Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Innvandrer og bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-07, 21:24   #81
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Med de holdninger jeg leser her, er jeg glad mine barn har norsk mor, sånn at de kan gå med bunad om de ønsker det.

Dog muligens med hijab til, men får håpe det er okay da.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 21:26   #82
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Herregud Valentina, les hva jeg skriver, ikke hva du tror jeg og andre mener.
Jeg skriver ingen steder det du sier jeg mener.
Jeg skriver, og les ordrett nå, at dersom man ikke velger bunad fra det stedet man er fra, eller foreldre/besteforeldre etc så kan man heller velge ikke-stedsbunden bunad. Det gjelder norske, såvel som utenlandske. Mener jeg. Jeg har i en annen tråd skrevet at jeg synes det er teit og snobbete å velge en bunad bare fordi den er "fin" når det kan velges en der du er fra.
Selvfølgelig kan din datter arve din bunad, likeså kan hennes venninne bære bunad. Men jeg synes fortsatt det er teit hvis de plutselig vil ha en bunad fra et helt annet sted i landet, som de ikke har noen tilknytning til. Forstår du bedre nå? Det har ingenting med om din datter er adoptert eller om en innvandrer har bodd i Follo i 5 eller 20 år, men velg bunad eller drakt fra det stedet man har tilknytning til. Det er poenget mitt, ikke at utenlandske ikke skal få bruke bunad. Har man bodd 10 år i Oslo og ingen andre steder, har ingen familie, hytte eller annen tilknytning til annet sted i landet, så synes jeg man bør velge Oslodrakt.

Jeg leser hva du skriver, men du skriver kanskje ikke så klart som du selv tror . For jeg leste deg som at du mente at innvandrere og adopterte burde bruke ikke-stedsbundne festdrakter, og overlate de stedsbundne til dem som hadde tilknytning til stedet.

Men det var selvfølgelig bare hyggelig at jeg misforstod deg .

Jeg har for egen del overhode ikke noen synspunkter om hvem som bør bruke hvilken drakt, og derfor en smule vanskelig for å sette meg inn i det brennende engasjementet enkelte viser.

Men det er fint godt å se at de fleste som har fått meg til å tenke ikke mente det jeg trodde .

Gammel 21-05-07, 21:40   #83
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Jeg leser hva du skriver, men du skriver kanskje ikke så klart som du selv tror . For jeg leste deg som at du mente at innvandrere og adopterte burde bruke ikke-stedsbundne festdrakter, og overlate de stedsbundne til dem som hadde tilknytning til stedet.

Men det var selvfølgelig bare hyggelig at jeg misforstod deg .

Jeg har for egen del overhode ikke noen synspunkter om hvem som bør bruke hvilken drakt, og derfor en smule vanskelig for å sette meg inn i det brennende engasjementet enkelte viser.

Men det er fint godt å se at de fleste som har fått meg til å tenke ikke mente det jeg trodde .

Mulig jeg ikke skriver så klart som jeg tror, jeg skrev utifra mitt syn på bunadsbruk generelt, ikke om det var norske eller utenlandske. Poenget mitt var vel at like regler gjaldt uansett, for min del og for mine følelser rundt det. Det er bare hyggelig hvis en som er adoptert og bor på Sunnmøre bruker bunaden derfra, akkurat som en førstegenerasjons innvandrer bruker Follo-drakten fordi de har bodd der hele sin tid i Norge.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 21:48   #84
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare hyggelig hvis en som er adoptert og bor på Sunnmøre bruker bunaden derfra, akkurat som en førstegenerasjons innvandrer bruker Follo-drakten fordi de har bodd der hele sin tid i Norge.

Hva i alle dager er det da vi krangler om?

Gammel 21-05-07, 21:51   #85
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva i alle dager er det da vi krangler om?

Vi kan vel hisse på oss en stein hvis vi vil…

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 21-05-07, 22:33   #86
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del må hvem som helst gå i bunad. Jeg synes derimot det er litt pussig at innvandrere ønsker å gå i bunad. Jeg for min del synes det er mange flotte folkedrakter rundt i verden, men jeg ville neppe ha betalt 20.000,- for dem uansett. Jeg er mao ikke rasist, bare gjerrig.

