|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg har en jobb hvor jeg føler meg uerstattelig og gjerne vil være tilstede for å få med meg det som skjer. Men så lenge vi velger å få barn så er det jo vårt ansvar å finne en løsning på dette å være hjemme med barnet det første året. Jeg tror også at det er for tidlig i prosessen at pappaperm og reell deling skjer av seg selv. Samtidig så er jeg tilhenger av at familier kan velge selv det som passer best og er ønskelig. I mitt hode så er det å dele på goden permisjon/jobb med hensyn på mors helse etter fødsel og behov for å komme til hektene og så hva familien selv vil. Det er for meg helt naturlig at far tar en del av permisjonen.
|
|
|
#182 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Jeg er helt sikker på Esme klarer å gi tilsvar, uten at andre behøver å delta i det som helt tydelig er en parallell debatt og uoverenstemmelse mellom to enkeltebrukere. Slike "kaste seg på" innlegg eskalerer egentlig bare det hele.
|
|
|
#183 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantLikelønnskommisjonen skrev allerede i 2007 at de ønsket en 3-delt permisjon slik Island innførte i 2000. Der har de vel 9 måneder der 3 er til far, 3 til mor og resten fordeles fritt. At loven ble positivt mottatt på Island må jo være at de tidligere hadde kortere permisjon, slik at foreldrene følte at de fikk et gode, ikke mistet ett. Den svært gode norske modellen FØR de 14 ukene til far ble innført gjør nok at fokuset blir et annet i Norge.
|
|
|
#184 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg tenker at barndommen er mer enn akkurat det første året, og at om det skulle komme mange og store hindre for permisjonen er ikke toget gått for alltid. Men samtidig sitter jeg med inntrykk av at i alle fall menn som ikke kan ta ut perm ikke nødvendigvis er mer deltakende senere heller. Om en jobber langt over normal arbeidstid år etter år etter år mens barna vokser opp blir det noe annet enn å skynde seg å bli ferdig med doktorgrad/kritisk oppstartstid i firmet som dessverre ødelegger for permisjonen. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er for ferdrekvote, og synes den burde være der til kvinner blir like "uerstattelige" i arbeidslivet som menn. At noen opplever å tape økonomisk i en permisjonsperiode synes jeg neppe er en krise, det handler mye om planlegging. Og ja. Jeg vet det er mange hvis - om - atte og litt spesielle tilfeller, men ingen regler er 100 % rettferdig for alle.
|
|
|
#186 |
|
Ringskrømt
|
Nei, personangrep er jeg ikke interessert i. Mitt innlegg handler utelukkende om dine svar, og jeg mener absolutt at holdninger om at det skal være vanskelig og tungvindt fordi det har det vært for dere, er "martyrsk":
|
|
|
|
|
|
#187 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#188 |
|
This is normal!
|
Nå kommentere faktisk Skremmern meg i sitt innlegg, så at jeg gir tilsvar er ikke urimelig.
|
|
|
|
#189 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Pr i dag har begge foreldre like mye øremerket. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror jeg tør påstå at mine innspill tidligere i debatten er like fruktbare som anklager om at motparten har såre tær eller sutrer. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg måtte sjekke i går om det var innført. Fikk med meg at det skulle innføres, men det har gått kjapt. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har fått nok kommentarer på at "man ikke vet hva man snakker om fordi det var sikkert lett for dere" opp gjennom tidene og tenkte å påpeke i utgangspunktet at jeg vet det kan være tungvint. Hva mener du at man skal si da? At det er lett for alle å få til? For det er det ikke.
|
|
|
#197 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantMen, dersom man fjernet føringer på hvordan folk skal legge opp livene sine, synes dere fortsatt staten er ansvarlig om opplegget man lager seg skjører seg? Om jeg velger å være hjemme i noen år, kan jeg da både bli sur fordi "staten/folk" synes det er feil og forvente at nettopp staten skal forsørge meg om mannen stikker sin kos? Vi har noen nære familiemedlemmer som ikke vil stå til ansvar for andre enn seg selv. De vil oppdra barna annerledes, de vil spise annerledes, de vil være sitt eget lille samfunn hvor ingen andre har noe å si. Helt til de blir syke og/eller blakke. Da har de oversikt over sine rettigheter gitt. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Ringskrømt
|
Nei, jeg ser den, men er det et poeng at det må være vanskelig? Uten sammenligning for øvrig minner det meg litt om moren min som er helt imot vaskehjelp og som "skjelte" meg ut da hun fikk vite at vi hadde det. Hun hadde da oppdratt unger og jobbet seg halvt ihjel, men hun fikk da til å vaske sine egne gulv fordet. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg skjønner ikke disse 14 ukene til mor. Hvorfor? For å binde opp enda mer? For å gjøre det vanskeligere å fordele for de familiene som har behov for at mor gjør noe annet? For at det skal se rettferdig ut? Fedrekvoten ser jeg absolutt poenget med, jeg ser også poenget med at mor må ha noe etter fødsel av medisinske årsaker, men en tredeling vitner om politisk tvangsnevrose synes jeg.
|
|
|
#200 |
|
Mother of Dragons
|
Nå skjønner jeg ikke hva du vil frem til?
|
![]() |
|
|