Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Paleo

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-13, 17:01   #21
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Paleo

Jeg mente at ville dyr spiser stort sett det samme som de alltid har gjort og klarer seg fint. Husdyr som spiser moderne dyrefor derimot. De hadde hatt det mye bedre på sitt opprinnelig kosthold, det er jeg sikker på. Og det mener jeg gjelder mennesker også. Og jeg mener ikke at mennesker bare skal spise vilt, men at de f.eks. skal spise mye mer innmat (som de har gjort tidligere) istedet for spaghetti (som vi driver med nå).

Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 17:06   #22
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er ikke skeptisk til lavkarbo, men jeg er skeptisk til en del av steinalderargumentasjonen. Jeg ser heller ingen grunn til at mennesker flest skal kutte alt av kornprodukter.

Jeg er delvis enig i dette. Loren Cordain som skrev boka om Paleo kosthold har jo endret standpunkt om flere ting. Først skulle man ikke spise egg og kun magert kjøtt. Nå er egg ok og fett er ikke farlig likevel. Så man skal ikke bli for opptatt av å følge et slikt kosthold til punkt og prikke, det som er riktig i dag kan være feil i morgen. (Eller: det som ikke er paleo i dag kan være paleo i morgen).

Sist redigert av konsulenten : 02-09-13 kl 17:11.
  Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 17:15   #23
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke skeptisk til lavkarbo, men jeg er skeptisk til en del av steinalderargumentasjonen. Jeg ser heller ingen grunn til at mennesker flest skal kutte alt av kornprodukter. Sukker og hvitt mel er ikke sunt, men bønner (som en del paleofolk mener man må kutte), fullkornsprodukter osv ser jeg ikke umiddelbart at folk bør kutte fra kosten bare fordi steinalderfolk ikke spiste det.

Jeg ser den, og er enig med deg bortsett fra at jeg ikke ser på fullkornsprodukter som så viktig. Jeg er ingen forkjemper for paleo, og har egentlig ikke reflektert over dette med at bønner utgår "bare fordi". I mitt hode er et moderat lavkarbokosthold veldig likt steinalderkostholdet i en moderne variant, og jeg syns dermed paleo i form av "ekte steinalderkosthold" blir litt - kunstig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 17:38   #24
konsulenten
Passiv

Standard

Når det gjelder nyrestein og proteininntak så skriver Cordain en del om dette i Paleo boka, husker jeg etterhvert nå (lenge siden jeg leste den). Han beskriver hva som kan skje ved for høyt proteininntak og hvor mye protein man kan/bør innta pr kg kroppsvekt osv. Hvis man følger hans anvisninger så skulle vel ikke akkurat dette bli noe problem. (Viktig å sette seg litt inn i det før man hiver seg på noe sånt). Ellers er det vel flere retninger innenfor steinalderkost og jeg har inntrykk av at det ofte er slik at proteininntaket ikke er noe større enn i moderne kosthold, men det kan være mer fett på bekostning av karbohydrater.

Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 17:42   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skriver Cordain noe om oksalatinntak?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 17:45   #26
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skriver Cordain noe om oksalatinntak?

Et paleo kosthold trenger ikke være høyt i oksalater med mindre man bytter ut all med nøtter osv..

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 19:31   #27
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for spennende innspill - kom gjerne med flere

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 20:22   #28
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Et paleo kosthold trenger ikke være høyt i oksalater med mindre man bytter ut all med nøtter osv..

Blir det ikke veldig ensidig? Veldig mye av anbefalt steinalderkost ligger høyt i oksalat.

Gammel 03-09-13, 08:31   #29
kamp
ASD

kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Blir det ikke veldig ensidig? Veldig mye av anbefalt steinalderkost ligger høyt i oksalat.

Kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, frukt.. Kokos i alle varianter ++ lager både brød, kaker, muffins og lapper. Eneste jeg egentlig savner er å kunne bruke litt mer krydder enn det jeg tåler.

Søtpotet blir brukt en del men jeg erstatter det med butternut gresskar.

Gammel 03-09-13, 12:32   #30
kamp
ASD

Standard

Www.fastpaleo.com er min favoritt side. Finner oppskrifter til det meste der,.

Ellers er min blogg www.scdandme.com men har ikke oppdatert den i det siste fordi jeg har fått ny maskin og ikke fått overført alt enda.

Gammel 03-09-13, 12:57   #31
Guava

Guava sin avatar

Standard

Kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, frukt.. Kokos i alle varianter ++ lager både brød, kaker, muffins og lapper. Eneste jeg egentlig savner er å kunne bruke litt mer krydder enn det jeg tåler.

Søtpotet blir brukt en del men jeg erstatter det med butternut gresskar.

