|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Poenget er at HEF tilbyr noe ingen andre enn kirken tilbyr, og uten religiøst innhold. Man trenger ikke å bli medlem, eller å ta standpunkt til noe for å bruke det. Å være medlem av HEF og å bruke de religionsfrie ( jeg kaller det ikke livssynsnøytralt, for det er det ikke) tjenestene de tilbyr, er jo ikke det samme.
|
|
|
#23 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?
Jepp. Det er dermed ikke sagt at jeg/ønsker å være medlemmer. Vi ønsker ikke å være medlemmer noen steder. HEF har mulighet for å delta i en seremoni med fokus på barnet uten forpliktelser, det har ingen andre.
|
|
|
|
#24 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Jeg tror vi har landet på navnefest hos HEF, og ikke bare selskap uten seremoni.
|
|
|
|
#25 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Vi har hatt faddere til alle våre tre, ved humanistisk navnefest. Jeg synes det er en fin tradisjon som jeg ikke ser noen grunn til at skal være en religiøs "særordning". Vi har gjort litt ekstra ut av det på festen, bedt dem bidra med noe, eller de har initiert dette selv, sang, taler, diktlesing el.l.
|
|
|
#26 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Vi har faddere vi og! Men jeg husker ikke helt hvem som er fadder til hvem
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?
Ja, i en navnefest jeg var i så holdt foreldrene en liten tale om hver av "fadderne" under middagen, og de på sin side holdt en liten tale til navnebarnet. Det var veldig fint! I de kirkedåpene jeg har vært i har ikke fadderen hatt noen større rolle enn å stå ved siden av barnet som ble døpt.
|
![]() |
|
|