Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-13, 10:54   #281
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg ble oppringt av en hudhenter og har nå håp om å slippe snømåking.

Jeg er forøvrig kresen. Men på oppsparte midler. Når de tar slutt så blir det Rema.

:grøss: Hudhentar? Eg har høyrd om fattige damer som sel hår og tenner, men...

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 10:56   #282
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

:grøss: Hudhentar? Eg har høyrd om fattige damer som sel hår og tenner, men...

Hydhenter/headhunter. Same same.

Gammel 29-08-13, 11:13   #283
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia, da er vi rett og slett uenige. Jeg har en master og en bachelor og e hadde fremdeles heller jobbet med hva-som-helst enn å motta sosialstønad. Arbeidsledighetstrygd blir selvfølgelig noe helt annet, når det er snakk om en begrenset jobbsøkerperiode. Men som jobbsøker må jeg jo si at det overhode ikke er noen heldagsjobb verken å lete etter jobber, søke på dem eller på på intervju.

Og så tenker jeg ar det er jobber jeg ikke vil like å gjøre. Men det går på interesser, ikke på hvor vidt jeg er for høyt utdannet til å utføre dem.

Gammel 29-08-13, 11:18   #284
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

OK, noen måååå se det morsomme i at den politiske siden av Norge som ofte i frustrasjon benevner Norge som den siste Sovietstat vil straffe sine borgere for å være for oppe lenge om kvelden med hardt fysisk arbeid.

Gammel 29-08-13, 11:34   #285
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

nei, så lenge han bodde her ble det ikke til det. Poenget blir i forhold til diskusjonene som har vært i tråden om de som har ventet på drømmejobben.

Da misforsto jeg deg, beklager.

Jeg tviler ikke på at noen har godt av en skikkelig tupp i ræva. Problet med initativet til å sette sosialklienter til snømåking er at jeg da mener at vi tupper feil folk i ræva. Jeg tror heller ikke det er fysisk mulig å få feks noen som har rusproblemer til å fungere som stabil arbeidskraft uten et ekstremt system for å følge de opp.

Gammel 29-08-13, 11:40   #286
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tviler ikke på at noen har godt av en skikkelig tupp i ræva. Problet med initativet til å sette sosialklienter til snømåking er at jeg da mener at vi tupper feil folk i ræva. Jeg tror heller ikke det er fysisk mulig å få feks noen som har rusproblemer til å fungere som stabil arbeidskraft uten et ekstremt system for å følge de opp.

Exactly.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 12:17   #287
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig akkurat just precis.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 12:51   #288
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Nå er det jo sagt at det er de som er friske, og som da ellers kunne ha vært ute i jobb normalt sett. Dokumentert rusproblematikk er absolutt noe som setter begrensninger. Men med det sagt, det er nok også de med rusproblemer som kunne ha hatt godt av dette - og kanskje også likt det. Spørsmål er jo også om en del slike oppgaver ovenfor en del rusmisbrukerekunne ha hatt sine fordeler. Jeg må dog si at jeg vet lite om hvordan en del med rusproblemer håndteres av det offentlige og hvilke tiltak man har for dem i henhold til aktivisering. Her er det jo også klare forskjeller mellom en mangeårig sprøytenarkoman og alkoholiker.

Snømåking blir vel et eksempel man har lagt for stor fokus på, men det er ikke noen tvil om at det er mange oppgaver som kunne vært utført på en slik måte. Et element her er ikke at samfunnet nødvendigvis tjener noe spesielt på dette, men man holder aktivitetsnivået oppe og gir et push. En utfordring er jo hvis man skal se på dette som en løsning for å erstatte en del offentlige arbeidsplasser?

Gammel 29-08-13, 13:01   #289
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor finner jeg dokumentasjon på at 40% av sosialhjelpsmottakerne er friske, arbeidsføre (latsabber)?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 29-08-13, 13:05   #290
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan heller sende dem på "Dagisen", eller hva det nå heter der hvor man kan få seg jobb for en dag av gangen. Snømåking er tross alt veldig sesongbetont.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 13:44   #291
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hvor finner jeg dokumentasjon på at 40% av sosialhjelpsmottakerne er friske, arbeidsføre (latsabber)?

