Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-14, 16:43   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Fikk melding fra femteklassingens gymlærer i sted. I morgen skal barna ha med bærbar musikkspiller og øretelefoner i gymmen. Det er presisert at om man ikke har dette KAN musikkanlegget i gymsalen brukes, men at det blir et dårligere resultat, ergo anbefales egen spiller. Er dette innafor? Jeg synes ikke det, men hva synes dere?

( Det er for øvrig et "hemmelig opplegg" de skal gjøre.)

Det begynner å bli dyrt å ha kids på skolen. Neste måned er det leirskoleovernatting for andreklasse, koster 1200,-

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 16:48   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Jeg tror ikke de mener at man skal kjøpe inn noe. De fleste har en telefon, en iPod eller lignende som de kan bruke. Eller de kan låne av noen.

Jeg reagerer ikke nevneverdig kjenner jeg. Tenker at de ønsker finne på noe morsomt med barna, og det kan sikkert være et fint avbrekk.

Reagerer mye mer på leirskoleovernattingen....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 16:51   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting som enda en måte å få stadfestet hvem som har råd til gadgets og hvem som ikke har det, tenker jeg.

Gammel 05-03-14, 16:55   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som har tar med og de som ikke har ordner skolen en løsning for. Det blir omtrent som skidagen, og det synes jeg er greit nok.

Men 1200 kroner for leirskole for 06-modellen? Når skal de reise og hvor lenge blir de borte? Jeg tenker både på prisen og alderen.

Gammel 05-03-14, 16:57   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det var presisert i tekstmelding at løsningen skolen ordnet ikke "ga et like bra resultat".

Leirskolen? En natt, 600,- pr pers, voksen må være med, en eller annen hytte.

Gammel 05-03-14, 16:57   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er greit, og ville aldri forvente det samme av egne elever. (Det hender jeg spør pent om de som har kan ta med øreplugger, men jeg har alltid med ekstra, og de brukes bare med pc-en de uansett må ha. Og de er 16-19.)

Det hender riktignok vi er på ekskursjon der elevene må betalte egenandel på teater, men vi pleier å gi beskjed om at elevene kan kontakte oss, dersom det er et problem. Av og til er det noen som ikke vil være med, og det er selvsagt greit, men det har hendt at enkelte blir med likevel, hvis de får et diskret tilbud om å få de 200 kronene dekket. Ingen andre får vite noe. I utgangspunktet er vi nøye på at alt skal være gratis hos oss, jeg er litt overraska at det ikke later til å være like nøye på barnetrinnet.

Gammel 05-03-14, 17:00   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det var presisert i tekstmelding at løsningen skolen ordnet ikke "ga et like bra resultat".

De ønsker vel å presisere at det er viktig å huske på da?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:02   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

De ønsker vel å presisere at det er viktig å huske på da?

Er du virkelig av oppfatningen at alle har eller kan låne en spiller på en kvelds varsel? Da bør du i et mer økonomisk privilegert område enn meg.

Gammel 05-03-14, 17:06   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det er nok en del foreldre som ikke kan, og også en del foreldre som ikke bryr seg nok til å prøve f.eks låne. Jeg synes det er viktig at skolen forsøker gjøre forskjellene mellom de som har og de som ikke har (enten det måtte være penger eller foreldre som virker) minst mulig, og ikke nærmest anstrenger seg for å vise fram forskjellene.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:06   #10
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke sendt ut en sånn beskjed til mine elever uten å ha et visst antall bærbare løsninger i bakhånd til de som ikke har selv. Jeg forsøker å være bevisst på at alle ikke har tilgang til det samme hjemme. F.eks. fikk min datter i lekse å klippe ut en artikkel fra avisen hver dag en periode. Vi abonnerte ikke på avis den perioden. Hun printet ut fra nettaviser istedenfor, så det ordnet seg jo, men man kan tenke seg at noen verken har printer, Internett eller avisabo ... Jeg gir ofte lekser på diverse nettsider, men da åpner jeg klasserommet etter undervisning, så de som ønsker det kan gjøre leksene før de går hjem.

Gratisprinsippet er jo en Fin Ting, men vi forventer jo at hjemmet stiller med adekvat utebekledning, skøyter, ski, innesko, kostymer, skolesekk, pennal osv. Noe (ski og skøyter) har vel de fleste skoler til utlån, men det gjelder jo ikke alt. Jeg fikk en elev fra et annet europeisk land for noen år siden. Foreldrene så helt månebedotne ut da de hørte at skole er gratis, at det ikke finnes noen utstyrsliste, men så ble det jo en god utstyrsliste etterhvert likevel; skolesekk, matboks, drikkeflaske, bokpapir, innesko, regntøy, støvler, dress, pennal, fargeblyanter ... Ikke helt gratis likevel, selv om dette utstyret jo er å regne som noe "alle" har likevel, kanskje.

Gammel 05-03-14, 17:09   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Skolen vår låner ut ski og skøyter til de som ikke har når det er ski- og skøytedager.

Hos oss blir utedager ofte avlyst fordi en del barn ikke har adekvate uteklær (regntøy, varm genser) og lærerne ikke synes det er forsvarlig å ha de med seg ut. Da tenker jeg at mp3-spiller er i overkant forlangt, gitt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:09   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke reagert på dette med musikkspiller. De aller fleste har telefoner som kan brukes, og er det noen som ikke har, så er det alltids en løsning på det også.

Hadde vært noe helt annet om det var snakk om noe som kanskje de færreste har, og det ble fremstilt slik at det da måtte skaffes.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Leirskolen? En natt, 600,- pr pers, voksen må være med, en eller annen hytte.

Dette reagerer jeg mer på.

Er dette obligatorisk, og noe elevene må stille på, eller er det frivillig? Skolen har vel strengt tatt ikke lov å kreve betaling for obligatoriske ting.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:10   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, hvem tar ansvar for dette tekniske utstyret som de ber barna ha med seg da? Hvis noen sitt blir stjålet eller ødelagt?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:11   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

De økonomiske forskjellene på skolen er rimelig massive, jeg ville i mitt naive sinn tenkt at det da er EKSTRA viktig at ikke skolen selv sørger for fokus på gadgets. Men well. De gleder seg antageligvis stort til de ny skolegrensene trår i kraft så de slipper å ha så mange barn fra blokkleilighetene.

Gammel 05-03-14, 17:13   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er alle femteklassinger som har mobil eller annen musikkspiller tilgjengelig. Hvertfall ikke her vi bor. Hiawata som er året yngre har en billig nokia som det faktisk er et poeng at ikke har avledningsmuligheter som musikk, spill og nett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:20   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer på dette. Jeg synes det er godt over kanten for hva skolen kan be om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:39   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville reagert på dette. Og jeg tror aldri at vår skole ville vurdert å kreve noe sånt.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:46   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innenfor: Det er veldig fint om noen av barna kan ta med bærbar musikkspiller i morgen, skolen har ikke så mange slik at hvis noen har selv blir det færre som må dele på de vi har.

Ikke innenfor: Ta med dyrt utstyr eller få dårligere utbytte.

Langt utenfor: Leirskoleopplegg til 1200 kr i 2. klasse. Gitt at det er i regi av skolen og ikke et sprell fra foreldrekontakter.

Gammel 05-03-14, 17:49   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Innenfor: Det er veldig fint om noen av barna kan ta med bærbar musikkspiller i morgen, skolen har ikke så mange slik at hvis noen har selv blir det færre som må dele på de vi har.

Denne har jeg ingen motforestillinger mot.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 17:50   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er greit, reagerer på det ja.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.