer Blue Nun og kethup til god mat om mine gjester ønsker det.
For mitt vedkommende handler det mer om at jammen, jammen, råvaren fortjener jo så mye bedre enn det, og at jeg ikke greier å sette meg inn i at folk synes dette er godt.

Gammel 26-09-14, 10:02   #173
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at det kan høres snobbete ut, og jeg både aksepterer det og serverer Blue Nun og kethup til god mat om mine gjester ønsker det.
For mitt vedkommende handler det mer om at jammen, jammen, råvaren fortjener jo så mye bedre enn det, og at jeg ikke greier å sette meg inn i at folk synes dette er godt.

Verken Blue Nun eller ketsjup til biff kommer på mitt bord, men jeg går gjerne for kompromisser. For eksempel serverer jeg typisk landkylling til folk som er redd for kjøtt som ikke er gjennomstekt, og blide, bærdrevne italienske rødviner til folk i JP Chenet-leiren. Men jeg må synes det er godt selv. Ellers gidder jeg ikke.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 10:12   #174
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes det må være helt greit å forvente at voksne mennesker kan droppe ketchupen når man har lagt tid og arbeid i matlaging og man er gjest. Med mindre det inngår som en det av det som tilbys, så klart. Det selvsagt helt greit å ikke like noe, det gjør jo jeg også (ref. andre tråder der jeg innrømmer å ikke like hverken brissel eller lapskaus). Når jeg vet dette, pleier jeg å ta hensyn til det når jeg planlegger maten.

Det jeg derimot ikke kan forstå er hvordan man absolutt ikke vil smake på noe nytt. Og da snakker vi ikke om "ekstremmat" som gjæret jakmelk eller fylte pungrotter- men en biff som ikke er stekt ihjel, eller sushi, eller kamskjell, eller en annen vin enn "Libfraumilch". Man vil ikke smake ditt og datt fordi man tror man ikke vil like det, det høres rart ut når det kommer fra voksne mennesker.
Og siden man nevner nevner kunst, litteratur og musikk. Jeg synes selvsagt der også at det er greit å like forskjellige ting, men jeg synes det er veldig sært å være så forutinntatt at man nekter å oppleve noe nytt på den fronten også.

Gammel 26-09-14, 10:33   #175
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om man blir invitert bort og får servert biff med ketsjup og Blue Nun el til, og man vet at ketsjup på biff er noe man ikke liker og man synes at Blue Nun er djevelens verk, vil man da si nei takk jeg står over ketsjup og drikker helst vann, eller ...? Er det greit?

Jeg ville jo stått over biffen også, så jeg er nok den kjipeste gjesten man kan ha.

Jeg informerer riktignok alltid om at jeg ikke spiser kjøtt hvis jeg blir invitert bort, og tilbyr meg å ta med et eller annet selv om ønskelig.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 12:00   #176
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Verken Blue Nun eller ketsjup til biff kommer på mitt bord, men jeg går gjerne for kompromisser. For eksempel serverer jeg typisk landkylling til folk som er redd for kjøtt som ikke er gjennomstekt, og blide, bærdrevne italienske rødviner til folk i JP Chenet-leiren. Men jeg må synes det er godt selv. Ellers gidder jeg ikke.

Det siste du skriver er jo viktig. Selvfølgelig skal man kunne servere noe man synes er godt på sitt eget bord. Men om jeg hadde laget biff og en av gjestene hadde spurt etter ketchupen, hadde det ikke vært noe problem for meg å ta den fram. Så lenge ikke gjesten hadde insistert på at jeg skulle ha ketchup på min biff.

Og når mannen til Tussa spør gjesten om hvilken vin de vil han skal handle inn, må man jo tåle et ærlig svar. Ellers får man la være å spørre. Tussa og mannen kan jo kose seg med den vinen de liker best.

Vi har forskjellig luktesans og smaksløker, vi har forskjellig gehør og vi har forskjellig fargesyn (rød for meg kan være noe annet enn rød for deg). Og ikke minst har vi forskjellige interesser.

Jeg synes voksne folk skal få ha smaken og skepsisen sin i fred, så lenge det ikke gå ut over andre enn dem selv.

Gammel 26-09-14, 12:02   #177
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spør ikke gjestene hvilken vin jeg skal handle inn, for jeg vil jo ikke høre svaret. Med mindre de har bedre peiling enn meg, da. God leveregel. Og jeg setter ikke fram ketsjupen av meg selv, men ville selvsagt ikke nektet å hente den. (Jeg hadde ikke blitt sur heller, men dette er ikke akkurat noe som har skjedd meg noe særlig.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 12:19   #178
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg har heller ikke opplevd ketsjup på biffen, tror jeg, men jeg har venner som takker nei til noen typer mat. Selv fikser jeg altså ikke sauekjøtt. Fisk er fisk, kjøtt er mat, sau er genser.

Gammel 26-09-14, 12:37   #179
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men hvis jeg liker sånt som dette, hva bør man teste ut da? Jeg har ingen kompetanse, annet enn at jeg tror den er litt 'søt'? Vi vil gjerne lære og prøve mer.

Da fortsetter du å drikke deg rundt i Rioja-området.
Baron de Ley og sånn.

Gammel 26-09-14, 12:39   #180
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Da fortsetter du å drikke deg rundt i Rioja-området.
Baron de Ley og sånn.

Noterer. Takk!

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.