Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-13, 18:33   #121
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

MYL - hun driver vel og slår spikre i både Øygards og sin egen kiste akkurat nå? Jeg håper ikke at dette er vanlig standard i advokatstanden. :-/

Darth er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 18:34   #122
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg vet det. Men du se det. At nesen hennes ikke vokser seg kjempelang, skyldes ene og alene atr det dessverre er en myte at neser vokser når folk lyver.

Jeg måtte se det nå, og hun er jo... Jeg vet ikke. Jeg har hele tiden ment at hun har fremstilt seg selv, som person, dårlig i forbindelse med denne saken, samtidig som jeg har hatt forståelse for at det er en jobb og at hun sier og gjør det hun må for å forsvare klienten sin, men her roter hun seg bort noe veldig, synes jeg.
Jeg håper nesten det er sånn at det er Øygard som har lagt føringer for hvordan hun skal snakke med med media for at hun skal få fortsette som forsvarer i saken. Samtidig så må hun vel være ganske blottet for moral og empati når hun går så hardt ut mot jenta som hun har gjort og gjør, selv om det er en jobb?

Gammel 24-04-13, 18:34   #123
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kalle fall veldig vanskelig for henne å skulle fortsette hvis hun er helt uenig i taktikken hans. Hun representerer jo ham, og jeg håper, for hennes del, at mye av det som hun sier er ledd i den taktikken han har klekket ut. Ikke noe hun har funnet på selv. Han har jo stadig vekk blitt konfrontert med bevis som underbygger jentas påstander, senest det som gikk på type bilder hun har sendt ham.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 18:36   #124
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Advokater er jo ikke rene nikkedokker, måten hun håndterer media på må hun nesten ta ansvar for selv. Selv om Breivik erkjente straffeskyld, så fungerte ikke forsvarerne hans som hans talerør i media, selv om han selv ønsket det.

Darth er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 18:38   #125
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns for øvrig hun ser skikkelig ukomfortabel ut og nærmest fanget, i intervjuet. Hun er veldig defensiv og ganske stiv i fremførelsen - det er noe ganske mekanisk, og lite engasjert i det som blir sagt.

Jeg tenker også at hun nok kan ha vært en av de som ble "lurt" av at han nektet så blankt for å ha gjort noe. For så å oppdage at han blir tatt i løgn etter løgn.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 18:38   #126
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nesten så man begynner å lure på om hun vil ha ham dømt, hardest mulig.

Det ville egentlig forklart ganske mye, men det ville jo vært karrieremessig selvmord for hennes del hvis det kom frem, eller kunne spekuleres i, at hun med hensikt har sagt noe som skader saken til klienten.

Gammel 24-04-13, 18:52   #127
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Samtidig så må hun vel være ganske blottet for moral og empati når hun går så hardt ut mot jenta som hun har gjort og gjør, selv om det er en jobb?

Så kan det vel diskuteres om en hver advokat er blottet for moral og empati, når man prøver å forsvare sin klient selv om man vet/mistenker at klienten sin er skyldig.

En advokats jobb er vel å vise at sin klient er uskyldig, hvis det er det klienten ønsker. Om forsvarer må vise at motparten da lyver, selv om advokaten vet/mistenker motparten ikke gjør det, vel, det er nokså vanlig i enhver rettssal.

En forsvarer er jo ikke opptatt av å få fram sannheten i en rettssak, det er dommernes oppgave. Forsvareren skal ivareta klienten sin sitt beste, og hevder klienten å være uskyldig er jo advokaten sin oppgave å prøve å få fram dette for retten.

Gammel 24-04-13, 18:57   #128
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns for øvrig hun ser skikkelig ukomfortabel ut og nærmest fanget, i intervjuet. Hun er veldig defensiv og ganske stiv i fremførelsen - det er noe ganske mekanisk, og lite engasjert i det som blir sagt.

Jeg tenker også at hun nok kan ha vært en av de som ble "lurt" av at han nektet så blankt for å ha gjort noe. For så å oppdage at han blir tatt i løgn etter løgn.

Særlig kommentarer om "alt som dukker opp i denne saken" gjør at jeg tror du har et poeng her. Men gitt det faktum, burde hun kanskje distansert seg mer, aka "Øygard hevder at ", og latt være å kommentere.

Disse siste sms'ene fikk forsvaret vel først sett i helgen, og hun forsøkte å få saken utsatt.

For øyeblikket ser det ut som om det de burde jobbe for er straffens utmålimg, ikke frifinnelse. Men med fullstendig "alle misforstår, det var ikke meg"-taktikken, blir det (heldigvis?) umulig å finne noen formildende omstendigheter.

For MYLs del; det virker ikke på referatene fra utspørringen at hun var spesielt kjip mot jenta, gjør det?

Han graver effektivt sin egen grav, virker det som.

Jeg har forøvrig lest live-feedene fra både NRK og Dagbladet i dag, og de skriver og refererer litt forskjellig, blandet med egne observasjoner om hvordan jenta og Øygard har oppført seg i retten. Jeg må tenke litt på om slike referater egentlig er ok.

Anda er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 18:58   #129
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Så kan det vel diskuteres om en hver advokat er blottet for moral og empati, når man prøver å forsvare sin klient selv om man vet/mistenker at kienten sin er skyldig.

En advokats jobb er vel å vise at sin klient er uskyldig, hvis det er det klienten ønsker. Om forsvarer må vise at motparten da lyver, selv om advokaten vet/mistenker motparten ikke gjør det, vel, det er nokså vanlig i enhver rettssal.

Men det er da svært sjelden at vi ser advokater tale klientens sak på denne måten. Kan man forvente å få en advokat som prosesserer i media, sverter småjenter og lyver i et rettsamfunn?

