Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 14:58   #261
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

De vil ha lærerne på skolen mellom 8 og 16 så vi skal være tilgjengelige for andre lærere og foresatte. Jeg har ikke noe problem med dette i seg selv. Møter og samarbeid med kolleger er viktig, og vi bør være der når elevene trenger oss. Veldig mange skoler har jo uansett innført tilstedeværelse tilsvarende en ordinær arbeidsuke. På skolen til ungene mine er lærerne på jobb 8-15.30, f.eks, og på skolen der jeg jobber er de fleste av kollegene mine på jobb fra morgenen til mellom 15 og 16, selv om vi på papiret ikke er pålagt å være der fullt så mye.

Problemet er at de vil ta timene vi jobber ut over dette og flytte dem til tider på året da elevene ikke er på skolen. Dette er de timene mange av oss bruker til for- og etterarbeid, og det er det vi ikke ønsker. Det er helt urealistisk å tro at en ny avtale vil føre til mindre behov for møter og samarbeid med kolleger og elever, og dermed vil den føre til mindre tid til for- og etterarbeid.

De tror vel at dere skal klare å gjøre alt av for- og etterarbeid i den nye, bundne tiden, og ser ikke at jo mer tilstedeværelse på skolen, jo mer vil det naturlig bli mer samarbeid og møter og man vil derfor ikke få tid til alt av for- og etterarbeid i den bundne tiden.

Jeg leste et leserinnlegg her for litt siden hvor argumentet om at undervisning er ferskvare og ikke kan planlegges før skoleåret begynner. Det synes jeg var et valid og godt argument. Vil man ha oppdatert og relevant undervisning så må man gi læreren tid til å lage den undervisningen i løpet av skoleåret.

På meg virker det som om KS tror at undervisning er noe man kan drive med ved å snu bunken fra året før og gjøre det samme år etter år, uten videreutvikling, oppdatering eller tilpasning, sånn som noen av lærerene på min videregående skole drev med da jeg gikk der. Noe sier meg at de fleste i KS gikk på skolen på 70- og 80-tallet, og har ikke fått med seg at ting har endret seg litt siden den gang (takk og lov).

Gammel 18-02-14, 14:59   #262
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Kompetansegivende utdanning fins faktisk via videreutdanning for lærere. En utrolig gunstig avtale der vi får 100 % betalt lønn for å studere. Du kan ta 30 studiepoeng over 1 år eller 60 over 2 år. Stat, skoleeier (komune/fylkeskommune) og lærer har et spleiselag. Les mer her: http://www.udir.no/Utvikling/Etter-og-videreutdanning/ Jeg er enig i at det ikke er så mye å velge mellom for lærere på videregående, men du kan (med rektors støtte) søke på studier som skolen trenger.

Dette er et lite sidespor i debatten, men det viser samtidig at det fins systemer der ute for kursing, etterutdanning og dermed faller argumentasjonen om at en må bruke en avspaseringsuke for å ta utdanning.

Ja for all del - jeg har selv tatt 60 studiepoeng nettbasert engelsk finansiert av arbeidsgiver, med betalt permisjon i eksamensperioder. Utrolig gode rammebetingelser, faktisk, fordi skolen min hadde behov for flere lærere med undervisningskompetanse i engelsk.

Poenget mitt er at det er dette det er behov for, ikke det KS legger opp til - generiske felleskurs om sommeren, som i hvert fall i videregående skal treffe en utrolig sammensatt målgruppe. Det er begrenset hvor mange kurs i generell pedagogikk og klasseromsledelse det er behov for, og da blir det fort ekstremt ressurskrevende å lage mer spissede kurs for alle de ulike lærergruppene. Jeg som er filolog har ganske andre behov for fagrelevant videreutdanning enn en som underviser på flyfag, for å sette det på spissen. Jeg mener det nåværende systemet gir rom for denne tilpassingen, nettopp fordi det er fleksibelt.

Gammel 18-02-14, 14:59   #263
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De gangene vi har registrert timer har vi faktisk oppdaget at vi jobber mindre enn vi tror. Mer enn vi får betalt for, men mindre enn vi tror. Det er nok fordi det svir noe så innmari når vi jobber veldig mye i perioder og så glemmer vi de litt mer bekvemme dagene.

Ja ja, dere om det. Vi registrerer som sagt på fast basis, så blir vi ikke overrasket heller (at kollegaer har 100 plusstimer de aldre får avspasert er heller ikke noe som sjokkerer noen her. ). Jeg vet til enhver tid hvor mye jeg har "på bok".

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:59   #264
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nåh. Og hvilken institusjon skal man kurses på da hadde de tenkt? Den biten er uforståelig og vitner nærmest om en trang til å forkorte lærerferien.