Men mye grønnsaker, bær og frukt har høyt oksalatinnhold. Om man skal leve lavoksalat blir det nødvendigvis begrenset. Nå trenger ikke folk nødvendigvis å leve på lavoksalatkost heller da. Det er bare om man erstatter korn med høy-oksalatmat i større mengden enn man ellers ville bruke så øker risiko for nyrestein.

De fleste bær, en del frukt, de fleste nøtter og mange grønnsaker ligger høyt og i kombinasjon med høyt proteininntak kan det bli problematisk og det er vel det en del har erfart med den type dietter.

Men så lenge man ikke får steiner er det sikkert ikke noe problem, selv om en del kostholdsfolk sverger til ren lavoksalatdiett med like sterke argumenter som paleofolk, veganere og andre sverger til at sin diett er best for helsa.

Gammel 03-09-13, 13:27   #32
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil egentlig anbefale høykarbodietten, for den forsvarer nonstop til lunsj.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 14:02   #33
kamp
ASD

Standard

Men mye grønnsaker, bær og frukt har høyt oksalatinnhold. Om man skal leve lavoksalat blir det nødvendigvis begrenset. Nå trenger ikke folk nødvendigvis å leve på lavoksalatkost heller da. Det er bare om man erstatter korn med høy-oksalatmat i større mengden enn man ellers ville bruke så øker risiko for nyrestein.

De fleste bær, en del frukt, de fleste nøtter og mange grønnsaker ligger høyt og i kombinasjon med høyt proteininntak kan det bli problematisk og det er vel det en del har erfart med den type dietter.

Men så lenge man ikke får steiner er det sikkert ikke noe problem, selv om en del kostholdsfolk sverger til ren lavoksalatdiett med like sterke argumenter som paleofolk, veganere og andre sverger til at sin diett er best for helsa.

Det er myyyyye grønnsaker, frukt og bær som ikke har et høyt Oksalat innhold. Så lenge man unngår de største kildene som eks Kiwi og spinat pluss litt andre så trenger ikke Oksalat nivået være så høyt.

Mange jeg kjenner som spiser et høy karbo kosthold spiser mye mer oksalater enn det jeg gjør. Sjokolade er foreksempel høyt.

Gammel 03-09-13, 14:08   #34
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er myyyyye grønnsaker, frukt og bær som ikke har et høyt Oksalat innhold. Så lenge man unngår de største kildene som eks Kiwi og spinat pluss litt andre så trenger ikke Oksalat nivået være så høyt.

Mange jeg kjenner som spiser et høy karbo kosthold spiser mye mer oksalater enn det jeg gjør. Sjokolade er foreksempel høyt.

Tja... Det er mye av de mest fantastiske norske nyttevekstene, grønt og frukt som ligger høyt, men alt avhenger jo av hva man mener er mye og hva man tenker er nok variasjon.
Det som er spesielt med lavkarb er at man ofte har høyt proteininntak samtidig.

Men som sagt. Om man ikke plages med nyrene så er det jo bare å spise i vei. Mitt poeng var bare at det også finnes noen ulempler ved en slik type diett. Slik er det med alt.

Gammel 03-09-13, 14:18   #35
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel snart ingen ting som er sunt lengre ... ... Hvete har også høyt niva av oksalat leste jeg, så da går det kanskje opp i opp om man legger om til paleo.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 14:30   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nip: Nå skal jeg være helt gravalvorlig. Kan ikke du prøve å spise helt vanlig sunt, sånn som vanlige folk gjør? Ikke noe spesielt regime, ikke noen spesielle mengder, ikek noen spesiell diett; bare helt vanlig sunn norsk mat? Grovt brød med vanlig magert pålegg, middag med grov ris, poteter eller grov pasta? Godteri på lørdag? Melk? Frokost, lunsj, middag og kvelds? Litt frukt i mellom og godt med grønnsaker på tallerknen?

Prøv en måned og se om ikke du vil føle deg bedre?

Gammel 03-09-13, 15:14   #37
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja... Det er mye av de mest fantastiske norske nyttevekstene, grønt og frukt som ligger høyt, men alt avhenger jo av hva man mener er mye og hva man tenker er nok variasjon.
Det som er spesielt med lavkarb er at man ofte har høyt proteininntak samtidig.

Men som sagt. Om man ikke plages med nyrene så er det jo bare å spise i vei. Mitt poeng var bare at det også finnes noen ulempler ved en slik type diett. Slik er det med alt.

Joda, noen ulemper blir det kanskje med det meste... nå spørs det om ulempene er mindre enn ved ett "vanlig norsk kosthold" - som man vet er problematisk for ekstremt mange.

