Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hopper de over lilla/advent

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-13, 10:47   #81
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hopper de over lilla/advent

Tja, vi semipynter fortløpende fra 1. desember og frem mot jul. Stjerner og lyskjeder i vinduer og ute i trærne, julegardiner (røde) på kjøkkenet og masse lys her og der. Og englespill. Så kommer ting litt etterhvert. Vi har pleid å reise bort i julen, og da pyntet vi treet tidlig i desember for å kose oss litt med det hjemme også. I år er vi hjemme, så da blir det nok pyntet 23. Jeg synes det er koselig å ha litt jul i hus tidlig i desember, og har ikke noe skarpt skille på advent og jul. Så har jeg heller ingen religiøs tilknytning til julen, da.

Gammel 30-11-13, 10:57   #82
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikkje så glad i lilla. Vi pyntar litt før jul ja, og det kjem gradvis opp i løpet av desember.

• Stjerne i vinduet (raud) på kjøkken, og "stjernegardin" (lyslenke) i stovevinduet
  • Fire kvite kubbelys på eit flatt fat, kongler nøtter og nøtteknekkar rundt. Det gjer at ungane et nøtter av adventstaken i heile desember! I veka før jul kjem nokre små raude kuler i fatet også
  • Limer opp eit stort hjerte i papir på verandadøra i glas for kvar dag som går. Brukte scrappepapir med julemotiv i rødt, brunt, lys blått og kvitt. På julafta er heile døra full av hjerter!
  • I år har vi heimelaga adventskalender! Den er knytt opp rundt rekkverket på trappa. Brune posar med raud sløyfe.
  • Brukar telys over alt
  • Eit kunstig mini-tre med lys er kjøpt inn til TV-stova nede. Det blir nok tatt i bruk frå midten av desember, men kun med lys på. Pynt kjem vesle julafta
  • I midten av desember kjem det krans på ytterdøra
  • Vesle julafta blir treet pynta. Finn fram juledukar (kun brukt til middag), pynter korger med granbar, kuler og stæsj. Mine fargar er mykje rødt, men også grønt, lilla, svart, gull og sølv. Helst alt på ein gong.
Eg vaskar ikkje reint til jul. Eg tar kun vanlig reinhald.

Gammel 30-11-13, 11:28   #83
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg pynter med lilla,kvitt og sølv til advent. Det vert ikkje so mykje, men litt lys og stjerne. Til jul blir det kvitt, sølv og litt rødt. Eg synest ikkje rød er særleg fin, og er ikkje glad i nisser. BM: Sær og vanskeleg.

Gammel 30-11-13, 11:59   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen er vel bare at man går over til jul tidligere og forlenger perioden. Julaften blir stas for det, altså.

(Jeg pynter ikke før nærmere vil altså, men det er mer på grunn av tid. Juletre kjøper vi inn rundt 22. Jeg vil ha levende tre, og og det lever jo ikke så lenge)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 12:01   #85
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke så opptatt av hverken advent eller jul, så barna får rå. De presser meg til å pynte litt hver dag, og det går i både lilla og rødt.

Jeg holder dog stand til første helgen i advent.

Eldste hadde det mest holdbare argumentet for meg, han synes det er totalt bortkastet å pynte så mye (hans ønske at det er mye) for så kort tid. Da burde det i alle fall få henge en stund.

Gammel 30-11-13, 12:13   #86
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pynter ikke til jul nå, men likevel er det jo ikke pynten som skaper julemagi. Hadde vi delt ut gaver og spist pinnekjøtt hver dag hele desember, hadde det blitt noe annet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 12:28   #87
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

I stua er det lilla og hvitt nå (lys og duker), men på kjøkkenet har jeg hengt opp de røde julegardinene, og har røde lys. Det er en del rødt der fra før, så det blir best sånn. På kommoden i gangen står det et rødt hus med lys i, samt to røde telysestaker. Selv om det er litt rødt her, sparer vi nisser og resten av hardcorepyntinga til 22. desember. Juletre og juleduker 23.

For min del må folk få pynte med hva de vil når de vil. Jeg klarer ikke hisse meg opp over nisser i november eller julebrus i oktober.

Gammel 30-11-13, 12:32   #88
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Er veldig glad i lilla, så her er det lilla/hvit/sølv fra i kveld eller i morgen. Det julerøde kommer på lillejulaften, med muligens noen små drypp før det, får se.

Gammel 30-11-13, 12:49   #89
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg hopper ikke over advent nei, men dagens luftetur med hunden avslører at mange tjustarter den, det var sterjerner med lys i i mangt et vindu i dag, i min tradisjon skal disse tennes første SØNDAG i advent, ikke første LØRDAG, så jeg skal henge opp stejrne vår i kveld, så tenner vi den i morgen tidlig.