Ja det har jeg lurt på også. Jeg er mer enn klar for å ta en master, og kunne godt ha gjort det om sommeren. Men hvor skal jeg få gjort det?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:59   #265
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å ha mulighet til å planlegge underveis i skoleåret har jeg full forståelse for behovet av og dette må komme veldig tydelig frem og ikke druknes av mindre forståelig argumentasjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:59   #266
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må likevel understreke at jeg jobber i videregående, og jeg vet at rammebetingelsene er annerledes i grunnskolen, både når det gjelder økonomi og hva som lar seg gjøre i skoleåret.

Gammel 18-02-14, 15:01   #267
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja ja, dere om det. Vi registrerer som sagt på fast basis, så blir vi ikke overrasket heller (at kollegaer har 100 plusstimer de aldre får avspasert er heller ikke noe som sjokkerer noen her. ). Jeg vet til enhver tid hvor mye jeg har "på bok".

Registrerer alle på fast basis? Eller bare de av dere som jobber mest?

Gammel 18-02-14, 15:01   #268
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

På meg virker det som om KS tror at undervisning er noe man kan drive med ved å snu bunken fra året før og gjøre det samme år etter år, uten videreutvikling, oppdatering eller tilpasning, sånn som noen av lærerene på min videregående skole drev med da jeg gikk der. Noe sier meg at de fleste i KS gikk på skolen på 70- og 80-tallet, og har ikke fått med seg at ting har endret seg litt siden den gang (takk og lov).

Eller så tror de at det faktisk er det vi gjør, derfor trenger vi ikke tid til for- og etterarbeid.

Gammel 18-02-14, 15:02   #269
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og det synes jeg jo ikke er noe urimelig krav (i den grad man har arbeidsplass til alle), men dette tar jo mer tid per elev. Møter er nyttig, men tar tid, i tillegg til tiden som brukes til forberedelser, retting, elevsamtaler, foreldremøter, ansvarsgruppemøter, etc etc. Skjønner ikke hvordan dette skal gjøre det mulig å skvise enn flere undervisningstimer per lærer.

Det er litt vanskelig å forstå hele greia syns jeg. Jeg snakker ut i fra videregående, mens andre snakker ut i fra grunnskolen. Det er litt forskjell mellom fag, skoleslag osv når det gjelder leseplikt, bunden, ubunden tid.

Jeg syns heller ikke det å være på arbeidsplassen fra 08.-16.00 er det verste, men det fordrer arbeidsro. Og det er litt vanskelig til tider når man har manko på møterom. Dermed blir arbeidsrommene møterom, pauserom osv. Pauserommet har ikke plass til alle ansatte på en gang må vite. Vi kunne sikkert hatt fleksibel timeplan, at noen spiste kl.11.00, andre 11.30 osv, men det kompliserer timeplanlegginga til de stakkarene som driver med det. Enkelte skoler har over 200 ansatte (skoler med over 1000 elever).

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:03   #270
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Ja det har jeg lurt på også. Jeg er mer enn klar for å ta en master, og kunne godt ha gjort det om sommeren. Men hvor skal jeg få gjort det?

Å ta en master uten å søke ulønnet permisjon og ta mye av kostnadene selv er utopisk for de fleste i offentlig sektor, men om lærere ønsker et videreutdanningsprogram så tror jeg ikke lærere på forhånd skal tenke at det er umulig for høgskoler og universiteter å sy sammen altså. Det er på slikt universitetene tjener penger. Det er ikke gratis, men det er ingen utdanningsopplegg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:03   #271
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De tror vel at dere skal klare å gjøre alt av for- og etterarbeid i den nye, bundne tiden, og ser ikke at jo mer tilstedeværelse på skolen, jo mer vil det naturlig bli mer samarbeid og møter og man vil derfor ikke få tid til alt av for- og etterarbeid i den bundne tiden.

Jeg leste et leserinnlegg her for litt siden hvor argumentet om at undervisning er ferskvare og ikke kan planlegges før skoleåret begynner. Det synes jeg var et valid og godt argument. Vil man ha oppdatert og relevant undervisning så må man gi læreren tid til å lage den undervisningen i løpet av skoleåret.

Hvordan arbeidstiden på den enkelte arbeidsplass organiseres bør vel være opp til den enkelte leder? Blir det for mye møtevirksomhet må vedkommende ta tak. Det er da ikke bare noe som skjer fordi man er tilstede?

Gammel 18-02-14, 15:03   #272
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nåh. Og hvilken institusjon skal man kurses på da hadde de tenkt? Den biten er uforståelig og vitner nærmest om en trang til å forkorte lærerferien.

