Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bygge ut etter barnas behov?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Ville du kjøpt hus/bygget ut etter behov familien vil ha de neste 10-12 årene?
Ja - du har rett! 121 90,30%
Nei - mannen din har rett! 4 2,99%
Noe annet og mer nyansert (som utdypes i tråden ) 9 6,72%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-13, 19:36   #61
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge ut etter barnas behov?

Selv om alt i sokkelen ikke er ferdig enda så bor vi nå på 150 m2, før jul bodde vi på 75 m2 (pluss at vi har hatt vaskerom og fryser i kjelleren hele tiden.), jeg merker utrolig godt at vi har fått to store soverom til. Men jeg har strengt talt ikke behov for noe mer. Selv om det selvfølgelig ikke hadde skadet med en kjellerstue og litt sånt i tillegg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 21:00   #62
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det er nå livet er. Det er nå barna er små. Det er nå dere trenger plass. Om 10 år kan dere selge og kjøpe noe mindre.

Gammel 05-05-13, 21:11   #63
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for mange svar.

Vi skal bygge ut uansett, altså, så det er ikke skal/skal ikke som er greia. Det er tidsperspektiv-aspektet og med det hvordan det skal bygges ut.

Ja, Isbjørn - jeg er enig med i deg i at livet er nå. Og jeg ser heller ikke problemet med å bo i et hus med et par soverom til overs på et senere tidspunkt. Jeg er veldig glad i utsikten min og hagen min og skal slett ikke i noen leilighet når barna flytter ut - da får jeg jo virkelig tid til å kose meg i hagen!

Gammel 05-05-13, 21:17   #64
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nja, med tanke på at 11 år utgjer i overkant av 4000 dagar, så vil eg jo absolutt påstå at det ikkje akkurat er veeldig kort tid dette. Og når det i tillegg er snakk om born i potensiell meeeget hormonell tilstand, er det iallefall ikkje noko å lure på!

Gammel 05-05-13, 23:50   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Behov for boligareal er svært subjektivt.

Jeg kommer fra en mindre by. Alle barndomsvenninnene mine bor i svære eneboliger og skjønner ikke at det er praktisk mulig å bo 4 stykker på 80 kvm. Jeg synes det går helt greit.

.

Jepp, subjektivt, og har lite med jobb, romløsning og antall barn å gjøre, er min erfaring. Venner fra mindre sentrale områder synes vi har et lite hus med våre 130 kvadrat, kanskje ikke så rart når nesten samtlige har eneboliger på over 200. Kan tenke deg at du ville synes at vi har det ganske romslig?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 00:11   #66
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi bor på 90 kvm (veldig praktisk planløsning) med to barn, og vurderer overhodet ikke verken å flytte eller bygge om (det er mulig å få et ekstra rom ved ombygging).

Ja, bare sånn for balansens skyld, altså. Jeg synes de gjengse boligarealene til nordmenn er helt ville.

Så bra! Hva slags planløsning har dere da? Jeg og to barn bor på ca. 115, men jeg liker ikke planløsningen så godt.

Gammel 06-05-13, 00:15   #67
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Så bra! Hva slags planløsning har dere da? Jeg og to barn bor på ca. 115, men jeg liker ikke planløsningen så godt.

Vi har leilighet over to plan – første etasje er kjøkken, stue og et lite toalett, nesten helt åpen løsning (unntatt toalettet, så klart ), og i andre har vi tre soverom, bad og bod. Det er dobbel takhøyde i deler av stua, så det er veldig åpent og luftig og lyst.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 00:20   #68
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi har leilighet over to plan – første etasje er kjøkken, stue og et lite toalett, nesten helt åpen løsning (unntatt toalettet, så klart ), og i andre har vi tre soverom, bad og bod. Det er dobbel takhøyde i deler av stua, så det er veldig åpent og luftig og lyst.

Egentlig nokså likt her da.

Gammel 06-05-13, 00:34   #69
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg tenker at vi kunne absolutt ha bygget ut etter barnas behov om økonomien var tilstede og at vi hadde ett sterkt behov for det.
Vi bor nå i en 4 roms på 115 kvadrat og størrelsen er det ikke noe å si på, men planløsningen kunne ha vært annerledes.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 00:35   #70
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt bolig med utleieleilighet som vi har leid ut. Nå har vi bestemt oss for å ta den i bruk selv fordi ungene skal få bedre plass med soverom nede alle sammen, egen tv stue og eget bad. Og egen inngang når det måtte trenges. Syns det er kjekt med god plass når de blir større og har mye venner på besøk, forhåpentligvis. Vi har kjøpt mitt barndomshjem så jeg har selv vokst opp i kjelleren her, helt supert, masse venner og folk hele tiden.
Vi har 120 kvm på hvert plan, har leid ut ca 60 kvm av arealet nede. Så vi har god nok plass nå ja.

Gammel 06-05-13, 14:32   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er to voksne og to barn og en gigantisk hund på 68 m2. Tror jeg det var.

Det går fint.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 14:34   #72
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Når ungane er i verste tenåringsalderen og skal sjå skrekkfilm med vennar til klokka tre om natta, er det gull verdt å ha mogelegheit til å stue dei vekk andre stadar enn i stova der du sjølv sit, eller i naborommet til der du skal sove. Takk og lov for kjellarstova vår, seier eg berre. Den er til minst like stor glede for meg og mannen som for tenåringen. Sjølv om vi aldri er der.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 14:46   #73
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss var det så viktig med bolig tilpasset familiens størrelse og behov at vi flyttet. Hverdagslivet går faktisk mye lettere når fem personer bor på 250 kvm, istedet for 116. Jeg synes mannen til HI hadde et merkelig syn på dette. At vi har en tenåring (snart to) pluss en mye mindre spiller selvsagt inn. Det er stor forskjell på behovene til ungdommer og barn. For oss var det også viktig at det var plass til barnas venner uten at det går utover plassen eller privatlivet til oss voksne.

Når alle barn har flyttet ut så blir det nok ikke enebolig på oss lenger. Da er det lettstelt leilighet som gjelder, ser jeg for meg. Hvis vi mot formodning skulle være så heldige å få barnebarn så finner vi helt sikkert plass til dem.

Sist redigert av Blondie : 06-05-13 kl 15:02.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 15:06   #74
FruLarsen
Småbyfrue

FruLarsen sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
FruLarsen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Vi er to voksne og to barn og en gigantisk hund på 68 m2. Tror jeg det var.

Det går fint.

En hund på 68 m2; det er hva jeg kaller en gigantisk hund!!

Gammel 06-05-13, 15:12   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FruLarsen, her.

En hund på 68 m2; det er hva jeg kaller en gigantisk hund!!

Gammel 06-05-13, 16:47   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av og til føles den sikkert som en hund på MINST 68 m2.

Gammel 06-05-13, 18:06   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Indeed.

Gammel 06-05-13, 18:13   #78
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi er to voksne, to barn og en hund på 103 m2.

3 soverom, to stuer og bare velstand. Og hytte i nærheten!

Gammel 06-05-13, 18:16   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Vi er to voksne, to barn og en hund på 103 m2.

3 soverom, to stuer og bare velstand. Og hytte i nærheten!

Vi har riktignok ikke hytten i nærheten, (det forundrer meg stadig at noen vil ha det?), men synes fortsatt det er mer enn nok velstand. Kanskje jeg burde revurdere?

Gammel 06-05-13, 19:33   #80
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan jeg fornøyd konstatere at vi er blitt enige - og løsningen innebærer en beskjeden påbygging og heller en omdisponering av rommene (flytte på et par vegger) i 2. etasje. Blir bra!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.