Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lar kroppshåret gro

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-14, 20:47   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar kroppshåret gro

Jeg barberer leggene mine fordi det forventes at man gjør det. Jeg ser ikke problemet med at det er hår på dem, men jeg føler at "noen" mener at det bør gjøres.

Jeg tenker at det å barbere leggene er omtrent like frivillig som å bære hijab for en del muslimske kvinner.

Gammel 02-09-14, 20:59   #42
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg barberer meg for eget velbehag, dog ikke ben, legger, armer og slikt. Ser jeg ingen grunn til. Men under armer og nedentil. Kun fordi jeg foretrekker det slik av ymse grunner. Nå er jeg en som aldri har følt for å gjøre ting bare fordi "alle andre" gjør det. Det ligger rett og slett ikke i meg...

Gammel 02-09-14, 21:16   #43
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barberer ikke, men trimmer det. Føler meg rett og slett vellstelt da, selv om ingen andre enn samboeren min ser det.
Men må si det er overraskende mange menn som glattbarberer seg helt. Altså nedentil, bryst, rygg og legger... Man gjør jo sine observasjoner i dusjen på treningssenteret/svømmehallen!

Gammel 02-09-14, 21:36   #44
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Endelig.
Etter andre tråder her har jeg jo skjønt at det er ytterst få som lar være å barbere leggene. Jeg er en sånn en, som går rundt på stranda og over alt jeg måtte ønske, uten å tenke to ganger på at jeg har hårete legger.
Jeg føler tvert i mot at jeg mangler noe de gangene jeg ikke har hatt hår på leggene, jeg vokset de en gang for et par år siden, men likte det ikke.
Og så har jeg vel barbert dem 5-10 ganger i mitt liv, og hver gang har jeg fundert på hvorfor i alle dager folk gidder å drive med sånt.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 21:38   #45
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker at det å barbere leggene er omtrent like frivillig som å bære hijab for en del muslimske kvinner.

Det er en perfekt sammenligning. Det er ikke noe som egentlig blir påtvunget, med de bruker det "fordi de trives med det" og de føler jo at de gjør det. Men samtidig så er det åpenbart at det er kulturen som gir en den følelsen.

Gammel 02-09-14, 21:54   #46
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er en perfekt sammenlikning all den tid damer som ikke barberer leggene kanskje risikerer å få rare blikk og kommentarer (selv om jeg aldri har opplevd at noen har sagt et ord til meg de gangene jeg glemmer å barbere meg), mens kvinner som ikke går med hijab risikerer atskillig sterkere reaksjoner på det valget.

Er det virkelig noen her som har opplevd at noen kommenterer manglende barbering av legger??

Gammel 02-09-14, 21:56   #47
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg synes ikke det er en perfekt sammenlikning all den tid damer som ikke barberer leggene kanskje risikerer å få rare blikk og kommentarer (selv om jeg aldri har opplevd at noen har sagt et ord til meg de gangene jeg glemmer å barbere meg), mens kvinner som ikke går med hijab risikerer atskillig sterkere reaksjoner på det valget.

Er det virkelig noen her som har opplevd at noen kommenterer manglende barbering av legger??

Ikke legger, men armhuler.
Flere i den andre tråden som mener det er ekkelt

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 22:01   #48
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ikke legger, men armhuler.
Flere i den andre tråden som mener det er ekkelt

Men Tjorven og Esme sammeliknet barbering av legger og hijab. Og det var det jeg responderte på.

Gammel 02-09-14, 22:03   #49
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men Tjorven og Esme sammeliknet barbering av legger og hijab. Og det var det jeg responderte på.

Jeg synes det er en god sammenligning. Hijab blant høyere utdannede muslimske kvinner i den mer liberale delen av verden, de som sier de gjør det av egen fri vilje og at det er staten som undertrykker dem ved å forby det. Kvinner risikerer åpenbart mer enn blikk hvis de ikke fjerner kroppshår også, skal man tro nettdebattene. Det å bli sett på som ekkel med dårlig hygiene kan få sine ringvirkninger.

Gammel 02-09-14, 22:05   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Se her: http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle18281693.ab

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 22:15   #51
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er en god sammenligning. Hijab blant høyere utdannede muslimske kvinner i den mer liberale delen av verden, de som sier de gjør det av egen fri vilje og at det er staten som undertrykker dem ved å forby det. Kvinner risikerer åpenbart mer enn blikk hvis de ikke fjerner kroppshår også, skal man tro nettdebattene. Det å bli sett på som ekkel med dårlig hygiene kan få sine ringvirkninger.