Ja, det slo meg også. Dette er jo ferietid for universiteter og høyskoler også, så hvor skulle den kursingen komme fra? Private kursleverandører? Til alle landets skoler? Innenfor de samme to-tre ukene av sommermånedene? Yeah right! Den eneste måten man kan lykkes med felleskursing av lærerne i slutten av juni og starten av august er om lærerne kurser hverandre. For noe absolutt vissvass.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det med studiepoeng er definitivt løsbart i sommerferien og i løpet av seks dager.

Hvordan?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:06   #273
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ragnhild Lied har sagt noe av det samme - at undervisning er ferskvare. Det var kanskje det samme du leste?

Jeg har jobbet en stund i skoleverket, og jeg har ennå ikke snudd bunken. Jeg hadde dog en historielærer som hadde gulna papirer foran seg når h*n underviste.

Gammel 18-02-14, 15:06   #274
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Å ta en master uten å søke ulønnet permisjon og ta mye av kostnadene selv er utopisk for de fleste i offentlig sektor, men om lærere ønsker et videreutdanningsprogram så tror jeg ikke lærere på forhånd skal tenke at det er umulig for høgskoler og universiteter å sy sammen altså. Det er på slikt universitetene tjener penger. Det er ikke gratis, men det er ingen utdanningsopplegg.

Jeg tror ikke det er utopisk, og venter på at det skal komme. Med den nye regjeringen og sånt.

Gammel 18-02-14, 15:06   #275
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Det er litt vanskelig å forstå hele greia syns jeg. Jeg snakker ut i fra videregående, mens andre snakker ut i fra grunnskolen. Det er litt forskjell mellom fag, skoleslag osv når det gjelder leseplikt, bunden, ubunden tid.

Jeg syns heller ikke det å være på arbeidsplassen fra 08.-16.00 er det verste, men det fordrer arbeidsro. Og det er litt vanskelig til tider når man har manko på møterom. Dermed blir arbeidsrommene møterom, pauserom osv. Pauserommet har ikke plass til alle ansatte på en gang må vite. Vi kunne sikkert hatt fleksibel timeplan, at noen spiste kl.11.00, andre 11.30 osv, men det kompliserer timeplanlegginga til de stakkarene som driver med det. Enkelte skoler har over 200 ansatte (skoler med over 1000 elever).

Akkurat det å ha spisepause på skift tror jeg hadde gått helt fint timeplanmessig gitt at man greide å definere hvilke typer lærere som spiser sammen. Sånne praktiske hindringer må man løse på hver enkelt arbeidsplass tenker jeg. Og endel steder vil det være åpenbart at lærere ikke kan forberede seg på skolen, men det er jo helt vanvittig at er sånn. Selvfølgelig må man ha arbeidsplass. Jeg fatter ikke at det ikke er trumfet gjennom for lengst.

Gammel 18-02-14, 15:08   #276
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Vi har arbeidsplass - men det er ikke bestandig rolig.

Gammel 18-02-14, 15:09   #277
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg garanterer deg utfordringer om du skal få til et udanningsopplegg for en skokk av lærere, som skal skje i universitetets og høyskolenes undervisningsfrie måneder.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:09   #278
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, det slo meg også. Dette er jo ferietid for universiteter og høyskoler også, så hvor skulle den kursingen komme fra? Private kursleverandører? Til alle landets skoler? Innenfor de samme to-tre ukene av sommermånedene? Yeah right! Den eneste måten man kan lykkes med felleskursing av lærerne i slutten av juni og starten av august er om lærerne kurser hverandre. For noe absolutt vissvass.

Jeg grøsser ved tanken. De kursene skolen min har kjøpt fra private leverandører har vært de dårligste vi har hatt; de bommer stort sett fullstendig i forhold til arbeidshverdagen vår. Og er jeg en av de som absolutt er positiv til kursing på plandagene og ofte gleder meg til å få sitte i forelesning igjen.

Gammel 18-02-14, 15:13   #279
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Akkurat det å ha spisepause på skift tror jeg hadde gått helt fint timeplanmessig gitt at man greide å definere hvilke typer lærere som spiser sammen. Sånne praktiske hindringer må man løse på hver enkelt arbeidsplass tenker jeg. Og endel steder vil det være åpenbart at lærere ikke kan forberede seg på skolen, men det er jo helt vanvittig at er sånn. Selvfølgelig må man ha arbeidsplass. Jeg fatter ikke at det ikke er trumfet gjennom for lengst.

Det er jo sånn det er i dag, det er det KS ikke ønsker mer.

Gammel 18-02-14, 15:15   #280
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg garanterer deg utfordringer om du skal få til et udanningsopplegg for en skokk av lærere, som skal skje i universitetets og høyskolenes undervisningsfrie måneder.

Det er sikkert noen av dem som er villige til å ta seg et par uker på Røst, bare de får nok betalt. Det har nok kommunen råd til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.