Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan foregår en navnefest hos HEF?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-14, 10:54   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan foregår en navnefest hos HEF?

Vi har bestemt oss for at vi ikke skal døpe lillegutt i magen, selv om de to andre er døpt. Vi hadde egnetlig ikke tenkt å ha navnefest heller, da vi ikke ønsker at han skal være knyttet til noe trossamfunn eller forbund i det hele tatt. Men så ser jeg på sidene til HEF at man ikke trenger å være medlem for å delta i seremonien. Det hadde jo vært koselig med en seremoni, lizzm.

Noen her som har hatt navnefest hos HEF uten å være medlem? Som medlem? Hvordan foregår det, og hvor lang tid tar det? Er det et greit alternativ? Vi har ikke vært i navnefest, så vi har ingen kjennskaper til det.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 11:00   #2
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?

Navnefest er en fin markering syns jeg. Det er ganske høytidelig med litt taler, sanger og musikk. Og så kommer en opp på scenen med barna hvor hver enkel får utdelt ett papir med navnet til barnet på og dato for navnefest. Noen banr bruker og dåpskjole i seremonien, mens noen har fine klær på seg.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 11:03   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg veit ikke om det er noe opplegg man følger i forkant av navnefesten, men jeg har vært med, som tante, på navnefest for fire nevøer og to nieser. Det er høytidelig og vakkert, veldig fint. (Og ikke så gudsjammerlig kjedelig som i kirka. )

Gammel 04-05-14, 11:05   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Men for en pris! 2000!

Gammel 04-05-14, 11:07   #5
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Standard

Ikke noe opplegg i forkant nei.

Gammel 04-05-14, 11:15   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg er med og arrangerer navnefestene her i byen, synes jeg er heldig dom får være med på navnefester om og om igjen. Ang. prisen kan jeg si at dette ikke er noe HEF legger seg opp penger på altså.

Vi har hatt navnefest til våre to, jeg synes at en seremoni hvor barna står i sentrum når de feires er veldig riktig.

Gammel 04-05-14, 11:30   #7
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Jeg skjønner jo at de må ta noen kroner, altså. Men det var ganske dyrt i forhold til dåp, som trossalt er gratis.

Må tygge litt på det, og høre med mannen hva han tenker.

Gammel 04-05-14, 11:32   #8
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde navnefest i regi av HEF uten å være medlem. Jeg synes det var en kjempefin seremoni og er glad vi valgte det, selv om det opprinnelig var mannen sitt ønske (alternativet var å ikke ha noen seremoni).

Her var det ikke noe opplegg i forkant. Man møtte opp en liten stund før det begynte og seremonien varte ca. 1 time.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 11:34   #9
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Standard

Det er vel litt forskjellig pris i forhold til hvor mye de må betlae for lokalet hvor de skal holde seremonien. Dåp er jo i kirka som ikke trenger betale for lokale.

Gammel 04-05-14, 11:50   #10
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

I kirken er barna statister i en gudstjeneste som ville gått av stabelen likevel. Navnefesten arrangeres spesielt for de påmeldte barna. Husleie, profesjonelle musikere, program, pynt osv.

Gammel 04-05-14, 12:08   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Jeg skjønner hva pengene går til, altså. Men 2000 er likevel ganske mange kroner, når man i tillegg skal ha selskap som krever noen nuller. Vi får tenke litt på om vi synes det er verd det, eller om vi klarer oss uten.

Gammel 04-05-14, 12:57   #12
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Har hatt navnefest hos HEF på eldste og yngste, og egen seremoni på mellomste. Alt gikk fint, det er kjekt med en seremoni som du sier, men ikke hvilken som helst Kirken utgikk dermed for oss selv om det er gratis.

Da vi hadde egen seremoni så sa jeg litt om henne, om at det var en "velkommen til verden" fest, og hva navnet hennes betyr. Og så hadde svigerinnene arrangert at vi skulle synge "en tulle med øyne blå" det gjorde vi da, til min lille brunøyde jente.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 13:31   #13
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt navnefest hos HEF for begge barna uten å være medlem. Det er ikke opplegg eller noe man må følge i forkant og jeg synes formen og innholdet på sermonien er fin og har barnet i sentrum.

Her i regionen så varierer det hvor sermonien holdes, vi har vært en gang i Sola kulturhus og en gang i Sandnes og det var like fint hver gang. Våre har vært rundt halvåret da vi deltok på sermoniene og de var ikke de eneste på den alderen.

Gammel 04-05-14, 13:45   #14
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett tantebarnet mine ha navnefest og synes det var fine markeringer. Litt forskjellig fra by til by, men det var en fin opplevelse begge steder. Vi hadde konfirmant i HEF uten å være medlemmer, det koster 2500,-. (Vel verdt det med fint opplegg, leir og seremoni).

Gammel 04-05-14, 16:03   #15
Solvår
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2013
Solvår har et hav av muligheter foran seg
Standard

Koster 950 pr barn om minst en av foreldrene er medlem. http://www.human.no/Fylkes-og-lokall...isk-navnefest/

Solvår er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 16:07   #16
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

2000 om foreldrene ikke er medlem. Hvilket vi ikke er, og heller ikke ønsker å være.

Gammel 04-05-14, 16:15   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer det også, men prisen stopper meg litt. Vi har jo råd til det altså, men selskapet koster også endel, siden vi hadde tenkt å bestille catering, så da går det fort noen lapper ... Men jeg vurderer å heller lage all maten selv og heller bare bestille cupcakes, så blir det billigere totalt sett. Må bare få ork til det.

Gammel 04-05-14, 16:16   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

2000 om foreldrene ikke er medlem. Hvilket vi ikke er, og heller ikke ønsker å være.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor ønsker du å ha en seremoni for barnet ditt i en organisasjon du ikke ønsker å være medlem av?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 17:46   #19
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor ønsker du å ha en seremoni for barnet ditt i en organisasjon du ikke ønsker å være medlem av?

Vet at det ikke var rettet til meg, men: noe av det som er bra med HEF sine seremonier er jo at man/ barnet ikke automatisk blir medlem av noe!

Gammel 04-05-14, 17:54   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Vet at det ikke var rettet til meg, men: noe av det som er bra med HEF sine seremonier er jo at man/ barnet ikke automatisk blir medlem av noe!

Den biten skjønner jeg for så vidt - men ikke den med at man ønsker en seremoni i regi av et forbund man ikke vil være medlem i.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.