|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#183 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagDet er i grunnen interessant, hvem sin tilhørighet som "vinner" i et hjem.
|
|
|
#184 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagDet er kanskje ofte sånn at kvinner gifter seg inn i mannens klasse økonomisk, siden det fortsatt ofte er sånn at han tjener best, mens kvinnen kanskje oftere er familiens kulturbærer? :spekulerer:
|
|
|
#185 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Oh, aner jeg en spinoff? Hvem har hatt mest å si for familiekulturen hos dere?
|
|
|
#186 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg og mannen kommer fra omtrent identiske familier, inkludert at vi er vokst opp i nesten identiske hus, så her er det vanskelig å si.
|
|
|
#187 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagMin mann kommer fra et hjem på grensen mellom arbeiderklasse og middelklasse, og jeg kommer fra et definitivt middelklassehjem. Vi har også et definitivt middelklassehjem, så på et vis har han klassereist bittelitt. Men det er jo vanskeligere å si at det er fordi han har blitt sammen med meg. Det er nok heller på grunn av hans mors kunstinteresse som ble overført til ham, og hans selvvalgte omgangskrets. Som jeg selvsagt er en del av. Foreldrene hans har også klassereist, både på grunn av inntekt og evne til å ta til seg kulturell kapital.
|
|
|
#188 |
|
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagFiffig. Jeg tror ikke Mannen og jeg er enige om hvem av oss som er kulturbæreren. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
kamerat
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagMannens barndomshjem var mer arbeiderklasse enn mitt, og vårt felles hjem er mer middelklasse enn noen av barndomshjemmene våre. Strebere.
|
|
|
#190 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagMine foreldre er mer høykulturelle enn oss. Det skyldes nok mest at vi har lite overskudd og tid til annet enn å få hverdagen til å gå rundt. Jeg tror det er lett å leve slik som foreldrene mine når de har mye tid, mye penger og stor omgangskrets. Da kan de dyrke alle interessene sine. Jeg tenker det er en tid for alt. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg mener at både mannen min og jeg har klassereist. Vi er den første i hver vår slekt (innebefattet både fettere, kusiner, onkler og tanter) som har tatt gymnas/videregående, og selvfølgelig da også de første til å ta høyere utdanning. Kultur har blitt beskrevet som "noe de fine driver med", og svigerfar ler av oss når vi sier at vi skal i Operaen (og vi er vel ikke helt sikre heller på om opera er noe for oss, men vi har i hvert fall testet det ut og tar en egen vurdering). Derimot har jeg vokst opp med en svært politisk engasjert far, hvis det har noe å si.
|
|
|
|
#192 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagI Norge er det jo mange som klassereiser uten å gifte seg. Det er jo en av grunntankene med det norske samfunnet, med likehetsskolen, gratis høyere utdanning osv? At alle kan bli det de vil? |
|
|
|
|
|
#193 |
|
ej ikke møjkets heije
|
|
|
|
|
#194 |
|
Glamorøs
|
At arbeiderklassen er politisk aktiv har vært veldig vanlig. Det er jo i arbeiderklassen hele arbeiderbevegelsen har oppstått.
|
|
|
#196 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagKlassereise gjennom ekteskap blir det vel kun snakk om i ekteskap hvor ektefellene tilpasser seg hverandres "klasse". Tidligere var det omtrent en forutsetning at en arbeiderkvinne måtte sosialiseres inn i finkulturen om hun ble gift med en finkulturell. Slike forutsetninger er ikke like sterke i dag. Man kan fint leve sammen som akademiker med interesse for granbarvaktelegg og trøffelolje og sydenelskende arbeider. Så kan det også rotes til litt når akademikeren også skulle slumpe til å like sydenturer og trønderrock i tillegg til Berlioz og trøffelolje. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg har en venninne fra et meget pent hjem (bypike), med piano og arvede fløyelsmøbler og ganske besteborgerlig adferd. De stakk seg veldig ut der jeg kom fra.
|
|
|
#198 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Joda, det er Blindern. OG Outland |
|
|
|