Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-14, 19:45   #101
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hver uke er etter formelen veggis-fisk-kjøtt-fisk-kjøtt-noe gøy-noe langkokt eller mer tidkrevende.

Vi har også en grov ukesmeny og den er sånn

søndagsrester-fisk-fisk-grønnsakssuppe-noesomungenevilha-lørdagspizza-søndagsmiddag stor nok til rester til mandag.

Gammel 13-08-14, 19:56   #102
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt ingen ting, det er ikke et mål i vår husholdning.
God mat er 1. prioritet hos oss, og jeg kutter heller på alt annet enn maten vi spiser.

Gammel 13-08-14, 21:00   #103
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ukemeny, handler en gang i uken, med litt påfyll hvis nødvendig.
Handler stort i Sverige og på båten over (kjøtt og pålegg, pasta, te, vaskemiddel osv)
Handler mye når det er gode tilbud.
Ingen av oss har dyre matvaner,så vi sparer nok litt der.

Eget matkort, handler på Obs og Rema.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 21:03   #104
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mens andre er i nyttårsmodus i januar har jeg den modusen i august. Jeg ser jo at jeg kan bruke enorme summer på mat og at det blir ganske store summer utav det når jeg handler mat til en stor familie. Hva sparer dere på? Hva kjøper dere ikke? Hvordan tenker dere rundt middager?

Forskrekkelig lite, egentlig.

Men:

Jeg baker brød selv, fordi det går mye brød hos oss, og fordi jeg synes nesten tredve kroner for ok brød på REMA er dyrt.

Veldig mye av kjøttet vi spiser er viltkjøtt fra svigers.

En god del av fisken vi spiser er fisk moren min kjøper rett fra lokale fiskere. (Men jeg foretrekker fersk fisk fra fiskedisken og tilstår at jeg gir blaffen i om det er dyrere. )

Vi spiser veldig lite ute, fordi jeg synes det er for dyrt når vi er så mange.

Jeg passer på at vi spiser det jeg kjøper og er opptatt å kaste minst mulig mat. F.eks spiser jeg middagsrester til lunsj.

Jeg kjøper enorme mengder vaskemiddler og sånt i slengen når jeg finner det på tilbud.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 21:06   #105
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har oppvaskmaskintabletter på obs til 15 kr pakken. For eksempel.

Hovedproblemet med fiskedisker er at de er så lite tilgjengelige synes jeg. Kanskje fordi jeg ikke har oversikt over hvor de befinner seg. Nedi byen etter mat er liksom noe jeg ikke bruker å drive med. Men jeg betaler også for fersk fisk.

Gammel 13-08-14, 21:11   #106
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

De har oppvaskmaskintabletter på obs til 15 kr pakken. For eksempel.

Hovedproblemet med fiskedisker er at de er så lite tilgjengelige synes jeg. Kanskje fordi jeg ikke har oversikt over hvor de befinner seg. Nedi byen etter mat er liksom noe jeg ikke bruker å drive med. Men jeg betaler også for fersk fisk.

Jeg slipper innom fiskedisken på Meny Moholt på vei hjem fra jobb de dagene vi skal ha noe med fersk fisk til middag. De har greit utvalg og helt ok kvalitet, og det er på veien, liksom. Men jeg kunne gjerne tenkt meg mer og bedre sjømat på flere steder.

Gammel 13-08-14, 21:13   #107
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meny på moholdt passerer vi også i og for seg ganske ofte. Har de fiskedisk altså? Da er jo det en mulighet.

Gammel 13-08-14, 21:14   #108
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Meny på moholdt passerer vi også i og for seg ganske ofte. Har de fiskedisk altså? Da er jo det en mulighet.

Ja, det har de. Mega på Moholt har også, men bortsett fra fiskedisken er det en ganske dårlig butikk.

Gammel 13-08-14, 21:18   #109
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Mega på moholt er en butikk jeg nærmest glemmer at eksisterer. Det er egentlig rart den fortsatt eksisterer.

Gammel 13-08-14, 21:20   #110
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Ååå, Moholt Studieminner! Dog da uten Mega og Meny, kun Rema og Bunnpris

Gammel 13-08-14, 21:25   #111
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Mega på moholt er en butikk jeg nærmest glemmer at eksisterer. Det er egentlig rart den fortsatt eksisterer.

Det er en strålende butikk om du vil slippe stå i kassakø.

Gammel 13-08-14, 21:30   #112
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg handler på flere ulike butikker. Dvs innvandrer butikk en uke, der er frukt og grønt veldig billig. På Rema en uke og oftest på Kiwi. Ultra innimellom. Ukehandler og etter at vi fikk nytt kjøleskap kaster vi ikke lengre grønnsaker.

Og så spiser jeg ikke kjøtt, men istedenfor mye dyr ost.

Handler også inn stort når det er tilbudsvarer. Har liten fryser så kunne potensielt spart enda mere på å handle inn stort og fryse ned måltider. Også handler jeg inn mye basisvarer i Sverige dersom jeg likevel er der.

Gammel 13-08-14, 21:30   #113
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Mega på Moholt, ja. Der handla jeg hver dag, før jeg begynte med menyplanlegging... :har bodd på Voll: Sørgelige saker, sammenlikna med Mega her hjemme.

Gammel 13-08-14, 21:56   #114
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi handler mest på Mega, fordi det er den butikken som er nærmest. Når jeg handler på REMA, synes jeg imidlertid ikke det blir noe særlig billigere. Det tror jeg har å gjøre med at jeg ikke velger helt ukritisk blant varene på Mega, men følger med på tilbud, velger Coops eget lavprismerke (kaviaren deres til 8,90 kom veldig bra ut i test, og er like god som Mills-varianten) og generelt har et bevisst forhold til det jeg putter i kurven.

Jeg kan også anbefale appen Mattilbud, som er en samling tilbudsaviser fra de ulike matvarekjedene. Jeg har tilgang til de fleste på vei hjem fra jobb, så da stikker jeg gjerne innom en butikk som har gode tilbud på varer vi trenger akkurat da.

Gammel 13-08-14, 22:41   #115
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Middagslister, ukeshandler på Rema, mannen handler. Hjemmesmurt lunsj. Sjelden restaurantbesøk eller takeaway.

På middagslistene er vi flinke til å beregne hva vi bruker rester på. Grillet kylling mandag, plukker kyllingen og bruker restene i wok på tirsdag. Taco på fredag, pizza på lørdag med restene fra tacokjøttet, tomatene, maisen, osv, fra fredag. Også pleier vi å ha en dag i uka med middag uten kjøtt, tomatsuppe/pannekaker, grøt, e.l.

Gode tips.

Gammel 13-08-14, 22:43   #116
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg skjønner jo at vi har en litt annen familiestørrelse. Rester liksom, hva er det?

Gammel 13-08-14, 22:44   #117
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner jo at vi har en litt annen familiestørrelse. Rester liksom, hva er det?

Vi har heller aldri rester. Eldstemann spiser oss ut av huset.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 22:59   #118
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er fire personer og har aldri rester. Er det rart jeg er feit?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 23:08   #119
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har tre unger, men av og til blir det rester. De små er tidvis kresne, mannen jobber ofte kveld.

Gammel 13-08-14, 23:11   #120
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Vi er like mange (men gutta er yngre enn dine eldste og jentene mine er småspiste) og det blir av og til rester. Mest fordi jeg klarer ikke alltid forutse hvor godt middagen slår an.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.