Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-13, 22:41   #261
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, planter må først ha noen dager i skyggen før de er moden for sola, ellers blir de rett og slett solbrent.

Huff, som jeg behandler de stakkars sarte tomatplantene mine. Jeg tenkte at "nå skal dere stå og riktig få storkose dere i sola hele dagen, for det må dere jo gjøre om dere skal produsere rikelig med solmodne tomater", liksom.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 22:46   #262
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Har sådd erteblomster i dag. Har en plan om å plante de på hver side av innkjørselen, og lage et slags stativ av pinner fra skogen de kan klatre på. Tror der kan bli koselig.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 23:03   #263
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Min påstand er at snegler spiser det meste - men de har sine favoritter. Dersom favorittene er der spiser de dem. Er de ikke der spiser de det de kan få tak i. Litt som kråka, skjæra og grevlingen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 00:59   #264
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg plukket snegler i dag. To stk. Bøtten med øl står der fremdeles, for evt kamikazekompiser.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 01:16   #265
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Tenk når den kilostunge afrikasneglen eller hva den nå het kommer hit da! Da trenger vi oljetønner med øl. :skrekk:

Gammel 08-05-13, 06:50   #266
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Tenk når den kilostunge afrikasneglen eller hva den nå het kommer hit da!

Kommer den hit?

Gammel 08-05-13, 16:42   #267
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Åhh, magnolia. Hvor store blir de? Har jeg plass tro? Skal flytte to store rhodedenderon pga av de to småtassene på ett år. Ikke visste jeg at denne planten var giftig før naboen sa det. Kanskje jeg kan plante magnolia istedenfor?

Jeg har en skråning som er veldig solrik, og som forrige eier har plantet kjedelige sypresser i. De dekker mye av bakken og er et godt tilholdssted for iberiasneglene. Jeg vil gjerne grave de opp og plante noe som er dekorativt og som sneglene ikke spiser på. Men hva? Kanskje bunndekkende roser? Klatrehortensia eller klematis? Hva tror dere?

Jeg har også sådd tomater i år, er spent på hvordan det blir.

Gammel 08-05-13, 18:59   #268
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjelpesann for en størrelse på den snegla *frysninger* Kommer det sånne i hagen så nekter jeg å gå ut til de.

Her regner det,så jeg burde fått kjøpt gjødsel og gjødsel plenen.... Plantasjen har åpent i morra også.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 20:21   #269
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Tror ikke de sneglene kommer hit på lenge enda, siden de visstnok ikke trives om det er kaldere enn ti plussgrader.
Er rhododendron giftige altså? Har sikkert ti stk i hagen her. Men fjerner dem ikke nei. Får heller passe på da.
Sagde ned en svær gullregn da vi flyttet inn. Den er vel supergiftig.

Her har mamma vært på besøk i dag, og hun har luket masse i et par av de svære bedene mine, og skravlet masse. Jeg har fjernet gress på Helene på spiswplassen ute, og blitt solbrent.
Fin dag.

Gammel 08-05-13, 21:25   #270
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg har fjernet gress på Helene

Før/etter-bilder?

Gammel 08-05-13, 21:34   #271
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

[quote=Mei;3692453]Jeg har dyrket store mengder tomater i potter på veranda så det er ikke noe problem bare de 1) er riktig sort 2) får nok vann 3) får nok næring 4) ikke settes ut for tidlig og 5) tilvennes sterk sol gradvis.[/

Hva er de riktige sortere da?

Gammel 08-05-13, 21:38   #272
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

[quote=Nooria;3693713]

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har dyrket store mengder tomater i potter på veranda så det er ikke noe problem bare de 1) er riktig sort 2) får nok vann 3) får nok næring 4) ikke settes ut for tidlig og 5) tilvennes sterk sol gradvis.[/

Hva er de riktige sortere da?

Sånne som er ment for frilandsdyrking. Det finnes mange varianter, både cherry, plomme og vanlig.

Gammel 08-05-13, 21:46   #273
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Før/etter-bilder?

Hellene!! Herremin, autocorrect altså.
Stakkars Helene i så fall. Hår er nå en ting, men gress!?

Gammel 08-05-13, 23:20   #274
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med tanke på den sterke skepsisen ungene mine utviser overfor alt som ligner på salatblader og lignende vederstyggeligheter så tror jeg ikke de begynner å gafle i seg rhododendron med det første.

Gammel 09-05-13, 00:44   #275
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har masse giftig i hagen. Euphorbia, rhododendron og snart blåregn. Folk flest (0-100) spiser ikke trær og busker.

Gammel 09-05-13, 14:32   #276
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ante ikke at den er giftig, har en rett ved sandkassa. Regner ikke med at ungene spiser den uansett.

De spiser heller av rips og bringebær som vokser like ved.

Og heller ikke der spiser de bladene da, de plukker bærene.

Gammel 09-05-13, 17:34   #277
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller meste som er giftig smaker dessuten veldig bittert, så de fleste vil umiddelbart spytte ut.

Gammel 09-05-13, 18:14   #278
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det regner. Lurt å gjødsle. Om man har husket å kjøpe gjødsel, da.

Gammel 09-05-13, 18:16   #279
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

For tidlig å gjødsle her. Hverken plen eller planter har kommet skikkelig i gang med veksten, og da kan de i verste fall skades av gjødsel. I beste fall har det ingen virkning og regner vekk. Jeg gjødsler ikke plenen før etter at den er klippet første gang.

Regnet vanner vekk maur fra pallekarmene. Snart skal jeg være (i overkant?) tøff og så årets første salat der. Det går som regel bra når jeg har fiberduk over.

Gammel 09-05-13, 18:18   #280
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Samme her. Har heller ikke noe gjødsel i hus.
Kommer ingen vei pga regn når man endelig har litt fri.
Jeg er klar til å male rekkverk og beise gulvplank men..
HAr klippet mer roser, de har jo jammen begynt å spire alt. Når skjedde det liksom. Vips så var sommeren her.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.