|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Prematurmamma
|
![]() Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Vi har bestemt oss for at vi ikke skal døpe lillegutt i magen, selv om de to andre er døpt. Vi hadde egnetlig ikke tenkt å ha navnefest heller, da vi ikke ønsker at han skal være knyttet til noe trossamfunn eller forbund i det hele tatt. Men så ser jeg på sidene til HEF at man ikke trenger å være medlem for å delta i seremonien. Det hadde jo vært koselig med en seremoni, lizzm.
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Navnefest er en fin markering syns jeg. Det er ganske høytidelig med litt taler, sanger og musikk. Og så kommer en opp på scenen med barna hvor hver enkel får utdelt ett papir med navnet til barnet på og dato for navnefest. Noen banr bruker og dåpskjole i seremonien, mens noen har fine klær på seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Jeg veit ikke om det er noe opplegg man følger i forkant av navnefesten, men jeg har vært med, som tante, på navnefest for fire nevøer og to nieser. Det er høytidelig og vakkert, veldig fint. (Og ikke så gudsjammerlig kjedelig som i kirka.
![]() |
#4 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Men for en pris!
![]() |
![]() |
#5 |
Erfaren
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Ikke noe opplegg i forkant nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
koko
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Jeg er med og arrangerer navnefestene her i byen, synes jeg er heldig dom får være med på navnefester om og om igjen. Ang. prisen kan jeg si at dette ikke er noe HEF legger seg opp penger på altså.
![]() |
#7 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Jeg skjønner jo at de må ta noen kroner, altså. Men det var ganske dyrt i forhold til dåp, som trossalt er gratis.
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Vi hadde navnefest i regi av HEF uten å være medlem. Jeg synes det var en kjempefin seremoni og er glad vi valgte det, selv om det opprinnelig var mannen sitt ønske (alternativet var å ikke ha noen seremoni). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Det er vel litt forskjellig pris i forhold til hvor mye de må betlae for lokalet hvor de skal holde seremonien. Dåp er jo i kirka som ikke trenger betale for lokale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
koko
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?I kirken er barna statister i en gudstjeneste som ville gått av stabelen likevel. Navnefesten arrangeres spesielt for de påmeldte barna. Husleie, profesjonelle musikere, program, pynt osv.
![]() |
#11 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Jeg skjønner hva pengene går til, altså. Men 2000 er likevel ganske mange kroner, når man i tillegg skal ha selskap som krever noen nuller. Vi får tenke litt på om vi synes det er verd det, eller om vi klarer oss uten.
![]() |
![]() |
#12 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Har hatt navnefest hos HEF på eldste og yngste, og egen seremoni på mellomste. Alt gikk fint, det er kjekt med en seremoni som du sier, men ikke hvilken som helst
![]() |
#13 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Vi har hatt navnefest hos HEF for begge barna uten å være medlem. Det er ikke opplegg eller noe man må følge i forkant og jeg synes formen og innholdet på sermonien er fin og har barnet i sentrum.
![]() |
#14 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Jeg har sett tantebarnet mine ha navnefest og synes det var fine markeringer. Litt forskjellig fra by til by, men det var en fin opplevelse begge steder. Vi hadde konfirmant i HEF uten å være medlemmer, det koster 2500,-. (Vel verdt det med fint opplegg, leir og seremoni).
![]() |
#15 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2013
![]() |
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Koster 950 pr barn om minst en av foreldrene er medlem. http://www.human.no/Fylkes-og-lokall...isk-navnefest/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?2000 om foreldrene ikke er medlem. Hvilket vi ikke er, og heller ikke ønsker å være.
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?Jeg vurderer det også, men prisen stopper meg litt. Vi har jo råd til det altså, men selskapet koster også endel, siden vi hadde tenkt å bestille catering, så da går det fort noen lapper ... Men jeg vurderer å heller lage all maten selv og heller bare bestille cupcakes, så blir det billigere totalt sett. Må bare få ork til det.
![]() |
#18 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvordan foregår en navnefest hos HEF?
Nå ble jeg nysgjerrig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Vet at det ikke var rettet til meg, men: noe av det som er bra med HEF sine seremonier er jo at man/ barnet ikke automatisk blir medlem av noe!
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
Den biten skjønner jeg for så vidt - men ikke den med at man ønsker en seremoni i regi av et forbund man ikke vil være medlem i.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|