Føler du det ikke bare på deg da?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 13:51   #292
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Føler du det ikke bare på deg da?

AT alle de andre unntatt meg som har eller har fått ytelser av NAV er latsabber, mener du? Joda.

Gammel 29-08-13, 13:55   #293
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke utspill av den typen som Høyre og Frp kommer med her. Men, jeg tror det er en uting at unge mennesker ikke har noe å gjøre på, selv om de har all verdens gode grunner til å leve på offentlige overføringer. Å måke snø, rydde i parken, blablabla - det høres ut som straffetiltak. Jeg kunne ønske at man kunne vinkle dette litt annerledes. Fra et helseperspektiv kan det umulig være sunt at unge mennesker får muligheten til å gjøre ingenting over veldig lang tid.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 13:58   #294
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg liker ikke utspill av den typen som Høyre og Frp kommer med her. Men, jeg tror det er en uting at unge mennesker ikke har noe å gjøre på, selv om de har all verdens gode grunner til å leve på offentlige overføringer. Å måke snø, rydde i parken, blablabla - det høres ut som straffetiltak. Jeg kunne ønske at man kunne vinkle dette litt annerledes. Fra et helseperspektiv kan det umulig være sunt at unge mennesker får muligheten til å gjøre ingenting over veldig lang tid.

Dette er jeg enig i. Det som er så synd er at det fremstilles som om ingen noengang har tenkt tanken at man må hjelpe unge folk som faller utenfor innenfor igjen. Og at folk tror at det er sant.

Gammel 29-08-13, 14:03   #295
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i dette. Problemet er bare at det blir å koste penger. Har vi (= Norge) råd til det?

Gammel 29-08-13, 14:04   #296
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig i dette. Problemet er bare at det blir å koste penger. Har vi (= Norge) råd til det?

Men blir de dyrere enn de allerede er?

Sist redigert av Darth : 29-08-13 kl 14:10.
Gammel 29-08-13, 14:07   #297
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro det generer flere brukere iallefall. Av unge uten inntekt er det bare en viss prosent som mottar sosialstøtte mens mange lever på foreldre, familie, kjæreste og ektefelles inntekt. Så fort det lanseres et tilbud om penger for å gjøre et arbeid så vil det bli et reelt valg for mange flere enn de som mottar støtte i dag.

Ikke at det nødvendigvis er negativt, men for samfunnet så tror jeg at den typen tiltak blir dyrere enn det vi har i dag.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 14:10   #298
him
Leser

him sin avatar

Standard

Ja, de blr da det? Dette er allerede i bruk i dag. Før kalte de det vernete bedrifter, men litt googling viser at navnerommet tydligvis er endret. (sitatet er fra wikipedia)

Opprinnelig lagt inn av sitat

Arbeidssamvirketiltak (ASVO) er et tilbud til yrkeshemmede med trygdeytelser og som ikke kan nyttiggjøre seg andre arbeidsmarkedstiltak. Målet med tiltaket er å skape varige arbeidsplasser som hjelp til å utvikle ressurser hos yrkeshemmede. Deltakerne beholder sin uførepensjon og arbeidssamvirket får årlig driftstilskudd per plass. Arbeidssamvirke er i stor grad benyttet for personer med utviklingshemninger. Det finnes en rekke ASVO-bedrifter over hele landet.

Som du ser så får arbeidssamvirket driftstilskudd, så noe må det jo koste?

Gammel 29-08-13, 14:11   #299
him
Leser

him sin avatar

Standard

Ja, de blr da det?

(Ser jeg ble litt kort der) De som jobber skal vel fremdeles få penger (og gjerne mer også?) + at bedriften skal ha penger + at de som organiserer søknader skal ha penger.

Gammel 29-08-13, 14:11   #300
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Har vi råd til at godt over førti prosent av de som begynner på yrkesfag ikke fullfører (fagbrev eller påbygg)? Sju år etter at disse elevene begynte på videregående er fortsatt nærmere førti prosent av dem utenfor arbeidsliv/utdanning.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.