Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-13, 11:52   #261
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Hvorfor sier da MYL: - Jeg vil gjøre det gjeldende at kjærlighetsforholdet må ha en viss betydning. Jeg mener skadevirkningene på henne må ses i lys av det hun har sagt om forholdet. - Hun var sjalu på kona og de andre han hadde kontakt med og hun ville være der mest mulig. Sier hun ikke her at det var et kjærlighetsforhold? Ellers ville hun vel sagt at de mener at han er uskyldig dømt også i prosedyren før straffeutmålingen? Eller er ikke det noen vits i når de vet at juryen ikke har trodd på han?

Nå jobber de ut fra hva juryen har sagt om skyldspørsmålet (skyldig), siden dette ikke kan ankes. Så om man mener seg uskyldig dømt er dette irrelevant i en straffenivåprosedyre.

Og selvsagt kan man mene om straffeutmåling at et evt kjærlighetsforhold skal kunne ha innvirkning på straffen. Hypotetisk sett kunne de jo i dag vært forlovet og samboere og intenst glade i hverandre - like fullt har han gjort noe kriminelt. Noen vil så klart mene at hvis det er kjærlighet (hvilket jo jenta selv har sagt, så vidt jeg har forstått) - bør man straffes mildere enn om alt er lureri og tvang.

Gammel 24-05-13, 12:11   #262
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lureri og tvang uansett i det ekstremt skjeve maktforholdet der.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 24-05-13, 12:23   #263
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er lureri og tvang uansett i det ekstremt skjeve maktforholdet der.

Ingen har sagt noe annet, og det vil selvsagt være et av flere motargumenter til et slikt utsagn.

På meg virker det som at flere her helt har glemt hva rollen til forsvareren er? Å være et talerør for denne personen og dennes meninger i rettsprossessen. Å videreformidle det som kan tenkes av argumenter.

Så tar dommer og aktor seg av øvrig argumentasjon.

Gammel 24-05-13, 12:27   #264
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Hadde hun nå bare holdt seg til rettsprosessen. Jeg synes hun prosederer for mye i media, for å være ærlig. Men det er sikkert en strategi det også, hun vet jo godt at jurymedlemmene er vanlige folk, og at de får med seg aviser og tv-sendinger. Ikke greit for det, synes jeg.

skyfri er ikke aktiv  
Gammel 24-05-13, 13:48   #265
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

På meg virker det som at flere her helt har glemt hva rollen til forsvareren er? Å være et talerør for denne personen og dennes meninger i rettsprossessen. Å videreformidle det som kan tenkes av argumenter.

Akkurat dette har jeg tenkt på - i hvor stor grad gjentar hun bare hans argumenter?

Også så jeg at denne PR-damen benekter at hun har vært PR-rådgiver for Øygard. Det tror jeg godt på, enhver rådgiver ville vel fått ham til å framstå bedre enn han klarer på egenhånd.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv  
Gammel 25-05-13, 18:09   #266
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Godt det kommer reaksjoner på vitnene, deres holdninger og uttalelser.

Voksne bør ikke slippe unna med slike holdninger til barns ansvar og seksuell lavalder uten konsekvenser.

http://www.gd.no/nyheter/article6674528.ece

P.K. er ikke aktiv  
Gammel 25-05-13, 18:32   #267
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Godt det kommer reaksjoner på vitnene, deres holdninger og uttalelser.

Voksne bør ikke slippe unna med slike holdninger til barns ansvar og seksuell lavalder uten konsekvenser.

http://www.gd.no/nyheter/article6674528.ece

Jeg synes hun drar frem poenget godt:

– Jeg har merket meg tre forhold som etter min oppfatning er problematisk: Det ene er at Rolv Kristen Øygard i sine vitneprov for broren ga uttrykk for at det var jenta som var pådriveren i den seksualiserte kontakten mellom partene. Videre at han i et intervju utenfor rettssalen stiller spørsmål ved hvordan rettsapparatet vårt fungerer. Han har også hevdet at brorens overgrepssak får større medieoppmerksomhet enn saker som er langt mer alvorlige.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 25-05-13, 18:54   #268
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

Det er bra at noen går offentlig ut og krever noe i forhold til dette. Det er svært problematisk å komme med de uttalelsene han gjorde for å forsvare broren sin. Å skille dette fra rollen som ordfører blir håpløst, til det er det altfor alvorlig, syns jeg. Jeg har forståelse for at det er vanskelig å være broren til RØ, men der stopper også forståelsen min slik han har fremstått.