Jeg synes ikke vi ser det så altfor ofte i alle fall. Kan ikke MYL si "ingen kommentar" eller noe sånt? Vi ser ikke at aktor står fram i media og legger fram møkk om Øygard. Her taler jo rettsreferatene for seg selv.

Gammel 24-04-13, 19:00   #130
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal ikke svartmale advokatyrket generelt, men advokater er vel ikke akkurat de som er kjent for å være mest opptatt av etikk og moral? Heller mer opptatt av høye lønninger blant annet..?

Advokatyrket kom dessuten på 6.plass i en ranking der man er mest utsatt for å finne flest sosiopater.

Gammel 24-04-13, 19:07   #131
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal ikke svartmale advokatyrket generelt, men advokater er vel ikke akkurat de som er kjent for å være mest opptatt av etikk og moral? Heller mer opptatt av høye lønninger blant annet..?

Advokatyrket kom dessuten på 6.plass i en ranking der man er mest utsatt for å finne flest sosiopater.

Og dette er ikke generell svartmaling?

Anda er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 19:10   #132
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Akkurat det tror jeg faktisk er en filmskapt og romanskapt myte altså. Det er slettes ikke mitt inntrykk av virkeligheten i alle fall.
Men innenfor yrket finnes det helt garantert de som ikke gir yrket sitt et godt rykte. Som i alle andre yrker.

Gammel 24-04-13, 19:21   #133
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jaha? De er ihvertfall over snittet interessert i lover og regler, vil jeg tro. Og i dette ligger det vel en smule etikk og moral også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 19:25   #134
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jaha? De er ihvertfall over snittet interessert i lover og regler, vil jeg tro. Og i dette ligger det vel en smule etikk og moral også.

Nja, finne lover og regler som går i favør av klientens ønske vil jeg heller si.

Gammel 24-04-13, 19:25   #135
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Så kan det vel diskuteres om en hver advokat er blottet for moral og empati, når man prøver å forsvare sin klient selv om man vet/mistenker at klienten sin er skyldig.

En forsvarer er jo ikke opptatt av å få fram sannheten i en rettssak, det er dommernes oppgave. Forsvareren skal ivareta klienten sin sitt beste, og hevder klienten å være uskyldig er jo advokaten sin oppgave å prøve å få fram dette for retten.

Jeg ser at jeg var uklar. Det jeg mente er at det er forskjell på å gjøre jobben sin innenfor rettssalens vegger, og hvordan man uttaler seg om saken i media. At hun i rettssalen må gjøre det hun må, har jeg ikke noe annet enn forståelse for, men det er mange måter å forholde seg til media på, og hun har ofte valgt å ordlegge seg som om alt Øygard sier også er hennes personlige oppfatning, og hun har gått hardt ut mot jentas troverdighet og moral også når hun snakker til media. Det er mulig å uttale seg til, og svare på spørsmål fra, media, men samtidig gjøre det klart at det er klientens ord man snakker med, ikke egne. Det er det jeg synes at MYL gjør dårlig i denne saken.

Gammel 24-04-13, 19:26   #136
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette syns jeg er utrolig lavmål.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 19:26   #137
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jeg ser at jeg var uklar. Det jeg mente er at det er forskjell på å gjøre jobben sin innenfor rettssalens vegger, og hvordan man uttaler seg om saken i media. At hun i rettssalen må gjøre det hun må, har jeg ikke noe annet enn forståelse for, men det er mange måter å forholde seg til media på, og hun har ofte valgt å ordlegge seg som om alt Øygard sier også er hennes personlige oppfatning, og hun har gått hardt ut mot jentas troverdighet og moral også når hun snakker til media. Det er mulig å uttale seg til, og svare på spørsmål fra, media, men samtidig gjøre det klart at det er klientens ord man snakker med, ikke egne. Det er det jeg synes at MYL gjør dårlig i denne saken.

Det er jeg enig i.

Gammel 24-04-13, 19:30   #138
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Rune Øygard (53) hevdet at puppebildet han sjøl omtalte på SMS til jenta kan ha vært en «illustrasjon eller en figur eller noe»

må han gi seg.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 19:32   #139
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

En forsvarers jobb vil jo være å påpeke at en sak (eller sms for den saks skyld) kan tolkes på ulike måter. Og jeg tror det er det Larsen prøver seg på. Det står jo ikke 100 % eksplisitt at de var kjærester og hadde sex i sms'ene, og derfor prøver hun å bortforklare dem som best hun kan.

Jeg vil tro det er forferdelig vanskelig å være forsvarer i denne saken. Den er så veldig offentlig, alle avisene sitter jo å live-rapporterer fra rettssalen. Hvordan vet vi at hennes forsvarsmetode ikke er den samme som alle forsvarere av overgripere som hevder seg uskyldig benytter? Siden det ikke finnes biologiske spor, så vil jentas troverdighet være alfa og omega i denne saken, og det er forsvarerens jobb å stille spørsmål ved den.

Jeg syns det er bra hun tar et slikt kjipt forsvarer-oppdrag, for alle har krav på en forsvarer. Så får vi bare håpe for hennes del at hun oppriktig har trodd på Øygard sin forklaring.

Og ja, jeg har veldig vondt av jenta som har havnet inne i det kjøret her. Men er kjøret fra forsvaren noe verre enn det andre jenter som anmelder overgrep opplever?

Timar er ikke aktiv  
Gammel 24-04-13, 19:35   #140
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nja, finne lover og regler som går i favør av klientens ønske vil jeg heller si.

Ja? Har du personlige, dårlige erfaringer med advokater eller mer enn generell innsikt i yrket?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.