Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - hva tenker du?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-14, 09:49   #301
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Vel, ja. Så var det den gamle sangen om at man må gjøre alt eller ingenting igjen.

Jeg tror i grunnen alle bør spise på ørretnyrerestauranter når de er på ferie.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 09:56   #302
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hva er egentlig poenget ditt? Mener du at det ikke er forskjell på å handle på rema og bo på AI? Eller at man ikke kan være imot AI-konseptet fordi man handler i kjedebutikker?

Joda man kan godt være i mot AI og handle på kjedebutikker. Det er veldig mye enklere å være i mot noe man ikke på noe vis kan tenke seg å benytte uansett.

Jeg synes det er veldig lett å boikotte israelsk vin for eksempel.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 10:08   #303
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man støtter da det lokale næringslivet selv om man handler på Rema eller Kiwi. Jeg skal ikke hevde å ha noen inngående kjennskap om matvarekjeder, men jeg tror da de fleste eller i alle fall mange av butikkene er eid av en lokal kjøpmann og drives som en franchise. Og særlig vil jeg tro at dette er vanlig i mindre sentrale strøk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 10:13   #304
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er egentlig poenget ditt? Mener du at det ikke er forskjell på å handle på rema og bo på AI? Eller at man ikke kan være imot AI-konseptet fordi man handler i kjedebutikker?

Nå er jeg ikke Guava, så jeg håper hun unnskylder meg hvis jeg legger ord i munnen på henne. Jeg tror ikke hun mener at det er alt-eller-ingenting. Jeg tror hun ønsker å trekke paraleller mellom disse fenomenene.

Ellers: Jeg handler alltid lokalt når jeg er med svigerfamilien min på ferie. De har en helt fantastisk garnbutikk langt ute i "huttiheita". Jeg gjør dette av flere grunner, noen er pragmatiske og andre er mer emosjonelle. Og dette er argumenter som jeg tror mange skjønner og vil nikke gjenkjennende til. Men jeg har ingen moralske/etiske grunner til å handle der. Og det er vel det denne diskusjonen dreier seg om: Er mer etisk eller mer moralsk å gjøre det ene eller det andre, og det er det jeg opplever som merkelig fordi jeg ikke kan skjønne hva det moralske/etiske grunnlaget er? Kan noen forklare meg det? Hvorfor er det bedre rent moralsk å støtte en privateid restaurant enn en franchise bedrift?

(Jeg er helt med på miljøkonseptet bare så det er sagt. Det å spise norsk brunost i Spania er like miljømessig problematisk som det å spise spanske tomater i Norge.)

Sist redigert av him : 01-08-14 kl 10:18. Årsak: uklart formulert - forhåpentligvis bedre nå
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 10:17   #305
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man støtter da det lokale næringslivet selv om man handler på Rema eller Kiwi. Jeg skal ikke hevde å ha noen inngående kjennskap om matvarekjeder, men jeg tror da de fleste eller i alle fall mange av butikkene er eid av en lokal kjøpmann og drives som en franchise. Og særlig vil jeg tro at dette er vanlig i mindre sentrale strøk.

Men du vil jo støtte det lokale næringslivet med AI også. Jeg ble så nysgjerrig i går at jeg måtte skjekke det opp, og hotellene er som regel ikke eid av reisebyråene. (De er kanskje eid av mafian, da. Ref Elinblue tidligere i tråden. )

Gammel 01-08-14, 10:19   #306
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er veldig mye enklere å være i mot noe man ikke på noe vis kan tenke seg å benytte uansett.

Det er eit godt poeng. Dei aller fleste som ikkje benytter AI droppar det nok fordi det er ein type ferie dei ikkje har lyst til å reise på uansett. På 90-tallet (då eg var ung og dum tenåring) boikotta eg McDonalds fordi dei var med på å øydelegge regnskogen i Sør-Amerika. Men sanninga var at eg budde i Sogn og Fjordane, og der var det ikkje McDonalds. Så det skjedde kanskje max ein gang i året at eg kom i nærleiken av ein McDonalds-restaurant slik at eg fekk sjansen til å føle på boikotten. Ganske enkel oppgave, altså

Gammel 01-08-14, 10:25   #307
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, folkens. Det finnes noen som har prinsipper. Å hevde at jeg er imot AI fordi jeg ikke kunne finne på å benytte meg av slik, er en grov undervurdering og smaker av angrep-er-det-beste-forsvar.

De gedigne star- og sunwingresortene er ikke eid av lokale.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 10:30   #308
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ansvarlig turisme er bare tull, altså? Når man først velger å reise, har man ikke noe som helst ansvar for å velge en ferieform som ikke er ødeleggende for lokalsamfunnet?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 10:32   #309
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg er litt usikker på hva du mener med lokale. Jeg skjekket bare StarTour i går (link her for spesielt interesserte), og de sier at:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Hvis reisearrangøren eier hotellet som renoveres eller står som byggmester for et nytt hotell så har vi et ansvar. Men reisearrangører, internettportaler eller reisebyråer eier sjelden hotellene. Hotellene kontakteres når de allerede er ferdigbygde.

