Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-14, 00:53   #21
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Nei, absolutt ikke. Men jeg ble litt oppgitt da datteren min ville kjøpe Harry Potter til Kindlen sin, i og med at hun allerede har bøkene på norsk og har lest dem på både norsk og engelsk drøssevis av ganger. Men hun fikk selvsagt kjøpe dem, og har lest dem enda flere ganger. I tillegg til mye annet som jeg absolutt ikke har kontroll på.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 00:53   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg hadde sikkert ikke nektet ungene å prøve seg på Fifty Shades, jeg regner med at de ville kastet den fra seg i vemmelse etter svært få sider, siden sex er Ekkelt™.

Jeg hadde ikke hatt noen videre problemer med at ungene leste Fifty Shades eller dess like. (Verst for dem. )

Det eneste jeg på stående fot kan komme på at jeg virkelig, virkelig ville slitt med å ikke forby, er ulike former for religiøs eller politisk propaganda. Det hadde vært langt vanskeligere å svelge. (Sånt møl som de der "fjerne stemmeretten for kvinner"-ungdommene trolig er flasket opp på, eller høyreekstreme skrifter, eksempelvis.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 00:55   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, absolutt ikke. Men jeg ble litt oppgitt da datteren min ville kjøpe Harry Potter til Kindlen sin, i og med at hun allerede har bøkene på norsk og har lest dem på både norsk og engelsk drøssevis av ganger. Men hun fikk selvsagt kjøpe dem, og har lest dem enda flere ganger. I tillegg til mye annet som jeg absolutt ikke har kontroll på.

Er HP tilgjengelig som ebok nå? (Det var de ikke før.) : sporer helt av:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 00:57   #24
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det har aldri falt meg inn.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 00:58   #25
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, men på en annen side enn Amazon, mener jeg å huske. Det var noe spesielle greier/sider, husker ikke helt hva det var. Men datteren min har i alle fall hele serien (på engelsk) på Kindlen sin.

Gammel 11-08-14, 00:59   #26
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste blir 10 år no og sluker bøker. Foreløpig går det i Harry Potter og Percy Jackson, så det har ikkje vore noko behov for å kontrollere. Eg har Twilight-serien og reknar med at ho kjem til å like den om eit par år. Foreløpig er kyssing ekkelt, så eg trur ikkje det er aktuelt heilt endå
Personlig syns eg serien er dritdårlig. Eg leste den kun fordi den var så mykje omtalt og fant fort ut at det var ein fjortisserie med dårlig story. Og så hatar eg denne tematikken med helten som redder jomfru i nød. Og det kjem eg nok til å fortelle jenta mi også. Vi damer klarar oss heilt fint på eiga hand. Vi treng ikkje å bli redda og overbeskytta av eigesjuke menn!
Men ho må gjerne lese serien viss ho vil og gjere seg opp si eiga meining.

Nynazistisk propaganda er det verre med. Det samme gjeld scientologi og propaganda frå andre religiøse sekter. Då vil eg i såfall at vi skal lese det saman slik at vi kan diskutere det.

Gammel 11-08-14, 00:59   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det galt å kjøpe bøker på Kindle, nå da, bare fordi man har dem på papir fra før av og har lest dem flere ganger, både på norsk og engelsk? :skyldig:

Gammel 11-08-14, 01:01   #28
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det galt å kjøpe bøker på Kindle, nå da, bare fordi man har dem på papir fra før av og har lest dem flere ganger, både på norsk og engelsk? :skyldig:

Nei, ikke så lenge man betaler dem selv.

(Vi betalte dem selvsagt. HP har kostet oss en del etter hvert.)

Gammel 11-08-14, 03:14   #29
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har iallefall ikke hittil nektet barna mine å lese noe de har ønsket å lese, men det er klart at det finnes litteratur som ikke egner seg for barn. Heldigvis er det ikke noe som de ville finne noe særlig av hverken på biblioteket eller i våre bokhyller.

Men jeg synes også at barn i større grad burde få hjelp til å velge litteratur. Synes veldig ofte at min eldste datter kommer hjem fra skolen med bøker fra skolebiblioteket som egentlig ikke fenger henne i det hele tatt. Rett og slett fordi hun ikke aner hvordan hun skal finne det hun ønsker å lese og de får 5 minutter på seg til å velge en bok. Nå både kjøper vi bøker til henne og hjelper henne å velge litteratur på biblioteket, så hun leser mye og det er noe hun er god til og setter pris på. Men det er litt frustrerende når hun skal skrive bokrapport om bobsey barna når hun hjemme leser tykke bøker som er mye bedre litteratur.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 04:12   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja de finnes på pottermore og så linker de til amazon sånn at man finner de i kindlebiblioteket sitt.

Gammel 11-08-14, 07:10   #31
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nei. Eldste har kindle, og må spørre før hun kjøper noe - men det har mer med lommeboken min å gjøre enn noe annet. Hun er lesehest, så det kan fort bli dyrt.

Yngste syns foreløpig ikke lesing er noe stas.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 07:16   #32
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

I utgangspunktet ikke, men jeg sjekker hva de leser.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 07:59   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er helt normalt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 08:07   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg legger føringer for hva ungene får lese. Snuppa er ikke så tøff når det kommer til verken spøkelser eller vold. Det er bøker jevngamle jenter leser som jeg ber henne holde seg unna. Ikke noe stort problem da vi virkelig må mødre henne til å lese bøker.

Gammel 11-08-14, 08:39   #35
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg følger med på hva hun leser og legger nok noen føringer. Mye fordi jeg selv leste noen bøker jeg ikke burde lest i så ung alder og fikk mareritt av det.

Jeg leser ikke bøkene selv først før hun får lese dem, men dersom jeg var i tvil ville jeg lest reviews (eller spurt her inne). Ungdomsbøker eller bøker lånt på skolebiblioteket sjekker jeg ikke. Det er bøker beregnet på voksne jeg vil ha litt kontroll på.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 08:48   #36
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Mine er for små til at dette er aktuelt enda, (vel jeg vet da søren om jeg synes "Askepott" og hennes like er lesestoff for småjenter ) men med unntak av ren propaganda i politisk eller religiøs form er det lite jeg ville stemple som forbudt å lese. Selv leste jeg for øvrig "Mein kampf" mens jeg var tenåring og det skremte meg grundig. Og kjedet meg.

Og dobbelt opp av bøker; rart? Pøh. Hapeki må jo inneholde yndlingene mine. Jeg har bøker jeg må ha lest hundre ganger eller mer. Kjente og kjære.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 09:35   #37
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, ingen føringer. Ingen av mine er glade i å lese dessverre.

Gammel 11-08-14, 09:39   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, han får lese det han vil.

Gammel 11-08-14, 09:41   #39
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er også forskjell på å legge føringer og å si nei til bøker som ikke egner seg for den aldersgruppen barnet er i.

Det siste tenker jeg er en viktig foreldreoppgave i likhet med grensesetting for spill og film.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 09:41   #40
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er stort sett jeg som kjøper bøkene, men jeg verken liker eller leser hennes sjanger, så så lenge det sorterer under ungdomsbok så får hun lese dem selv om hun bare er 10 år.

Antar at det blir voksenkrim i løpet av et år eller to.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.