Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-13, 10:32   #201
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Kvinner og deltid og LO

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvordan sikrer en hjelpepleier i full stilling seg for perioder mellom jobb, etc? Det er jeg oppriktig nysgjerrig på - for lønna er rimelig lav. Jeg syns en del av argumentasjonen som blir brukt i tråden her passer dårlig på lavtlønnsyrker - og det jobber faktisk ganske mange i dem.

Akkurat hjelpepleiere er jo i den heldige situasjonen at de er veldig etterspurt da - selv om de ikke akkurat er lønnsadel.

Men det er klart at for lavtlønte er det vanskeligere å bygge seg opp buffere.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:41   #202
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

Jeg innser at jeg er idealkvinnen.
Jeg jobber 150% selv om jeg har dårlig helse, jeg jobber i et svært lavtlønnsyrke=lavt forbruk. Jeg jobber i et mannsdominert yrke. Jeg har aldri hatt barselpermisjon.
Jeg kommer til å bli minstepensjonist=lavt forbruk.
Barna mine følges opp knallhard og oppfordres til å ta høyere utdanning=jeg kan komme til å ha produsert fire fulltidsarbeidere med utdanning.

Jeg tror jeg må skrive en bok

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:42   #203
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg jobber 150% selv om jeg har dårlig helse, jeg jobber i et svært lavtlønnsyrke=lavt forbruk. Jeg jobber i et mannsdominert yrke. Jeg har aldri hatt barselpermisjon.
Barna mine følges opp knallhard og oppfordres til å ta høyere utdanning=jeg kan komme til å ha produsert fire fulltidsarbeidere med utdanning.

Du kan bli Et Forbilde for Oss Alle.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 05-06-13, 12:57   #204
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hjelpes, du gir kanskje mer enn hva du koster. Ikke får du sykemeldt deg heller?

Gammel 05-06-13, 13:02   #205
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Du kan bli Et Forbilde for Oss Alle.

Ikke sant. Også omsetter jeg jo for veldig mye penger, så mitt BNP avtrykk er alikevell ganske stort!

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Hjelpes, du gir kanskje mer enn hva du koster. Ikke får du sykemeldt deg heller?

På papiret får jeg jo det.
Men jeg koster nok mer enn jeg yter, for jeg betaler svært lite skatt. Det er jo fordelen med å ha lav inntekt. Mindre å betale i skatt

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 13:20   #206
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

LilleMeg, vi er allerede en kjempe på leirføtter. På 50-tallet var det 7 arbeidstakere pr. pensjonist. I dag er det 2. Levealderen øker med 12 min pr. time; en 18-åring i dag må forvente å bli minst 100 år.

Vi trenger hver eneste arbeidsføre mann og kvinne til å dra lasset hvis du og jeg skal få en krone fra statskassen når vi blir pensjonister.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 13:29   #207
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

LilleMeg, vi er allerede en kjempe på leirføtter. På 50-tallet var det 7 arbeidstakere pr. pensjonist. I dag er det 2. Levealderen øker med 12 min pr. time; en 18-åring i dag må forvente å bli minst 100 år.

Jeg leste akkurat at gjennomsnittlig levealder i Norge i yngre jernalder var rundt 38 år. På slutten av 1800-tallet var den ca. 50 år. Og de siste 100 årene har levealderen økt med 30 år til ca. 80.

Vi trenger definitivt hele folket i arbeid om vi skal kunne forsørge oss selv i tiden som kommer. (Og vi må heve pensjonsalderen også, formodentlig.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 13:32   #208
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Egentlig må vel de som startet med Norges flotte velferdsgoder ha vært litt slumsete med beregning av levealder, enorme barnekull etter krigen som en dag blir gamle osv.

Gammel 05-06-13, 13:32   #209
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Klok Kvinne

Vi trenger definitivt hele folket i arbeid om vi skal kunne forsørge oss selv i tiden som kommer. (Og vi må heve pensjonsalderen også, formodentlig.)

Jepp. Mine friske, fine, arbeidsføre foreldre har akkurat sluttet i arbeidslivet. De er 62. Pappa har til alt overmål fått AFP.

- No. 4 -
Gammel 05-06-13, 13:33   #210
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Pensjonsalderen går garantert opp - men det er jo greit så lenge folk har helse til å jobbe. Det skumle er jo om det blir 40 år med dårlig helse på slutten av livet som blir greia, da har vi et problem.