Men jeg er seriøst litt overrasket over at innvandrere ikke ønsker å gå i sitt lands høytidsdrakt, tenk feks på USA hvor det enda er folk som spiser lefse og brunost og snakker litt norsk. Samme med chinatown etc Jeg synes det er en tendens til at det å flytte til et annet land gjør at man faktisk blir mer bevisst sitt eget lands skikker og regler. Jeg er selv litt fornøyd med at det er både finn- og kvæn-blod i meg, det er rett og slett litt "stas", litt eksotisk. (And just for the record: Jeg snakker selvfølgelig ikke om adopterte eller barn av innvandrere. De er vel like norske som meg.)

Gammel 22-05-07, 12:29   #87
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, det er ikke riktig så enkelt. Min lillesøster har f. eks. bodd ganske mange år i et annet land før hun kom til Norge, så hvor går grensen? Om man har minner? Mange minner? Om man har gått på skole i et annet land? Om man har kontakt med familie i et annet land?
Hva med barn som har innvandret til Norge med foreldrene sine rett etter fødselen og har bodd her hele livet, men ikke har norsk statsborgerskap?

Jeg syns rett og slett det blir litt kunstig å sette grenser for tilknytning.

Det er vel ingen fornuftige debattanter som mener man skal sette noen absolutte grenser? Slik jeg leser diskusjonen, mener de fleste at disse grensene er personlige og at man selv må kjenne etter hvilken tilknytning man har til et sted. Om det er bunad, kofte, sari eller noe annet man vil gå i på 17. mai.

Personlig tror jeg at jeg ville fortsatt å bruke bunad dersom jeg flyttet til et annet land, siden jeg er ganske nasjonalistisk (i betydning av "elsker hjemplassen min").

Jo, jeg kaller det vrangvilje når man absolutt skal vri det over til rasisme og generell fremmedfrykt.

Den følelsen sitter også jeg med. Rasisme er et ømt tema, og jeg veier mine ord med omhu før jeg skriver dem - skrekkslagen for at meninger om medium restrektiv bunadbruk skal bli til fordommer mot mørkhudede.

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Med de holdninger jeg leser her, er jeg glad mine barn har norsk mor, sånn at de kan gå med bunad om de ønsker det.

Jeg leser ikke "sånne holdninger" her jeg. Med et par unntak, synes jeg folk uttrykker at alle som ønsker det kan gå med bunad.

Sist redigert av LilleRosin : 23-05-07 kl 09:13.
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 13:01   #88
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min kjære har bodd i Norge i 7 år, og ønsker ikke å bruke bunad. Han føler seg ikke "norsk nok" (hans ord). Han har prøvd morfars gamle bunad, og GUD så lekker han var! Men det får vel bare vente til den dagen han har lyst.

Som jeg skrev i en annen tråd, en bekjents utenlandske mann skal få seg bunad når han blir norsk statsborger. Da syns han det er riktig. Tror det varierer.

Min mulatt-datter er forresten nydelig i sin Vest-Telemarkbunad, og hun har fått masse skryt for den de gangene hun har brukt den. Ingen skjeve blikk, og ingen som har kommentert noe på det. (Dette skriver jeg fordi hun lett kan bli tatt for å være innvandrer av personer som ikke vet hvem hun/vi er.)

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 21:36   #89
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville ikke føle meg tilpass i bunad, nettopp fordi jeg ikke føler meg norsk. Stortrives her, det er ikke det, men jeg vil alltid ha et "observatørsperspektiv" på Norge og nordmenn.

Men dette er meg. Om andre innvandrere føler seg norske og gjerne vil gå med bunad, har jeg ingen motforestillinger.

Jeg har forøvrigt et særligt forhold til 17. mai, siden det er både bursdagen og bryllupsdagen min. Kjempekoselig med fridag, flagger og folkefest, og mine egne rød-hvit-blå nasjonalfarger !

Gammel 23-05-07, 12:44   #90
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Så du mener på ramme alvor at adopterte barn ikke bør bruke bunad, fordi de ikke har tilknytning til landet?! . Til din opplysning står faktisk adopterte som innvandret i folkeregisteret.