Gammel 01-08-14, 10:33   #310
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men du vil jo støtte det lokale næringslivet med AI også. Jeg ble så nysgjerrig i går at jeg måtte skjekke det opp, og hotellene er som regel ikke eid av reisebyråene. (De er kanskje eid av mafian, da. Ref Elinblue tidligere i tråden. )

Ja, dette tenkte eg også på i går, men eg orka ikkje å begynne å krangle igjen. Og så har eg ikkje full oversikt over alle charter-operatørane, så eg veit ikkje om det gjeld alle.
Men Star Tour, Ving og Appollo eig i alle fall ikkje hotella dei har barneklubb og all inclusive på. Dei inngår eit samarbeid med dei som eig hotellet om at dei skal bruke f.eks Star Tour sitt konsept og ha Star Tour sine guidar på hotellet. Sannsynligvis får dei skandinaviske ansatte i barneklubben, show-teamet og treningsstudioet lønn rett frå Star Tour, men dei som vaskar romma, jobbar i restaurant og bar, vaktmester, gartner, badevakt osv er ikkje ansatt i Star Tour. Dei er ansatt på hotellet, som kan vere ein del av ein større hotellkjede eller eit enkeltståande hotell. Det hotellet vi skal til på Rhodos neste år er ein del av ein gresk hotellkjede som heiter Atlantica Hotels. Dei har hotell på mange greske øyer og på Kypros. Til saman har dei 3000 ansatte. Dei fleste av desse er greske, men det er også Øst-Euopreiske ansatte, slik som det er i andre EØS-land. Uansett skapar desse hotellkjedane mange arbeidsplassar. Hotella treng også mat. Kor kjem denne maten frå? Sannsynligvis blir den kjøpt inn hos lokale grossistar.
Sengetøyet blir vaska på eit vaskeri i nærleiken, noko som også skapar arbeidsplassar.
Så å påstå at dei som reiser på All inclusive ikkje legg igjen pengar i lokalmiljøet stemmer ikkje heilt.

Gammel 01-08-14, 10:35   #311
Simone

Standard

Altså, folkens. Det finnes noen som har prinsipper. Å hevde at jeg er imot AI fordi jeg ikke kunne finne på å benytte meg av slik, er en grov undervurdering og smaker av angrep-er-det-beste-forsvar.

Det er ikkje det eg meiner, pøbelsara. Eg tvilar ikkje på at du er i mot AI på grunn av utarming av lokalmiljøet. Men hovudgrunnen til at du ikkje bruker det er likevel at du ikkje likar den type ferie. Trur eg.

Gammel 01-08-14, 10:38   #312
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ansvarlig turisme er bare tull, altså? Når man først velger å reise, har man ikke noe som helst ansvar for å velge en ferieform som ikke er ødeleggende for lokalsamfunnet?

Det er ikke det jeg mener heller. Men det jeg prøver å si er at jeg ikke er overbevist om at AI ødelegger for lokalsamfunnet i alle tilfeller.

Jeg ser på eksempelt du hadde om cruise turister i Dubrovnik er et reellt eksempel. Men samtidig er det jo eksempler som Guava nevnte om AI-resorter i Egypt som er satt opp midt i ørkenen.

Gammel 01-08-14, 10:49   #313
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det er ikkje det eg meiner, pøbelsara. Eg tvilar ikkje på at du er i mot AI på grunn av utarming av lokalmiljøet. Men hovudgrunnen til at du ikkje bruker det er likevel at du ikkje likar den type ferie. Trur eg.

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker det, er det jeg har skrevet gang på gang i dennetråden. Ikke det du tror er grunnen.

Jeg er faktisk i stand til å se litt lenger enn egen nesetipp.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 01-08-14, 10:51   #314
Simone

Standard

Dei er i alle fall ikkje eigd av Star Tour eller Ving.

Gammel 01-08-14, 10:53   #315
Simone

Standard

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker det, er det jeg har skrevet gang på gang i dennetråden. Ikke det du tror er grunnen.

Jeg er faktisk i stand til å se litt lenger enn egen nesetipp.

Så du kunne eigentlig tenkt deg eit All Inclusive-opphold på resort dersom det ikkje hadde hatt konsekvensar for lokalmiljøet?

Gammel 01-08-14, 10:53   #316
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er veldig mye enklere å være i mot noe man ikke på noe vis kan tenke seg å benytte uansett.

Reflektere og debattere over de negative sidene ved AI-turisme og kjedebutikker syns jeg virkelig man kan (og bør) gjøre uavhengig av om man benytter seg av dem eller ikke.

Jeg skal på tradisjonell sydentur om en liten stund og har null problemer med å se at det er belastende på miljø og lokalbefolkning at jeg velger å reise til et resort. På samme måte som jeg vet at jeg ikke gjør en høyverdig miljøetisk handling når jeg kjører bil daglig eller kjøper minimais importert fra Thailand flere ganger i måneden. Og når jeg ikke velger AI så er det mest for at jeg syns det høres skikkelig kjipt ut, og at jeg liker å spise på restauranter og syns det uproblematisk å ta med småbarn ut og spise.

Jeg kan jo ikke bare late som at det jeg gjør er uproblematisk når jeg vet at det ikke er det. Jeg syns jo selv at jeg har gode grunner for å velge som jeg gjør på individnivå, men det hjelper jo ingenting på at miljøet går til helvete eller at mitt gode liv er på bekostning av andres mulighet for et godt liv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 01-08-14 kl 11:10.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 10:54   #317
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jepp. Landhandelen på hytta er en Joker-butikk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 10:57   #318
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Så du kunne eigentlig tenkt deg eit All Inclusive-opphold på resort dersom det ikkje hadde hatt konsekvensar for lokalmiljøet?

Fri og bevare meg, Simone.

Hvis det hjelper, så har jeg bodd på AI to ganger. På gran Canaria og i karibien.

Gammel 01-08-14, 10:59   #319
Simone

Standard

Fri og bevare meg, Simone.

Hvis det hjelper, så har jeg bodd på AI to ganger. På gran Canaria og i karibien.

Nei, det hjelper ikkje så veldig, for eg lurer eigentlig på om du likar den type ferie og om det er noko du kunne ha tenkt deg dersom det ikkje hadde vore uetisk. Likte du det då du var på Gran Canaria og i karibien?

Gammel 01-08-14, 11:02   #320
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Har dere begynt igjen!?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.