|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Nei, overgrep er det ikke, men jeg ønsker meg også heldagsskole uten hjemmelekser. Å gi oppgaver som skal løses i løpet av skoledagen, er jeg absolutt for, og tror da at de vil kunne lære studieteknikk på den måten - om man nå tror at studieteknikk er noe som læres fra første klasse (eller andre klasse? Jeg vet ikke når barn i offentlig skole begynner med lekser
|
|
|
#63 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg personlig synes lekser er en god ting. Det gir meg en mulighet til å se hvordan ungene mine jobber, hva de trenger hjelp til og hva de er gode på.
|
|
|
|
#64 |
|
maler
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
For min del har ikke dette noe å gjøre med å utjevne forskjeller, det har med det å gjøre at samfunnet har endret seg og ungene har veldig mye lengre skoledager enn før selv om de ikke tilbringer hele dagen med skolearbeid. Ettermiddagene er korte, ungene er slitne og lekser blir dermed ikke akkurat noe positivt innslag i hverdagen. Dette gjelder de minste barna, jeg synes godt de kan ha hjemmelekser når SFO-alderen er over.
|
|
|
#65 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Minner meg om min kollega som kunne fortelle at hennes sønn anklaget foreldrene for ønske å DREPE ham med matte
|
|
|
#66 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er helt på linje med Katta. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er jeg enig i. Vi har stort sett maks tre timer forelesning hver dag, likevel er det flere som forteller at de ikke kom seg gjennom pensum til forelesningen fordi de sovnet på kvelden. Altså har de ikke lært å disponere tiden sin i det hele tatt. Etterhvert er det også ganske mange jobber som ikke er 8-16 og så ferdig, og for å overleve med en slik jobb må man i hvert fall ha lært å disponere tiden sin.
|
|
|
|
#68 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Katta er klok og sier som vanlig mye bra.
|
|
|
|
#69 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Ok, her er mine argumenter FOR lekser:
|
|
|
|
#70 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#71 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Er veldig enig med rine. De travle ettermiddagene lager de fleste familier selv, og skolen prioriteres lavt sammenlignet med aktiviteter som oppleves og fremstilles som mer høyverdige. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Så rart, dajeg vil tippe dette gjelder veldig mange. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er helt for lekser på videregående. Men jeg mener at i grunnskolen bør det være et godt tilbud om oppfølging av barnenes arbeid og det er det ikke å sende dem hjem og gi dem beskjed om å klare seg selv. Slik lekser er for mange. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?På skolen vår har de nå todelt leksehjelpen. Det er en reell leksehjelp med pedagogressurser. Og så er det en leksetid hvor det er satt av en assistent til å passe på at det er rolig. Førstnevnte er for de som trenger hjelp, og den andre for de som klarer seg fint selv. Dette for at det skal være mulig å utligne noen av forskjellene.
|
|
|
|
#75 |
|
kamerat
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg kjøper mange av oslo78s argumenter for lekser. Jeg vil gjerne at ungene skal venne seg til å jobbe selvstendig og utholdende fra ung alder. Dessuten liker jeg at jeg kan følge såpass tett med på hva de lærer, og setter pris på muligheten til å gi egen oppfølging, særlig i situasjoner der jeg bare er måtelig fornøyd med lærerens opplegg og tilpassing til min unge (les: jeg krever MER av ungen enn læreren ville gjort). Derfor vil jeg helst ikke ha dem på leksehjelp heller.
|
|
|
#76 |
|
Erfaren nok
|
Klart man må være bevisst ift ettermiddagsaktiviteter også. Samtidig så synes jo de fleste at fysisk aktivitet er viktig, og den biten er det ikke akkurat mye av på skolen, ift organisert gym iallefall.
|
|
|
#77 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg synes folk må slutte å ta så store ord i munn når de skal de beskrive noe de reagerer på. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Overgrep er drøy ordbruk, men jeg synes ikke det er gøy å måtte ta med jobb hjem, så jeg skjønner godt at ungene ikke er så begeistret heller.
|
|
|
#79 |
|
Er frisk!
|
Ja, det er trist - og jeg hilser enhver økning av lærertettheten på skolen velkommen. Også leksehjelp til dem som ikke kan få hjelp hjemme - ekte hjelp altså, ikke overvåkning av arbeidsro. Men å ikke utnytte den kompetansen foreldre sitter på i forhold til elever, det er misbruk av ressurser i min bok, så det store flertallet kan få hjelp hjemme i hvert fall ut barneskolen.
|
|
|
|
#80 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Eg ser absolutt argumentet med korte ettermiddagar heime, etter SFO-tid. Men er ikkje dette noko famliane bør finne ei løysing på?
|
|
![]() |
|
|