Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Møter du opp på dugnad?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-13, 14:29   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Møter du opp på dugnad?

Opprinnelig lagt inn av Tyttebær, her.

Og det gjør de fleste også - setter opp slike lister. Det handler ikke om at du ikke blir forstått. Poenget er jo bare at det som regel er noen oppgaver ingen har særlig lyst til å gjøre, og hvis alle da heller går hjem, så blir det lite greie på det.

Så man vil sikre seg at det ikke er en selv som skal gjøre en av de upopulære oppgavene?

Det er fremmed tankegang for meg. Her møter folk opp, vi blir enige om hvem som gjør hva ut fra hva man kan og er i stand til, og så jobber alle til vi er ferdige. Men klart, det er ingen som diktatorisk kommanderer noen til dotømming eller noe sånt heller.

Sist redigert av Katta : 07-07-13 kl 14:31. Årsak: ble feil.
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 14:51   #62
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, vi stiller i utgangspunktet alltid til dugnad. Kan huske to ganger hvor jeg ikke har kunnet bidra, og det skyldtes at jeg skulle i en venninnes bryllup den ene gangen og nå sist fordi jeg var gravid med bekkenløsning som ikke tillater for mye sprell og forebygging av prematur fødsel (men var nede med kaffe og luket med rive i en halvtimes tid uten at jeg nok var særlig effektiv). Mannen har imidlertid stilt fra oss disse gangene så vi har ikke vært helt fraværende. Der vi bodde før var vi vel egentlig noen av de mest aktive ved dugnad i velforeningen, her har det kun vært den ene, nevnte dugnaden siden vi flyttet nå i vår.

Jeg liker godt dugnader, og så lenge man er i godt selskap går vel samtlige arbeidsoppgaver greit unna. Synes allikevel det er stusselig (og irriterende) å være omtrent alene om å måke en hel gate (der vi bodde før, ikke her) fri for snø fordi andre, gjerne uten barn, ikke gidder. Som om jeg har mer lyst til å løpe i skyttel mellom barna man prøver å underholde innendørs mens man måker for harde livet etter nattevakt utendørs fordi ingen andre gidder. Jeg hadde langskjems om jeg hadde vært en av dem som sneik seg unna gang på gang.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 15:01   #63
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Så man vil sikre seg at det ikke er en selv som skal gjøre en av de upopulære oppgavene?

Det er fremmed tankegang for meg. Her møter folk opp, vi blir enige om hvem som gjør hva ut fra hva man kan og er i stand til, og så jobber alle til vi er ferdige. Men klart, det er ingen som diktatorisk kommanderer noen til dotømming eller noe sånt heller.

Jeg er helt enig med deg, Katta. Men slike lister sikrer større oppmøte, ihvertfall i barnehager. I mitt borettslag gjorde vi det ikke sånn, men der har jeg også inntrykk av at frivilligheten er noe større? Der gikk ansvarlig med liste og fordelte til de som kom.

Mitt hovedpoeng er at det blir veldig tullete hvis alle bare gjør det de selv har lyst til, og ellers går hjem. Lister eller ei. Det sier seg jo selv at endel må gjøre noe de i utgangspunktet ikke ønsket, det er som oftest noen oppgaver som er mer populære enn andre.

Gammel 07-07-13, 15:04   #64
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tyttebær, her.

Jeg er helt enig med deg, Katta. Men slike lister sikrer større oppmøte, ihvertfall i barnehager. I mitt borettslag gjorde vi det ikke sånn, men der har jeg også inntrykk av at frivilligheten er noe større? Der gikk ansvarlig med liste og fordelte til de som kom.

Mitt hovedpoeng er at det blir veldig tullete hvis alle bare gjør det de selv har lyst til, og ellers går hjem. Lister eller ei. Det sier seg jo selv at endel må gjøre noe de i utgangspunktet ikke ønsket, det er som oftest noen oppgaver som er mer populære enn andre.

Jeg ser at sånne lister kan funke også altså. Når jeg tenker meg om har vi vært med på det også. Det har sine fordeler det også, man kan ha på seg malingsklær hvis man vet hva man skal male og det går an å planlegge litt. Ulempen erjo hvis det er noen upopulære oppgaver, men det har ikke vært noe problem der vi har hatt noe med dugnad å gjøre tror jeg. (men jeg ser jo at det er vi og de samme foreldreparene som møter over alt alltid og blir til det er ferdig. Fordelen er bare at det er flere av oss).

Gammel 07-07-13, 15:09   #65
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Da vi bodde i borettslag stilte mannen, i bhg stilte jeg, på skolen stiller som regel mannen. Ellers betaler jeg gladelig litt for å slippe sånt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 20:56   #66
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skriver opp på innkallingen hva som skal gjøres.
Men det hjelper ikke på noe oppmøte her hvertfall.

Men å lage en sånn helt 123 liste har vi aldri gjort.
Jeg er litt der at jeg har annet å ta meg til enn og lage enkle lister for folk.
Det står skrevet hva som skal gjøres, også er det ikke så vanskelig og gjøre NOE for å bedre her, i og med at fellesområdet ser helt bedritent ut. Begynner å ligne på noe nå, men ja.

Gammel 07-07-13, 20:59   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hm. Men hvorfor møter de ikke da tro? Det er sikkert en kultur som er vanskelig å bryte. Her møter nemlig alle og da er det et ikke helt ubetydelig sosialt press. Det begynner halv seks og så holder man på til man er ferdig, typisk et par timer. Det bruker å være servering av kake og is og kaffe underveis. To dager på rad, alle bør møte en av dagene.