Men veldig mange, selv her i Norge, gjør det ikke av fri vilje, men fordi de ikke har noe valg. Gjelder særlig i det somaliske miljøet, og da snakker vi ganske unge jenter. Og det blir i mine øyne latterlig å sammenlikne den sosiale tvangen de møter, og de sanksjonene de risikerer, med det ubehaget jeg kan føle når jeg sitter på stranden og oppdager at "oh shit, jeg glemte å barbere leggene!". Joda, for noen er hijab et valg. Men for ganske mange er det fremdeles bare et "valg". Dessverre.

Gammel 02-09-14, 22:16   #52
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri opplevd å bli sett rart på fordi jeg ikke barberer leggene. Lite observant av meg kanskje da eller?!

Gammel 02-09-14, 22:16   #53
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Enig, Milfrid.

Gammel 02-09-14, 22:27   #54
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det var ikke snakk om kroppshår i form av det vi hsr ubder armene. Det var en sammenlikning av barbering av legger vs bruk av hijab. Jeg har spasert rundt med hårete legger hele sommeren uten at noen, inkludert kjæresten, har sagt noe. Og jeg tror ikke en eneste gang at jeg har studert leggene til medsøstre for å se, og kommentere deres eventuelle manglende barbering.

Jeg hadde helt sikkert sett det om noen hadde hår under armene. Jeg hadde aldri tenkt på å kommentere det. At det fines idioter som gjør det tviler jeg dog ikke på (og jeg kunne sikkert fnist om det til ei venninne senere). Men jeg har virkelig ingen tro på at min datters somaliske venninne kan ta av seg hijaben og få samme reaksjoner fra familie og det somaliske miljøet som en dame som velger å gå sommeren gjennom med kjole og hår på leggene.

Gammel 02-09-14, 22:30   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig mange høyt utdannede muslimske kvinner som sier at de velger hijaben helt fritt og uten påvirkning fra andre. På samme måte som alle norske kvinner velger barbering helt fritt og uten påvirkning fra andre. Jeg vet at det er småjenter i enkelte kulturer som opplever et helt annet press, og det var på ingen måte dem jeg tenkte på.

Gammel 02-09-14, 22:30   #56
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Noen har dun på leggene, mens andre har grisebust. Med blåhvit bunn. Så om noen føler at de ikke får blikk på stranden med ubarberte legger, kam det være at de har sjarmerende dun på nøttebrune legger.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 22:30   #57
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Milfrid, det var ikke reaksjonene på manglende barbering eller manglende hijab som ble sammenliknet, men de kulturelle mekanismene som får oss til å tro at vi velger å gjøre det som et helt fritt valg, uten at vi har blitt påvirket av samfunnet rundt oss.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 22:37   #58
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått mange blikk og mange spørsmål når jeg ikke har barbert leggene i sommer. Jeg har svarte, stive hår og selvlysende hvit hud.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 23:07   #59
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har fått mange blikk og mange spørsmål når jeg ikke har barbert leggene i sommer. Jeg har svarte, stive hår og selvlysende hvit hud.

Du er tøff.
Jeg har også mørke, lange hår. De var lyse inntil jeg begynte å fjerne de, og jeg angrer som en hund på at jeg noengang startet. Men det kan jo hende de har blitt mørkere med årene og. Fåglarna vet.

Jeg skulle ønske jeg ikke brydde meg om hårfjerning i det hele tatt, men jeg er ikke tøff nok til å bevege meg offentlig med hårete legger. Derfor går og jeg veldig sjelden med bare legger. Jeg får nemlig bare rød, nuppet hud av allslags hårfjerning ... Det er veldig synd i grunnen ...

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 23:16   #60
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Milfrid, det var ikke reaksjonene på manglende barbering eller manglende hijab som ble sammenliknet, men de kulturelle mekanismene som får oss til å tro at vi velger å gjøre det som et helt fritt valg, uten at vi har blitt påvirket av samfunnet rundt oss.

Nettopp. Jeg blir bare helt himmelfallen når voksne tror i ramme alvor at det er deres helt uavhegige beslutning, selv om den føles helt frivillig, når man følger konvensjonen i samfunnet. Det er akkurat like teit å si av muslimske damer at de bruker hijab helt av egen fri vilje som at norske damer sier de barberer seg under armene eller leggene av helt egen fri vilje.

De aller fleste av oss som ikke barberte armer eller legger på 90-tallet gjør det nå. Akkurat som jeg. Men selv om jeg gjør det med en slags opplevd frivillighet så er det jo helt klart en føying av kulturelle konvensjoner i det samfunnet man er i.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.