Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 09:51   #181
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Ja, men fortsatt? Jeg føler det blir veldig Austensk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:52   #182
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og i så fall, om det fortsatt er vanlig prosedyre, kan nåtidens menn gifte seg oppover i klassene? Eller blir de evige Arier?

Gammel 19-03-14, 09:53   #183
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i grunnen interessant, hvem sin tilhørighet som "vinner" i et hjem.

Min bror kommer fra et hjem med lite utdanning og penger, men ok kulturell kapital, mye aviser og samfunnsdebatt, masse bøker, masse historiekunnskap, lavbudsjettsferier som alltid inneholdt museumsturer. Og har giftet seg inn i en arbeiderklassefamilie med Se&Hør og Syden. Og der er det sistnevnte som har blitt deres "familiekultur" selv om de økonomisk har beveget seg opp fra begges bakgrunn.

Men jeg har vel sett eksempler på det motsatte også.

Gammel 19-03-14, 09:54   #184
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kanskje ofte sånn at kvinner gifter seg inn i mannens klasse økonomisk, siden det fortsatt ofte er sånn at han tjener best, mens kvinnen kanskje oftere er familiens kulturbærer? :spekulerer:

Gammel 19-03-14, 10:08   #185
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er kanskje ofte sånn at kvinner gifter seg inn i mannens klasse økonomisk, siden det fortsatt ofte er sånn at han tjener best, mens kvinnen kanskje oftere er familiens kulturbærer? :spekulerer:

Oh, aner jeg en spinoff? Hvem har hatt mest å si for familiekulturen hos dere?

Vi er uvanlig likestilte, men hos oss så lever barna våre opp i et hjem som ligner mer på mitt enn hans.

Gammel 19-03-14, 10:13   #186
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg og mannen kommer fra omtrent identiske familier, inkludert at vi er vokst opp i nesten identiske hus, så her er det vanskelig å si.

Gammel 19-03-14, 10:15   #187
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann kommer fra et hjem på grensen mellom arbeiderklasse og middelklasse, og jeg kommer fra et definitivt middelklassehjem. Vi har også et definitivt middelklassehjem, så på et vis har han klassereist bittelitt. Men det er jo vanskeligere å si at det er fordi han har blitt sammen med meg. Det er nok heller på grunn av hans mors kunstinteresse som ble overført til ham, og hans selvvalgte omgangskrets. Som jeg selvsagt er en del av. Foreldrene hans har også klassereist, både på grunn av inntekt og evne til å ta til seg kulturell kapital.

Det er nok vanskeligere å pinpointe klassereiser til et giftemål i dag, siden både menn og kvinner utdanner seg, fritt velger omgangskrets og har mange kjærester før de slår seg til ro, i mye større grad enn før.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:16   #188
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Fiffig. Jeg tror ikke Mannen og jeg er enige om hvem av oss som er kulturbæreren.

Vi deler det kanskje fint mellom oss. Han tar samtid, jeg tar klassisk.

Gammel 19-03-14, 10:18   #189
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannens barndomshjem var mer arbeiderklasse enn mitt, og vårt felles hjem er mer middelklasse enn noen av barndomshjemmene våre. Strebere.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:23   #190
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre er mer høykulturelle enn oss. Det skyldes nok mest at vi har lite overskudd og tid til annet enn å få hverdagen til å gå rundt. Jeg tror det er lett å leve slik som foreldrene mine når de har mye tid, mye penger og stor omgangskrets. Da kan de dyrke alle interessene sine. Jeg tenker det er en tid for alt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:33   #191
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at både mannen min og jeg har klassereist. Vi er den første i hver vår slekt (innebefattet både fettere, kusiner, onkler og tanter) som har tatt gymnas/videregående, og selvfølgelig da også de første til å ta høyere utdanning. Kultur har blitt beskrevet som "noe de fine driver med", og svigerfar ler av oss når vi sier at vi skal i Operaen (og vi er vel ikke helt sikre heller på om opera er noe for oss, men vi har i hvert fall testet det ut og tar en egen vurdering). Derimot har jeg vokst opp med en svært politisk engasjert far, hvis det har noe å si.