Å mene at unge jenter (barn) må passe seg for hvordan de oppfører seg overfor voksne menn og dermed gjøre gamle griser til ofre, er horribelt. Jeg hadde ikke følt at han var min ordfører da - og langt mindre ordfører for mine barn.

Jeg ville følt meg ganske lurt om jeg hadde vært med å stemme ham inn i ordførervervet.

Gammel 25-05-13, 18:59   #269
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Klar tale!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 25-05-13, 19:06   #270
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra og på sin plass.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 25-05-13, 19:10   #271
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var kloke ord fra Skjåk, og jeg er helt enig. Det må være helt surrealistisk for jenta og hennes familie å høre sin egen ordfører uttale seg slik storebror øygard har gjort i denne saken.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 25-05-13, 21:53   #272
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sånne treng ein fleire av!

Gammel 26-05-13, 00:23   #273
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe jeg lenge har hatt en stygg mistanke om, går nå mer og mer opp for meg. Landet vårt er fullt av tullinger som Øygard-brødrene som styrer og steller på hver sin tue rundt omkring. Tenk å ha en ordførerstilling og være så til de grader bortreist i hodet.

rine er ikke aktiv  
Gammel 28-05-13, 09:43   #274
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Noe jeg lenge har hatt en stygg mistanke om, går nå mer og mer opp for meg. Landet vårt er fullt av tullinger som Øygard-brødrene som styrer og steller på hver sin tue rundt omkring. Tenk å ha en ordførerstilling og være så til de grader bortreist i hodet.

Dette har jeg også måttet ta inn over meg i løpet av denne rettssaken. Jeg merker tilstander som minner om dette etter at jeg flyttet fra storbyen og hjem til min lille oppvekstkommune for noen år siden. Her er det mye kameraderi og folk som ikke har greie på ting som styrer og steller, ja. Ikke at jeg har mer greie på de tingene som skal til, men det er også grunnen til at jeg jobber med noe helt annet.

Det er i allefall bra at folk i de berørte kommunene begynner å få opp øynene, og jeg blir litt glad når jeg leser slike artikler:

banana er ikke aktiv  
Gammel 28-05-13, 09:44   #275
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når får man vite om straffeutmåling, forresten?

Gammel 28-05-13, 09:44   #276
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Tror det er torsdag 30. mai.

banana er ikke aktiv  
Gammel 28-05-13, 09:53   #277
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker litt på det der at han er så steil på at han har uttalt seg som bror, ikke som ordfører. Går det egentlig an, i en slik stilling, når man sier ting som han har sagt? Må man ikke ha en viss personlig egnethet for å være ordfører, eller kan han si hva han vil og påstå at det er sagt som privatperson?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 28-05-13, 10:01   #278
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tenker litt på det der at han er så steil på at han har uttalt seg som bror, ikke som ordfører. Går det egentlig an, i en slik stilling, når man sier ting som han har sagt? Må man ikke ha en viss personlig egnethet for å være ordfører, eller kan han si hva han vil og påstå at det er sagt som privatperson?

Jeg mener at han ikke kan skille de to rollene så kategorisk. Blant annet på grunn av de tingene som er sitert i Nessie sitt innlegg (nr. 267). Man kan ikke som bror synes det er en 14-årings ansvar å ikke "legge opp til slik", og som ordfører synes det motsatte fordi loven er sånn.

banana er ikke aktiv  
Gammel 28-05-13, 10:47   #279
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg mener at han ikke kan skille de to rollene så kategorisk. Blant annet på grunn av de tingene som er sitert i Nessie sitt innlegg (nr. 267). Man kan ikke som bror synes det er en 14-årings ansvar å ikke "legge opp til slik", og som ordfører synes det motsatte fordi loven er sånn.

I hvert fall synes jeg ikke at man kan uttale seg som bror i en sånn sak hvor en av hans innbyggere har blitt utsatt for overgrep. Da burde han heller ha valgt å ikke si noe som helst. Tror han skal være glad for at det ikke er ordførervalg til høsten. Men ikke vet jeg, kanskje folk ikke bryr seg om det der?

Gammel 28-05-13, 11:57   #280
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Han kunne, som et minimum, latt være å uttale seg til pressen. "Ingen røyk uten ild"-kommentaren til TV2, som Skjåk AP reagerer på, er helt uakseptabel av ordføreren i fornærmedes hjembygd, helt uavhengig av forhold til tiltalte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.