Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ferie helt alene?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-14, 12:16   #61
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det bare jeg som er helt teit å savner mannen min (partner) så mye at jeg nesten "dør"?

Nei, jeg og.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 12:17   #62
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Neida. Men savn kan være fint, når man vet det er tidsbegrenset.

Det er jo godt å vite at jeg savner mannen min etter nesten 25 år. Men jeg har ikke behov for å dra på en ukes tur alene veldig ofte for å kjenne på det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 12:28   #63
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg føler det nok litt annerledes enn flere av dere andre i tråden som mener at det å reise på ferie alene en uke må være bare fantastisk. Det er faktisk ikke alle som har noe valg heller. Jo, jeg har mulighet til å dra på ferie med jenta mi til og sammen annen annen familie. Men jeg har ingen å reise utenlands med for eksempel, skulle jeg ha lyst på en tur til varmere strøk måtte jeg gjort det alene. Det er faktisk hakket mer ensomt enn befriende. Jeg kan selvsagt avstå fra å reise noen plass og bare bli hjemme i 14 dager. Nå kjenner jeg at det er faktisk ganske så ensomt det også. Jeg har visst nok alenetid resten av året til at jeg får fylt opp kvoten min. Men alt dreier seg sikkert om valg på en eller annen måte.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 12:30   #64
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Men da har du jo alenetid. Alenetid ville vært min motivasjon for å reise.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 12:30   #65
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Selvfølgelig. Jeg dør etter tid alene. Uten mann og barn.

Dette.

Jeg hadde elsket aleneferie, men i praksis er det vanskelig å få til, siden både mannen og jeg har familie andre steder i landet, samt at vi gjerne vil reise utenlands en gang eller to i året, sånn at feriedager er verdifulle. Jeg har dog fått matkurs i London i gave, og da har jeg veldig lyst til å reise helt alene, heller enn å kombinere det med familietur. Tenk å gå på kurs om dagen og sitte på kafé i timesvis (med metertykke engelske helgeaviser ) om ettermiddagen!

Gammel 23-07-14, 12:45   #66
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker best å reise sammen med noen, men med mulighet til å trekke meg tilbake. Mannen synes typisk det er bortkasta tid å tilbringe to timer midt på dagen på hotellrommet for å lese, mens jeg synes det er et must. Livet med små barn byr ikke på mange nok sånne pauser når man har dem hjemme hele dagen, så akkurat nå synes jeg en sånn ferie høres deilig ut! Spise mat i fred! Lese! Gå på do aleine! Ha tid til egenpleie! Sove! Himmelsk!

Jeg reagerer også på overskrifta og på vinklinga i artikkelen. "Ekstremversjonen av ensomhet"?! Jeg hørte akkurat om ei dame i nittiåra som bodde aleine, ikke fikk plass på eldrehjemmet sjøl om hun ønska det, og hvis siste ønske var at katten hennes skulle avlives etter hennes død, for å begraves sammen med henne. Da kan vi snakke om ensomhet. Pokkers sutrete journalist.

Gammel 23-07-14, 12:49   #67
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å være på workshop nå, alene, om et tema jeg elsker, det er helt fantastisk. For meg er ikke det helt det samme som å dra på en aleneferie hvor man ikke har noe annet opplegg enn å lese. Det blir for stusselig for meg. 3-4 dager hadde jeg nok fikset bedre.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 13:35   #68
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

På aleneferie hadde jeg jo gjort mye annet enn å lese, vil jeg tro. Tidligere harjeg fylt dagen med feks museumsbesøk, guided walks fra guidebok, kino og cafeglaning. Trening og masasje kunne jeg nok også ha fått puttet inn, samt surfing, evt drikke seg full alene på hotellrommet og ramle ut av sengen (proud moment).

Gammel 23-07-14, 13:38   #69
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg føler det nok litt annerledes enn flere av dere andre i tråden som mener at det å reise på ferie alene en uke må være bare fantastisk. Det er faktisk ikke alle som har noe valg heller. Jo, jeg har mulighet til å dra på ferie med jenta mi til og sammen annen annen familie. Men jeg har ingen å reise utenlands med for eksempel, skulle jeg ha lyst på en tur til varmere strøk måtte jeg gjort det alene. Det er faktisk hakket mer ensomt enn befriende. Jeg kan selvsagt avstå fra å reise noen plass og bare bli hjemme i 14 dager. Nå kjenner jeg at det er faktisk ganske så ensomt det også. Jeg har visst nok alenetid resten av året til at jeg får fylt opp kvoten min. Men alt dreier seg sikkert om valg på en eller annen måte.

Ja, Luvi sa det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 14:18   #70
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg vet ikke helt, men lurer på om alle dere som sier "aleneferie hadde vært supert" egentlig ville dratt om det kom til stykket?
Jeg ville aldri dratt på en sånn ferie, men så har jeg nok alenetid hjemme så får dekket det behovet.