Hvor vil jeg med dette? Vel, kanskje mene noe om at man kan klassereise uten å gifte seg inn i det?

Gammel 19-03-14, 10:37   #192
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

I Norge er det jo mange som klassereiser uten å gifte seg. Det er jo en av grunntankene med det norske samfunnet, med likehetsskolen, gratis høyere utdanning osv? At alle kan bli det de vil?

Det er selvfølgelig ikke så enkelt i praksis, men sett i forhold til andre land er sosiøkonomisk mobilitet en mye større mulighet her.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:40   #193
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

I Norge er det jo mange som klassereiser uten å gifte seg. Det er jo en av grunntankene med det norske samfunnet, med likehetsskolen, gratis høyere utdanning osv? At alle kan bli det de vil?

Det er selvfølgelig ikke så enkelt i praksis, men sett i forhold til andre land er sosiøkonomisk mobilitet en mye større mulighet her.

Ja. Jeg er veldig takknemlig for dette. Det er ikke mange land i verden hvor jeg hadde fått mulighet til å ta utdanning på en relativt prestisjetung skole. Fullstendig uten finansiering og uten faglig stimulanser hjemmefra.

Gammel 19-03-14, 10:43   #194
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Derimot har jeg vokst opp med en svært politisk engasjert far, hvis det har noe å si.

Hvor vil jeg med dette? Vel, kanskje mene noe om at man kan klassereise uten å gifte seg inn i det?

At arbeiderklassen er politisk aktiv har vært veldig vanlig. Det er jo i arbeiderklassen hele arbeiderbevegelsen har oppstått.

I Norge er det nok aller mest vanlig å klassereise selv, uten å ta det gjennom giftemål, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:57   #195
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg spurte om man fortsatt klassereiste via ekteskap, og mente ikke altså da ikke at ekteskap var den eneste måten å klassereise på.

Gammel 19-03-14, 12:11   #196
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klassereise gjennom ekteskap blir det vel kun snakk om i ekteskap hvor ektefellene tilpasser seg hverandres "klasse". Tidligere var det omtrent en forutsetning at en arbeiderkvinne måtte sosialiseres inn i finkulturen om hun ble gift med en finkulturell. Slike forutsetninger er ikke like sterke i dag. Man kan fint leve sammen som akademiker med interesse for granbarvaktelegg og trøffelolje og sydenelskende arbeider. Så kan det også rotes til litt når akademikeren også skulle slumpe til å like sydenturer og trønderrock i tillegg til Berlioz og trøffelolje.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 13:16   #197
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har en venninne fra et meget pent hjem (bypike), med piano og arvede fløyelsmøbler og ganske besteborgerlig adferd. De stakk seg veldig ut der jeg kom fra. Hun har giftet seg inn i "ren arbeiderklasse", og det er helt blandings hos dem, men det er nok hans kultur som har mest innflytelse. Det er mer fotball enn piano (selv om det arvede står pent i stuen) og de digre skinnstresslessene har danket ut de arvede fløyelsmøblene Men en del av formene er holdt på, der er det hun som har "vunnet".

Gammel 19-03-14, 13:38   #198
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, får ikke Blindernfeelingen der, altså.

Mer Outland, kanskje.

Joda, det er Blindern. OG Outland (og i ytterste konsekvens live-rollespill. Eller sjakk. Litt sånn Lahlum-typene?)
Jeg er jo en av dem, så I should know

Men hvilken kategori Sannelig om jeg vet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 13:39   #199
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Joda, det er Blindern. OG Outland (og i ytterste konsekvens live-rollespill. Eller sjakk. Litt sånn Lahlum-typene?)
Jeg er jo en av dem, så I should know

Matnat.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 13:48   #200
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

He, Ja.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.