Jeg skal også ha opp lilla lys og adventstake og litt sånn. Og pleier henge opp julegardiner, men fakta er at jeg husker ikke om vi egentlig har julegardier til stua i dette huset, eller om det var en sånn "det må vi ordne til neste år"-greie... Jeg mistenker at det lengste strekket av den røde kappa vi har øverst rett og slett ikke er lang nok, nemlig. Men muligens kan vi skjøte med begge to, det er muligens gjennomførbart, dette må vi rett og slett se på kveld, innser jeg.

Adventstiden begynner for meg i kveld, når ungene er i seng. Da skal jeg pakke inn 48 kalendergaver mens jeg hører på julemusikk og drikker julebrus, jeg skal ordne staken, finne frem stjerne og disse syvarmende, og altså... undersøke julegardinproblematikken på stua. På kjøkkenet tror jeg at vi har noe som passer, men ikke utenkelig blir det noe gardinshopping i desember....

Gammel 30-11-13, 12:54   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte ikke å holde meg og pyntet i går.

Gammel 30-11-13, 13:10   #91
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi pynter til jul med rødt og nisser og hva har du fra begynnelsen av desember. Skal rote fram fra kjelleren idag eller imorgen. Her er det jul hele desember.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 13:18   #92
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg pynter ikke til jul nå, men likevel er det jo ikke pynten som skaper julemagi. Hadde vi delt ut gaver og spist pinnekjøtt hver dag hele desember, hadde det blitt noe annet.

Åh, jo, jeg husker veldig godt det magiske med pynten da jeg var lita. Vi hadde spesielle nisser eller annen pynt som måtte fram, og som måtte stå på et bestemt sted. Mamma hadde opp mye av pynten om kvelden lille julaften, etter at vi hadde lagt oss, og noe av det aller mest Magiske, med stor M, var å stå opp om morgenen og tasse rundt i huset og se på julepynten, huske igjen alt fra året før, konstatere at den lille taustigen med tre små nisser hang på plassen "sin", klokkestrengen på døra, mannen og kona der de skulle stå, de to små musene på kommoden ... og kanskje oppdage noe nytt. Jo, for meg var pynten så absolutt med på å skape julemagi.

Da jeg var barn var jeg ikke så opptatt av den maten, middagen var bare noe som tok ALT for lang tid, og jeg var så spent på pakkene at jeg ikke hadde særlig med matlyst likevel. Det med julemiddagen som hovedelement i julestemninga har kommet gradvis med alderen.

Gammel 30-11-13, 14:56   #93
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pynten er halve magien, maten resten og derfor må det ventes. Pynten er full av minner og symbolikk, det er en veldig andektig stund.

Gammel 30-11-13, 16:46   #94
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, pynten er veldig viktig, og alt må være som før. Husker selv hvordan jeg mislikte det som barn og også som voksen () etter jeg var flyttet hjemmefra, om noe var forandret.
Har selv endel julepynt jeg ikke er så veldig glad i egentlig. Men ungene vil selvfølgelig at "alt skal med", så her er det en salig blanding av dorullnisser, egeninnkjøpt pynt, og det vi har fått som gaver. Så her i huset kan man ikke si at vi pynter til jul i sølv og hvitt for eksempel.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 16:49   #95
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Men altså pynten kan være magisk selv om den kommer frem før lille julaften. Bare spør barna mine. de har vært i ekstase i hele dag, både grunnet pynten og hva de har i vente de neste ukene. Her er nemlig hele desember magisk. Det er det som er så fint når man lager sine egne tradisjoner.

Gammel 30-11-13, 16:50   #96
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, alle må jo finne sin egen måte å pynte og feire på. Men desember kan være magisk selv om ikke huset er i full juleskrud fra første dag, altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 16:56   #97
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Og julepynten kan være magisk før 23. desember.

Gammel 30-11-13, 17:27   #98
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Lilla lys har vi vel ikke hatt siste 15 åra, i år er de beige i hvit stake, nyinnkjøpt fra Kahler.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 17:30   #99
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Kan vi ikke la være å 'krangle' om dette da?
Vi alle har det fint og koselig på vår måte, og da betyr det ikke noe hvordan.

Ingen skal behøve å forsvare noe. Resten av verden er så 'fucka opp' på så mange måter, at hvem som gjør det 'riktigst nok' i adventen blir så tullete.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 17:33   #100
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Og julepynten kan være magisk før 23. desember.

Men ikke i november.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.