Gammel 07-07-13, 21:10   #68
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hm. Men hvorfor møter de ikke da tro? Det er sikkert en kultur som er vanskelig å bryte. Her møter nemlig alle og da er det et ikke helt ubetydelig sosialt press. Det begynner halv seks og så holder man på til man er ferdig, typisk et par timer. Det bruker å være servering av kake og is og kaffe underveis. To dager på rad, alle bør møte en av dagene.

Aner virkelig ikke.
Tror helt ærlig de driter i hvordan det ser ut ute. Virker sånn hvertfall.

Men sånn som denne våren, eller siste 2mnd, har vi nå endt opp med 3 dugnadsdager. Rett og slett fordi det så sykt mye, og ingen møter opp, så vi må ta på nytt.

Og totalt har det jo gått rundt 6timer per gang.
Og vi har da spandert middag på de som har vært til stede. Så det har jo ikke vært sånn at folk har gått sulten og tørst og jobba.
Og de som kommer syns det er grådig kjekt. Men så har man de som trekker for gardinene. Og jeg aner ikke hvordan man skal få de til og gidde å være med.

Gammel 07-07-13, 21:33   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drit i det, lei en vaktmester og del regningen på alle?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 21:36   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det var veldig mye dugnad synes jeg, har dere hjemmel i noen vedtekter for så mye? For jeg skjønner på et vis at folk får litt hetta av mengden. Det er ikke et alternativ å sette bort noe av jobben?

Gammel 07-07-13, 21:47   #71
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sneglo: Hva slags ting er det som skal gjøres på dugnaden da?

I vår velforening er det snakk om kosting av fortau i gaten, noen år tømmer vi sandkassene og fyller på ny sand, raker i bed og slike ting. Et par ganger har det vel vært malt litt på lekeapparater. Gressklipping av fellesplenene er satt bort for mange år siden.

Gammel 07-07-13, 21:56   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hos oss er det sånn at det meldes inn til årsmøtet hva man føler behov for at skal gjøres på dugnaden, og så prioriteres det. Det er aldri snakk om oppgradering av hele utearealet i løpet av en sesong eller noe sånt. Det er alltid bytting av sandkassesand, raking og kosting av gater. Og så varierer det litt med flikking på stein, lekeapparater, reparasjon av gjerder og maling. Plenklipping er satt bort eller går på rundtgang, det varierer litt. Man skal stille med en voksen en dag per semester her, og da er det som sagt 2-3 timer det er snakk om. Det synes folk er helt greit, og det er både hyggelig og sosialt. Men jeg tror det hadde blitt murring her også om det kom opp flere dager uten at det var vedtatt og enighet om det.

Gammel 07-07-13, 22:03   #73
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Møter alltid opp på dugnad. Synes det er underlig at noen velger det bort. Det er både sosialt og positivt for bomiljøet, i tillegg til at området blir pent og ryddig!

Gammel 07-07-13, 22:08   #74
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Vi hadde en dugnad som innebar og bære litt grus på plass på lekeplassen, thats it. Fortsatt ingen kom.

Vi malte huset for 2år siden er det vel, 3 kanskje, ingen kom.

Skriv 1 oppg, skriv 20 oppg, ingen kommer.

Hjemmel i vedtekter?
Står ingenting om hvor mye/lite dugnad det skal være der.

Men er ingen som møter uansett ka som skjer.
Ifjor var det en dugnad, ingen kom. Eller da var det faktisk ENDA færre.
Så det har faktisk vært flere på dugnad nå som det har vært masse oppg.

Gammel 07-07-13, 22:09   #75
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Drit i det, lei en vaktmester og del regningen på alle?

Enig.
Jeg bor ikke i borettslag, men da jeg gjorde det hadde vi heldigvis vaktmester. Dugnadene vi har er gjennom fritidsaktivitetene til ungene, i mai var vi begge vakt på countrykveld. () Jeg vil altså gjerne betale meg ut av slikt, vakt på countrykveld er ikke det jeg liker å bruke lørdagskveldene til.

Dugnad i barnehagen var vi med på 2 ganger, så var det nok. Jeg nekter å stille til dugnad på kommunale bygg, jeg betaler faktisk skatt som skal dekke slike ting.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 22:10   #76
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det ble krevd eller forventet at jeg skulle jobbe dugnad 6 timer flere ganger i året hadde jeg kjøpt enebolig. Helt alvorlig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 22:16   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg tror slike dugnader må være vedtatt på et årsmøte eller noe sånt. Hvis det blir sett på som noen oppussingsivrige naboer som skal diktere de andre blir det lett slik at folk ikke kommer.

Gammel 07-07-13, 22:20   #78
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Jeg forventer ikke at noen skal jobbe 6timer hver gang. Da har du missforstått.

Men hadde alle komt og vi ikke hadde vært 5stykk, så hadde dette blitt gjort på vesentlig kortere tid.

Og jeg tenker som så at du kan møte opp 1time om det passer, samme for meg, men jeg undrer meg over at folk ALDRI møter.

Jeg forventer ikke at noen møter opp å jobber like mye som jeg har gjort, har sikkert lagt ned nærmere 50timer her. Men jeg forventer LITT hjelp, det gjør jeg.

Gammel 07-07-13, 22:21   #79
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi stiller så lenge det ikke kolliderer med andre ting. I det siste har det ofte gjort det, men i barnehagen har vi da muligheten til å gjøre oppgaver utenfor oppsatt tid. Og jeg liker egentlig godt å lempe sand eller vaske leiker når jeg er for meg selv og slipper å snakke med fremmede. :folkesky:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 22:21   #80
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men hvem er det som bestemmer at det skal være dugnad hos dere? Er dere enige om det?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.