Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å velge bunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-14, 10:58   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge bunad

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg synes man skal ha tilknytning til stedet i alle fall. At folk kjøper beltestakk uten å noen gang ha vært i Telemark blir tåpelig. (nå sier jeg ikke at det er tema til deg)

Jeg tror ikke det er vanlig å gjøre det. "Halve" Oslo har røtter fra Telemark, og jeg syns ikke det er rart at en Oslobeboer med slekt både herfra og derfra velger Telemark når bestemor er derfra. Både fordi bunaden er pen (og var trendy en periode), og fordi Telemark har sterke drakttradisjoner.

Gammel 27-01-14, 11:01   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror ikke det er vanlig å gjøre det.

Nja. Jeg har en venninne som valgte den "fordi den var finest", og jeg har også en kusine som har den "fordi vi hadde hytte der". Så det finnes, absolutt. Jeg tror på ingen måte disse to er unike. Jeg tror ei heller at det er tilfeldig at begge to er fra vestkanten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 11:05   #23
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo være et poeng, låne en til konfirmasjon. Både med tanke på vekst og at man får mer tid å tenke på.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 11:08   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nja. Jeg har en venninne som valgte den "fordi den var finest", og jeg har også en kusine som har den "fordi vi hadde hytte der". Så det finnes, absolutt. Jeg tror på ingen måte disse to er unike. Jeg tror ei heller at det er tilfeldig at begge to er fra vestkanten.

Neida, det tror jeg ikke. Det var særlig en periode der det tok helt av. Men senere innbiller jeg meg at det med tilhørighet og røtter har blitt vel så trendy som beltestakk, slik at det har blitt vanligere å velge etter en eller annen tilhørighet. Bunad som plagg i byene, for alle og enhver, er jo ikke et veldig gammelt fenomen, så det tok vel litt tid før det satte seg.

Gammel 27-01-14, 11:19   #25
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at man velger bunad ut fra et sted der man har hytte er jo også en form for tilknytning. Og bor man i by og har gjort det i mange generasjoner (ja, det finnes noen i Norge som har gjort det) så har man kanskje ikke så mange andre muligheter.

Byer har ikke bunadstradisjon. Jeg vet at der er gjort forsøk på å lage bydrakter og det er absolutt et mulig valg. Men tradisjonsrike drakter er det ikke. For mine døtre kommer det stedet der vi har hatt en hyttetilknytning i tre generasjoner til å være et mulig bunadsvalg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 11:19   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men senere innbiller jeg meg at det med tilhørighet og røtter har blitt vel så trendy som beltestakk, slik at det har blitt vanligere å velge etter en eller annen tilhørighet.

Ja, eller det har blitt vanligere å lete etter en meget perifer slektning i distriktet der man ønsker seg bunad fra. Jeg har ikke noe personlig i mot det altså, jeg syns i grunn folk kan velge etter de kriteriene de vil, men jeg syns det er fnisemorsomt at store deler av Oslo vest plutselig fant masse slekt i Telemark.

Gammel 27-01-14, 11:20   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det at man velger bunad ut fra et sted der man har hytte er jo også en form for tilknytning.

Ja, jeg syns som sagt folk kan velge som de vil. I tilfellet jeg nevner er det slett ingen lang hyttetilknytning, og ei heller et sted man lenger har hytte.

Gammel 27-01-14, 11:36   #28
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Om mine(gutter) vil ha bunad, så får de velge fra Troms og Nordland. De ble født i Tromsø og levde sine første leveår der, men nå bor vi i Nordland, og det vil nok være her de definerer at de er fra.

Gammel 27-01-14, 11:45   #29
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor i Oslo. Har bodd her i 15 år nå.
Slekta til mamma kommer fra Follo. Mamma sydde Follobunad til seg selv da jeg var 12 år. Da minsten var født så fikk jeg bunaden hennes. Så den føler jeg at jeg tilhører slekta mi.

Dersom gutta vil ha bunad så blir det Follobunad eller den Tusenårsdrakten/Jubileumsdrakten fra Oslo.

Gammel 27-01-14, 12:12   #30
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Storesøs var konfirmant i fjor, og hun kunne velge mellom bunad fra Aust-Agder(der vi bor nå og hun har bodd siden hun var 3 år), og Telemark(der besteforeldrene bor og jeg og Drømmemannen er født og oppvokst). Hun var litt i tvil om hva hun ville ha, alle her har jo fra Aust-Agder, men bestemte seg til slutt for beltestakk fra Telemark, slik som kusinene hennes har.
Vi fikk den sydd i en lokal Husfliden-butikk i Telemark, måtte flere turer for prøving, og det var en veldig fin opplevelse. I det hun presenterte seg(hun har begge våre etternavn), spurte de som jobbet der om hun var i slekt med den og den, og lignet hun ikke ganske mye på bestemoren sin som døde for 10 år siden? Og hun fikk høre historier om slekten sin, om min far som døde før Storesøs ble født og om farfaren hennes som stadig markerer seg i lokalmiljøet.
Velg etter hjertet og opplevelse av tilhørighet, er mitt råd!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 13:56   #31
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ja, eller det har blitt vanligere å lete etter en meget perifer slektning i distriktet der man ønsker seg bunad fra. Jeg har ikke noe personlig i mot det altså, jeg syns i grunn folk kan velge etter de kriteriene de vil, men jeg syns det er fnisemorsomt at store deler av Oslo vest plutselig fant masse slekt i Telemark.

Så mye inngifte og utgifte og moderne storfamilier og minogdinogvår som finnes i våre dager, så er det helt naturlig.

Gammel 27-01-14, 14:10   #32
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en periode at folk her omkring vendte seg litt bort fra beltestakken. Den ble bare kalt "Oslo 3"-bunaden og det var vel ikke rent få som irriterte seg over obskur eller manglende tilknytning ved kjøp. Nå er det blitt litt borte igjen tror jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 14:42   #33
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns tilknytningen du nevner holder i massevis, og syns de bør kunne velge relativt fritt innen dette. Jeg har bunad fra sunnmøre, og syns fint at mitt evt. barnebarn kan arve den, selv om hun da kun kommer til å ha oldefar fra distriktet.

Når man snakker om å arve bunad, så synes jeg tilhørigheten kan strekkes ganske langt.

Jeg har som sagt tilhørighet fra Nordland, og jeg overtok mamma sin bunad da den ble for liten til henne. I fjor så konfirmerte jenta vår seg, og hun ønsket seg bunad. For henne så sto det vel mellom Nordland, Trønder og Nord-trønder.

Hun var tidlig klar på at hun likte Nordland best, og da bestemte jeg at hun skulle få ta over min. Dette er en bunad som min mor sydde da hun var ung, og det batydde mye for både henne og meg at den nå kunne få gå enda en generasjon videre.

Og selv om tilhørigheten etterhvert vil vannes ut, så håper jeg at hennes barn, og senere kanskje barnebarn kan overta den. Jeg tenker at tilhørigheten ligger langt bakover i generasjonene når det er snakk om arv.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.