Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-13, 15:33   #181
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Jeg har en jobb hvor jeg føler meg uerstattelig og gjerne vil være tilstede for å få med meg det som skjer. Men så lenge vi velger å få barn så er det jo vårt ansvar å finne en løsning på dette å være hjemme med barnet det første året. Jeg tror også at det er for tidlig i prosessen at pappaperm og reell deling skjer av seg selv. Samtidig så er jeg tilhenger av at familier kan velge selv det som passer best og er ønskelig. I mitt hode så er det å dele på goden permisjon/jobb med hensyn på mors helse etter fødsel og behov for å komme til hektene og så hva familien selv vil. Det er for meg helt naturlig at far tar en del av permisjonen.

Gammel 04-08-13, 15:38   #182
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå har vel ikke akkurat du bidratt så mye til diskusjonen bortsett fra "Heia Høyre!" litt lenger opp.
.

Jeg er helt sikker på Esme klarer å gi tilsvar, uten at andre behøver å delta i det som helt tydelig er en parallell debatt og uoverenstemmelse mellom to enkeltebrukere. Slike "kaste seg på" innlegg eskalerer egentlig bare det hele.

Gammel 04-08-13, 16:01   #183
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Likelønnskommisjonen skrev allerede i 2007 at de ønsket en 3-delt permisjon slik Island innførte i 2000. Der har de vel 9 måneder der 3 er til far, 3 til mor og resten fordeles fritt. At loven ble positivt mottatt på Island må jo være at de tidligere hadde kortere permisjon, slik at foreldrene følte at de fikk et gode, ikke mistet ett. Den svært gode norske modellen FØR de 14 ukene til far ble innført gjør nok at fokuset blir et annet i Norge.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 16:05   #184
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at barndommen er mer enn akkurat det første året, og at om det skulle komme mange og store hindre for permisjonen er ikke toget gått for alltid. Men samtidig sitter jeg med inntrykk av at i alle fall menn som ikke kan ta ut perm ikke nødvendigvis er mer deltakende senere heller. Om en jobber langt over normal arbeidstid år etter år etter år mens barna vokser opp blir det noe annet enn å skynde seg å bli ferdig med doktorgrad/kritisk oppstartstid i firmet som dessverre ødelegger for permisjonen.

Litt på siden av tema her kanskje, men jeg synes det er en interessant tanke egentlig. Hvor mye ekstra kan man jobbe før både en selv og ikke minst barna taper på det?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 16:10   #185
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for ferdrekvote, og synes den burde være der til kvinner blir like "uerstattelige" i arbeidslivet som menn. At noen opplever å tape økonomisk i en permisjonsperiode synes jeg neppe er en krise, det handler mye om planlegging. Og ja. Jeg vet det er mange hvis - om - atte og litt spesielle tilfeller, men ingen regler er 100 % rettferdig for alle.
Og det skuffer meg stort at et parti som lå an til å få min stemme, vurderer fjerne fedrekvoten.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 16:41   #186
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Åh, ønsker du at jeg skal si min mening om deg også? Du føler at diskusjoner blir bedre av sånt?

Nei, personangrep er jeg ikke interessert i. Mitt innlegg handler utelukkende om dine svar, og jeg mener absolutt at holdninger om at det skal være vanskelig og tungvindt fordi det har det vært for dere, er "martyrsk":

Sitat:

Mannen min er en enmannsbedrift så jeg vet nøyaktig hvor vanlig det er at menn i hans stilling påstår at det ikke går. Klart det går. Det er bare tungvint.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 16:45   #187
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vel ikke akkurat du bidratt så mye til diskusjonen bortsett fra "Heia Høyre!" litt lenger opp.

Og jeg skjønner ikke de såre tærne til Maverick.

Jeg har deltatt i samtlige debatter som tar for seg permisjon, og det som gjerne går igjen er poenget at permisjon er en gode, og de som mener at ukene kan fordeles på en bedre måte sutrer eller er storforlangen. Derfor mitt "heia Høyre" og ikke noe mer.

Jeg sutrer ikke, jeg er for at hver enkelt familie skal fordele ukene slik det passer for dem, og at far skal ha øremerket flere uker enn mor er jeg imot.

Gammel 04-08-13, 16:45   #188
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg er helt sikker på Esme klarer å gi tilsvar, uten at andre behøver å delta i det som helt tydelig er en parallell debatt og uoverenstemmelse mellom to enkeltebrukere. Slike "kaste seg på" innlegg eskalerer egentlig bare det hele.

Nå kommentere faktisk Skremmern meg i sitt innlegg, så at jeg gir tilsvar er ikke urimelig.

Gammel 04-08-13, 16:47   #189
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har deltatt i samtlige debatter som tar for seg permisjon, og det som gjerne går igjen er poenget at permisjon er en gode, og de som mener at ukene kan fordeles på en bedre måte sutrer eller er storforlangen. Derfor mitt "heia Høyre" og ikke noe mer.