Jeg får sette meg litt inn i dette med oksalsalter

Gammel 03-09-13, 15:21   #38
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nip: Nå skal jeg være helt gravalvorlig. Kan ikke du prøve å spise helt vanlig sunt, sånn som vanlige folk gjør? Ikke noe spesielt regime, ikke noen spesielle mengder, ikek noen spesiell diett; bare helt vanlig sunn norsk mat? Grovt brød med vanlig magert pålegg, middag med grov ris, poteter eller grov pasta? Godteri på lørdag? Melk? Frokost, lunsj, middag og kvelds? Litt frukt i mellom og godt med grønnsaker på tallerknen?

Prøv en måned og se om ikke du vil føle deg bedre?

Det har jeg jo alltid gjort tidligere. Jeg er jo vokst opp på ett veldig standard norsk kosthold. Og problemene mine startet jo egentlig i ungdomsalder med søvnvansker, angst og det hele... jeg spiste også normalt (mye brødmat) i halvparten av tiden som syk - og var helt rådvill da jeg tilslutt ikke kom meg opp av sengen pga diare, oppkast, svimmelhet og hodepine og sov nesten hele døgnet til slutt... Det har vært en lang vei ut av det kostholdet, men jeg har følt jeg gradvis har blitt bedre, og har følt at det har hjulpet meg så mye på vei ut av den tilstanden jeg var helt zoombie som knapt klarte å stå i dusjen.

Melkeintolleranse har jeg jo fått beskjed om av vanlig fastlege, og magen er mye bedre etter det føler jeg... nesten ikke noe slim, men fortsatt blør det litt (og jeg venter på å komme inn på sykehuset)

Jeg har sånn sett aldri følt meg bedre i mitt voksenliv med ett slikt kosthold som er nå ved at jeg ikke er sengeliggende, nesten aldri vanlig syk lenger (iform av infeksjoner, forkjølelse, oppkast ol som jeg ALLTID hadde før på vanlig kost). Jeg trenger ikke noe ekstra søvn og sover mye bedre enn før via at jeg faktisk får sove.

Jeg har ikke lyst på godteri, så hvorfor i all verden skal jeg begynne med det igjen? Det kan det da neppe komme noe godt ut av. Jeg spiser mer variert nå enn tidligere (og spiser faktisk ett grovt rundstykke med ost og skinke i ny og ne) og er ikke redd for å spise en liten potet, jeg bare har ikke noe behov for å gjøre det heller - det gjør jo bare at jeg spiser mye andre grønnsaker.

Jeg skal til ny privat lege på torsdag som er litt mer kostholdsorientert så det blir spennende

Gammel 03-09-13, 15:37   #39
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Joda, noen ulemper blir det kanskje med det meste... nå spørs det om ulempene er mindre enn ved ett "vanlig norsk kosthold" - som man vet er problematisk for ekstremt mange.

Nei du må jo finne ut hva som passer best i forhold til dine utfordringer.

Jeg har tenkt litt i forhold til det du skriver om helse og mat og det var derfor jeg tenkte at en ny diett, i alle fall ikke med flere begrensninger enn nødvendig kanskje ikke er det lureste uten å ha skikkelig veiledning med på veien. Du skriver om mangler, intoleranse og relativt store helseplager. I en slik situasjon ville jeg ha blitt fulgt tett med blodprøver og ikke minst kaloritelling for å se om det blir nok næring og nok næringsstoffer i forhold til forbrenning og behov.

Man trenger ikke godteri og man trenger ikke sukker, men om man trener så trenger man noe å forbrenne. En ting som er omdiskutert er intensiv trening i kombinasjon med svært karberedusert kosthold.

Du trenger å spise nok og du trenger å spise såpass variert at kroppen får i seg det den trenger.
En annen ting er også hvilket forhold man har til mat og hvordan fokuset kan virke på helsa.

Gammel 03-09-13, 16:36   #40
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Vet man egentlig at vanlig norsk kosthold er "ekstremt problematisk for veldige mange" ? Det er jo bare tull. Overspising og feil kosthold ja, for mye fett, for mye sukker, for mye karbohydrater, for lite aktivitet ja. Men det er jo ikke det som menes med normalt kosthold?
Normalt balansert kost, der alle næringsgrupper er representert, og der "alt med måte" er en grei regel, det er ikke problematisk for veldig mange. Dietter som er så mangelfulle at man må spise store mengder kosttilskudd for å kunne fungere, det anser jeg som langt mer problematisk. Ikke kan kosttilskudd på noe vis erstatte det man tar opp igjennom kosten heller, så det bør i grunn være beregent for de som ikke kan spise enkelte matvarer.

Og hvordan vet du at det var kostholdet som gjorde deg syk i utgangspunktet?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.