Har vært på aleneferie, men spørs om jeg har anledning til å gjøre det igjen før barna blir større. Hadde garantert gjort det igjen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 15:39   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig i at overskriften har på trynet. Ekstremversjonen av ensomhet? Et hån mot de som er ensomme.

Men innholdet reagerte jeg ikke på. Jeg oppfattet det litt ironisk og morsomt. Overskriften har nok også ment sånn, men det slo helt feil ut for meg. Det er msnge som ER ensomme.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 15:49   #72
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg kunne vært alene i flere uker jeg. Skjønner ikke hvorfor jeg har så stor familie egentlig.

Samme her!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 16:15   #73
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Kan anbefale Jomfrureiser! Reiser til spennende destinasjoner og med ulike aktiviteter avhengig av hva du liker. Jeg var på yogatur, ble kjent med mange hyggelige damer og storkoste meg.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 16:24   #74
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Kan anbefale Jomfrureiser! Reiser til spennende destinasjoner og med ulike aktiviteter avhengig av hva du liker. Jeg var på yogatur, ble kjent med mange hyggelige damer og storkoste meg.

Er alle som reiser med jomfrureiser single? Jeg har ferie igjen i år, men det har verken mann eller barn, så jeg må reise alene. Men jeg er ikke så sikker på om det er noen god idé for min del, så jeg vurderer alternativene.

Gammel 23-07-14, 17:10   #75
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg reiser gjerne alene ja. Var en tur i Spania tidligere i sommer. Helt topp Lengre turer enn en uke tror jeg kanskje kunne blitt kjedelig, da måtte jeg ha hatt mye å gjøre. Sole meg, lese bøker, trene, shoppe litt og spise god mat -herlig. Jeg skjønner dog at det kan oppleves litt mindre tiltrekkende dersom man ikke har et valg og må reise alene.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 17:38   #76
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Man jo ikke reise aleine. Man kan la være å reise, det er da ikke noe poeng i å dra bort hvis man ikke synes det er fint? Og det er vel ensomheten som er problemet, ikke ferieturen? Jeg skjønner at ensomheten kan forsterkes når man er langt fra kjente og alle andre later til å ha selskap av noen, men jeg synes premissene for den artikkelen blei veldig rare likevel, fordi det er en valgt ensomhet i mye større grad enn en hel rekke andre situasjoner man kan sette seg i.

Gammel 23-07-14, 17:52   #77
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har reist alene før jeg fikk familie, men det var ikke noe for meg. Å være alene blant mange fremmede mennesker som alle har noen å være sammen med, er skrekken for meg. Jeg går ikke engang på kino alene, eller langt mindre på restaurant. Hvis jeg hadde vært mer utadvendt og likt å småprate med alle og enhver, hadde det nok gått bra.

Gammel 23-07-14, 18:01   #78
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artikkelen var så dum at jeg ikke orket lese hele, så irritert ble jeg over sytinga og perspektivet til forfatteren. Ikke akkurat god reklame for aleneferier kan jeg si!

Som singel har jeg reist alene på feire når jeg ikke har fått med meg noen jeg ønsket å reise med. Var en knapp uke i Italia da jeg var ganske nysingel og det var veldig deilig å ligge på stranda uten å måtte ta hensyn til unger eller mannfolk som fikk krupp av å ligge lenge og sole seg. Jeg gikk ut og spiste alene, og ble verken plaget eller følte meg dum da. Det var alltids noen hyggelige mennesker som forbarmet seg over meg. Det er en fordel å være litt mer voksen og ikke blondine når man drar alene på "syden"-ferie. Så jeg endte jo opp med å bli invitert på fine restauranter og kom lettere i kontakt med lokale og fikk praktisert språk og lært masse nytt og spennende om landet.

Byferier synes jeg også kan være ok å reise alene til. Aller helst liker jeg å besøke kjente, gjerne som jobber, slik at jeg kan rusle rundt i byen på museer, gallerier og i butikker på egenhånd om dagen, og ha venner å gå ut med eller å slappe av hjemme med på kveldstid. Har besøkt både New York og Paris på denne måten.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 18:29   #79
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Folk er jo forskjellige. For noen frister det med aleneferie, for andre ikke. Jeg synes kronikken var dårlig skrevet om målet var å problematisere egne følelser. Det høres mer ut som om hun kritiserer turoperatører, det å være alene, og andre par.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 18:53   #80
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var på standard syden-tur alene for to år siden, da jeg hadde ei ferieuke til gode, og gjør det gjerne igjen. Bare meg, en haug med bøker og all tid i verden. Barnefamilier og forelskede par plaget meg ikke det minste, og på restaurant hadde jeg selskap i boka. Skypet med dem hjemme noen ganger, men hadde ikke noe ekstremt behov for det heller.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.