Og hva er din definisjon på innvandrer? Gjelder dette bare førstegenerasjon? Når får man sterke nok tilknytning til at man kan bruke bunad?

Og som jeg sa til Trulte: Jeg lurer på om du har gode argumenter som jeg kan servere ungene mine, om jeg skulle fortelle dem at de dessverre ikke er kvalifiserte til å gå i familiebunaden, og at søskenbarna nok må arve min bunad .

Du tillegger meg meninger, det liker jeg dårlig. Jeg har ikke sagt ETT eneste ord om adopterte barn - det var din konklusjon. Det er DU som i innlegget ditt hevder at adopterte barn ikke har tilknytning til Norge - noe JEG kunne hevde er skrekkelig - overfor dine barn.

Men altså - du argumenterer og konkluderer i hytt og pine. Det bør du nok slutte med.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 12:45   #91
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Dog muligens med hijab til, men får håpe det er okay da.

Bunad - med hijab??? Gud bedre.... Hva blir det neste...

Om jeg aldri har sendt et stygt blikk etter noen før, så blir vel det første gangen, hvis jeg virkelig får se noen med bunad og hijab. Jeg syns det er ille nok at så få bruker det tilhørende hodeplagget til bunaden (de fleste bunader HAR hodeplagg), men å erstatte det med et religiøst symbol... nei.

Gammel 23-05-07, 12:49   #92
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så en jøde kan altså ikke bruke sitt hodeplagg til bunad? Jøss. Eller en kristen kvinne kan ikke bruke et smykke med kors? Uff og uff.

Gammel 23-05-07, 12:50   #93
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så en jøde kan altså ikke bruke sitt hodeplagg til bunad? Jøss. Eller en kristen kvinne kan ikke bruke et smykke med kors? Uff og uff.

Smykker er i tillegg til bunaden. Hodeplaggene hører til bunaden. Det er forskjell på det, Sitron.

Gammel 23-05-07, 12:51   #94
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, nei. Det er det vel ikke.

Gammel 23-05-07, 12:52   #95
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stygt blikk? For en holdning...

Venninna mi har Meråker-drakt, og bruker den med hijab som passer til. Ei annen jeg kjenner har nordlandsbunad, og istedenfor capet, har hun en hijab som går ned til over bysten, i samme farge som bunaden, og med broderier fra bunaden.

Jeg hadde ikke kunnet bruke hodeplagget, da det ikke dekker halsen også, men tror nok mange gjør det.

Gammel 23-05-07, 12:52   #96
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Så lenge det hører et eget hodeplagg til bunaden, så blir det rart å bruke noe annet til, ja. Diskret smykker, f.eks et kors som skjules av blusen er noe annet. Det er selvfølgelig tilhørende bunadsølv som skal synes.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 23-05-07, 12:52   #97
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Smykker er i tillegg til bunaden. Hodeplaggene hører til bunaden. Det er forskjell på det, Sitron.

Ehh, en tzinius eller kippah er vel det samme som en hijab... Eller turban for en sikh.

Gammel 23-05-07, 12:53   #98
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smykkene hører også til bunaden.

Jeg ville aldri tatt på andre smykker enn søljene som hører til. Bunadsøreringer for eksempel...fysj.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 12:54   #99
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

religiøst symbol... nei.

Eh, jo. Man har religionsfrihet her til lands. At noen stakkars idioter har holdninger som hører hjemme i Frp har ingenting å si. Heldigvis.

Gammel 23-05-07, 12:54   #100
bina
Ustabil

Standard

Eh, nei. Det er det vel ikke.

Bunaden er som en slags uniform. Skal man bruke den så skal man bruke alle delene, og ingenting som erstatter noen av delene.

Det betyr at man kan ikke erstatte hodeplagget med et annet (enten det er jødisk, muslimsk, topplue eller caps). Det er å ødelegge uniformen.

Man kan heller ikke bytte ut skjørtet med et fancy rosa hvis man heller vil det, eller erstatte bunadsskjorta med en blå ulltrøye bare fordi man frøys. Skal man først bruke bunad skal den brukes riktig - mener jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.