|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å velge bunad
Jeg tror ikke det er vanlig å gjøre det. "Halve" Oslo har røtter fra Telemark, og jeg syns ikke det er rart at en Oslobeboer med slekt både herfra og derfra velger Telemark når bestemor er derfra. Både fordi bunaden er pen (og var trendy en periode), og fordi Telemark har sterke drakttradisjoner.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Nja. Jeg har en venninne som valgte den "fordi den var finest", og jeg har også en kusine som har den "fordi vi hadde hytte der". Så det finnes, absolutt. Jeg tror på ingen måte disse to er unike. Jeg tror ei heller at det er tilfeldig at begge to er fra vestkanten.
|
|
|
#23 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å velge bunadDet kan jo være et poeng, låne en til konfirmasjon. Både med tanke på vekst og at man får mer tid å tenke på. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#25 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Å velge bunadDet at man velger bunad ut fra et sted der man har hytte er jo også en form for tilknytning. Og bor man i by og har gjort det i mange generasjoner (ja, det finnes noen i Norge som har gjort det) så har man kanskje ikke så mange andre muligheter. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Ja, eller det har blitt vanligere å lete etter en meget perifer slektning i distriktet der man ønsker seg bunad fra. Jeg har ikke noe personlig i mot det altså, jeg syns i grunn folk kan velge etter de kriteriene de vil, men jeg syns det er fnisemorsomt at store deler av Oslo vest plutselig fant masse slekt i Telemark.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg syns som sagt folk kan velge som de vil. I tilfellet jeg nevner er det slett ingen lang hyttetilknytning, og ei heller et sted man lenger har hytte.
|
|
|
#28 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Å velge bunadOm mine(gutter) vil ha bunad, så får de velge fra Troms og Nordland. De ble født i Tromsø og levde sine første leveår der, men nå bor vi i Nordland, og det vil nok være her de definerer at de er fra.
|
|
|
|
#29 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Å velge bunadJeg bor i Oslo. Har bodd her i 15 år nå.
|
|
|
|
#30 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Å velge bunadStoresøs var konfirmant i fjor, og hun kunne velge mellom bunad fra Aust-Agder(der vi bor nå og hun har bodd siden hun var 3 år), og Telemark(der besteforeldrene bor og jeg og Drømmemannen er født og oppvokst). Hun var litt i tvil om hva hun ville ha, alle her har jo fra Aust-Agder, men bestemte seg til slutt for beltestakk fra Telemark, slik som kusinene hennes har. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Så mye inngifte og utgifte og moderne storfamilier og minogdinogvår som finnes i våre dager, så er det helt naturlig.
|
|
|
|
#32 |
|
Introvert optimist
|
Det var en periode at folk her omkring vendte seg litt bort fra beltestakken. Den ble bare kalt "Oslo 3"-bunaden og det var vel ikke rent få som irriterte seg over obskur eller manglende tilknytning ved kjøp. Nå er det blitt litt borte igjen tror jeg.
|
|
|
#33 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Når man snakker om å arve bunad, så synes jeg tilhørigheten kan strekkes ganske langt.
|
![]() |
|
|