Jeg sutrer ikke, jeg er for at hver enkelt familie skal fordele ukene slik det passer for dem, og at far skal ha øremerket flere uker enn mor er jeg imot.

Pr i dag har begge foreldre like mye øremerket.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 16:47   #190
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Nå kommentere faktisk Skremmern meg i sitt innlegg, så at jeg gir tilsvar er ikke urimelig.

Jeg tror jeg tør påstå at mine innspill tidligere i debatten er like fruktbare som anklager om at motparten har såre tær eller sutrer.

Gammel 04-08-13, 16:47   #191
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Pr i dag har begge foreldre like mye øremerket.

Ikke etter fødsel, nei.

Gammel 04-08-13, 16:55   #192
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke etter fødsel, nei.

Jo!

Gammel 04-08-13, 16:55   #193
Guava

Guava sin avatar

Standard

De tre ukene før fødsel kommer i tillegg til mødrekvoten på 14 uker.

Gammel 04-08-13, 16:58   #194
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

De tre ukene før fødsel kommer i tillegg til mødrekvoten på 14 uker.

Jeg var sikker på at det var 9, men ja, du har helt rett.

Gammel 04-08-13, 17:01   #195
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg var sikker på at det var 9, men ja, du har helt rett.

Jeg måtte sjekke i går om det var innført. Fikk med meg at det skulle innføres, men det har gått kjapt.

Gammel 04-08-13, 17:06   #196
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, personangrep er jeg ikke interessert i. Mitt innlegg handler utelukkende om dine svar, og jeg mener absolutt at holdninger om at det skal være vanskelig og tungvindt fordi det har det vært for dere, er "martyrsk":

Jeg har fått nok kommentarer på at "man ikke vet hva man snakker om fordi det var sikkert lett for dere" opp gjennom tidene og tenkte å påpeke i utgangspunktet at jeg vet det kan være tungvint. Hva mener du at man skal si da? At det er lett for alle å få til? For det er det ikke.

Gammel 04-08-13, 17:13   #197
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Men, dersom man fjernet føringer på hvordan folk skal legge opp livene sine, synes dere fortsatt staten er ansvarlig om opplegget man lager seg skjører seg? Om jeg velger å være hjemme i noen år, kan jeg da både bli sur fordi "staten/folk" synes det er feil og forvente at nettopp staten skal forsørge meg om mannen stikker sin kos? Vi har noen nære familiemedlemmer som ikke vil stå til ansvar for andre enn seg selv. De vil oppdra barna annerledes, de vil spise annerledes, de vil være sitt eget lille samfunn hvor ingen andre har noe å si. Helt til de blir syke og/eller blakke. Da har de oversikt over sine rettigheter gitt.

Jeg tror for øvrigat om folk styrer permisjonen helt selv vil mange velge lite pappaperm, også i familier der pappaen er lærer, sykepleier, kontoransatt i stor bedrift.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 17:34   #198
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har fått nok kommentarer på at "man ikke vet hva man snakker om fordi det var sikkert lett for dere" opp gjennom tidene og tenkte å påpeke i utgangspunktet at jeg vet det kan være tungvint. Hva mener du at man skal si da? At det er lett for alle å få til? For det er det ikke.

Nei, jeg ser den, men er det et poeng at det må være vanskelig? Uten sammenligning for øvrig minner det meg litt om moren min som er helt imot vaskehjelp og som "skjelte" meg ut da hun fikk vite at vi hadde det. Hun hadde da oppdratt unger og jobbet seg halvt ihjel, men hun fikk da til å vaske sine egne gulv fordet. Så jeg tenker at hvis det er noe som kan gjøre det enklere for familier, er ikke det en FinTing?

Gammel 04-08-13, 17:40   #199
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke disse 14 ukene til mor. Hvorfor? For å binde opp enda mer? For å gjøre det vanskeligere å fordele for de familiene som har behov for at mor gjør noe annet? For at det skal se rettferdig ut? Fedrekvoten ser jeg absolutt poenget med, jeg ser også poenget med at mor må ha noe etter fødsel av medisinske årsaker, men en tredeling vitner om politisk tvangsnevrose synes jeg.

Gammel 04-08-13, 17:42   #200
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg ser den, men er det et poeng at det må være vanskelig? Uten sammenligning for øvrig minner det meg litt om moren min som er helt imot vaskehjelp og som "skjelte" meg ut da hun fikk vite at vi hadde det. Hun hadde da oppdratt unger og jobbet seg halvt ihjel, men hun fikk da til å vaske sine egne gulv fordet. Så jeg tenker at hvis det er noe som kan gjøre det enklere for familier, er ikke det en FinTing?

Nå skjønner jeg ikke hva du vil frem til?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.