Gammel 05-06-13, 13:52   #211
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Mine friske, fine, arbeidsføre foreldre har akkurat sluttet i arbeidslivet. De er 62. Pappa har til alt overmål fått AFP.

Samme her, min spreke og oppegående pappa ble presset ut i AFP av arbeidsgiver. Sammen med et knippe andre 62-åringer, (nedbemanning). Det er egentlig for dumt, han ville jo absolutt ikke!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 13:53   #212
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Min far er sjeleglad. Han får både oppsigelsespakke, pga. nedlegging av hans avdeling, og AFP. Det er godt han sparer til arven.

Det er jo et typisk eksempel der jeg selvsagt er glad på hans vegne, men gremmer meg over at samfunnet legger til rette for den slags galskap. Jeg blamer ikke ham for å ta i mot - jobben hans er tross alt borte, men det er jo vanvidd!

- No. 4 -
Gammel 05-06-13, 13:55   #213
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

CD: Da går det jo enda an. Faren min fikk også en pakke jeg ville løpt ut med, men som sagt, han er så utrolig glad i jobben, så dette ønsket han altså ikke. Men han har fått mye tid til barnebarna da, så for oss er det supert.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 14:31   #214
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Pensjonsalderen går garantert opp - men det er jo greit så lenge folk har helse til å jobbe. Det skumle er jo om det blir 40 år med dårlig helse på slutten av livet som blir greia, da har vi et problem.

Jeg jobber sammen med folk som forsker på slikt - det er heldigvis ikke sånn.
Folk er friskere lenger også - de lever ikke lenger med dårlig helse - de levre lenger FØR de får dårlig helse.

Gammel 05-06-13, 14:35   #215
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en smårar greie å bli oppsøkt på kontoret av ansatte som skal "gå av med pensjon", og er så spreke og unge at jeg nesten må le. Men det har med utrykning å gjøre da. Men de kan jo få seg ny jobb og jobbe i 10 år til + full pensjon

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 14:40   #216
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg jobber sammen med folk som forsker på slikt - det er heldigvis ikke sånn.
Folk er friskere lenger også - de lever ikke lenger med dårlig helse - de levre lenger FØR de får dårlig helse.

Da jobber jeg gjerne til jeg blir 80 :-) (Er i "forelska i jobben"-modus for tiden).

Gammel 05-06-13, 15:02   #217
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo et typisk eksempel der jeg selvsagt er glad på hans vegne, men gremmer meg over at samfunnet legger til rette for den slags galskap. Jeg blamer ikke ham for å ta i mot - jobben hans er tross alt borte, men det er jo vanvidd!

Er du glad på hans vegne, altså? Jeg oppfordrer mine foredre på det sterkeste til å stå i jobb så lenge de har mulighet. Både fordi de har helse til det og fordi jeg mener det bidrar til å øke deres livskvalitet at de faktisk bruker hodene sine til noe annet enn å være pensjonister.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 15:07   #218
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er glad fordi han gleder seg så veldig. Han spiller allerede bridge 2-3 ganger i uken, så hodet hans er jeg ikke redd for. De har et busy sosialt liv. Kan ikke skjønne hvor det eplet falt fra stammen.

- No. 4 -
Gammel 05-06-13, 15:08   #219
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men de kan jo få seg ny jobb og jobbe i 10 år til + full pensjon

I det private, vel og merke (med mindre jeg har mistofrstått dette, at det nettopp ikke er slik for de offentlig ansatte).

Gammel 05-06-13, 15:11   #220
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Er du glad på hans vegne, altså? Jeg oppfordrer mine foredre på det sterkeste til å stå i jobb så lenge de har mulighet. Både fordi de har helse til det og fordi jeg mener det bidrar til å øke deres livskvalitet at de faktisk bruker hodene sine til noe annet enn å være pensjonister.

Min far har hatt en fysisk slitsom jobb med en arbeidsgiver som ikke har vært så mye å samle på, selv om han har likt jobben sin. Han var den eneste på sin jobb uten kroppslige belastningsskader. Så da han ble selvvalgt pensjonist støttet jeg ham helhjertet. Samme da moren min trappet ned. Hun kunne vært ufør for mange år siden, har en lavtlønnsjobb og også en arbeidsgiver som ikke er så ansvarlig bestandig.

Begge to er veldig sosialt aktive, med prosjekter og venner og familie, og jeg elsker at de nå får gode år med ting de er glade i, som barnebarn og skitur i sol på en onsdag. De har jobbet så hardt, for så lav lønn. Jobber er så mangt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.