Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

[Skikk og bruk] Hva trumfer - 50-årsdag eller konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Rund dag vs konfirmasjon?
Femtiårsdagen, of course (begrunn gjerne) 26 17,33%
Konfirmasjonen, selvsagt (begrunn gjerne) 118 78,67%
Ostepop 6 4,00%
Deltakere: 150. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-13, 10:33   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Skikk og bruk] Hva trumfer - 50-årsdag eller konfirmasjon?

Konfirmasjon. Uten tvil.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 10:40   #62
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man fadder (og nær konfirmasjonsbarnet) trumfer konfirmasjon 50-årsdag.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 10:42   #63
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja. De er informert om første invitasjon og gleder seg veldig.

I utgangspunktet vil jeg jo si at konfirmasjonen trumfer 50-års dagen, men når man har takket ja og barna vet om det, så er det jo barn i den enden som også blir skuffet. Samtidig som det kun er en konfirmasjon og man kan sikkert reise på flere weekendturer. Men siden det er en spørreundersøkelse, så stemmer jeg på 50-års lag.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 10:49   #64
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke kristen og er dermed naturlig nok ikke fadder, så jeg svarte femtiårslag fordi dere allerede hadde takket ja. I min familie er ikke dåp og konfirmasjon så veldig stor en ting. På den andre siden så kan man gjøre stas på en jubilant når som helst, men konfirmasjon skjer bare en gang. Ikke lett. Spørs nok litt på konfirmantens holdning til selskapet.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:20   #65
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isa, her.

I utgangspunktet vil jeg jo si at konfirmasjonen trumfer 50-års dagen, men når man har takket ja og barna vet om det, så er det jo barn i den enden som også blir skuffet. Samtidig som det kun er en konfirmasjon og man kan sikkert reise på flere weekendturer. Men siden det er en spørreundersøkelse, så stemmer jeg på 50-års lag.

Jeg synes også at dette med egne barn gjøre det mer komplisert. Men jeg tror jeg lander på konfirmasjon.

Og så kjenner jeg litt at jeg glemte konfirmasjon da jeg noe motvillig sa ja til å være fadder.

Gammel 05-03-13, 11:27   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg er ikke kristen og er dermed naturlig nok ikke fadder, så jeg svarte femtiårslag fordi dere allerede hadde takket ja. I min familie er ikke dåp og konfirmasjon så veldig stor en ting. På den andre siden så kan man gjøre stas på en jubilant når som helst, men konfirmasjon skjer bare en gang. Ikke lett. Spørs nok litt på konfirmantens holdning til selskapet.

Det er ikke alle konfirmasjoner som er kristne. Og hvis en har sagt ja til å være fadder så syns jeg ikke akkurat "jeg er ikke kristen, så konfirmasjon er ikke noen stor ting for meg" er noe godt argument for å ikke delta.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:30   #67
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Konfirmasjon, uten tvil for min del.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:32   #68
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

At du ikke er fadder til noen er jo i dette tilfellet nokså irrelevant, for hovedinlegger er fadder. Og det forplikter, synes jeg. Samme hvilket syn man eller måtte ha på konfirmasjon.

Gammel 05-03-13, 11:32   #69
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville valgt der invitasjonen kom først.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:33   #70
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, internettet er unisont, konfirmasjon.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:39   #71
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Man er vel ikke fadder andre steder enn i kirken vel? Jeg tenker at man som fadder har et særskilt ansvar som følge av hva man har har sagt ja til i dåpen. Det er annerledes enn å være vanlig gjest. Jeg synes heller ikke at det har så stor betydning hva jeg personlig mener om konfirmasjon derfor så skrev jeg i min familie. Som er der dette dilemmaet sannsynligvis ville ha oppstått. Mine søsken har neppe syntes det var noe rart om jeg ikke kom i konfirmasjonen til noen av barna om vi allerede hadde takket ja til et annet stort selskap. Det er vel holdningen til konfirmasjonsbarnet som betyr mest. Om dette er noe stort og viktig eller "bare" et hyggelig selskap med god mat og gaver.

Gammel 05-03-13, 11:46   #72
vixen

vixen sin avatar

Standard

Ser jeg svarer på siden altså for jeg svarer utifra meg selv. Om jeg hadde vært HI hadde jeg nok pratet med konfirmasjonsbarnet og så tatt det derfra. Konklusjonen er at jeg synes at hun kan velge begge delene med god samvittighet og at begge valgene sannsynligvis møter forståelse i det selskapet de da ikke møter.

Gammel 05-03-13, 11:47   #73
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes tidsapektet avgjør, og det at man allerede har takket ja til å bli med på 50-årsfeiringen. Konfirmasjonen utgår.

Minerva er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:51   #74
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke heller kristen, men jeg syns likevel konfirmasjonen er en stor anledning for tenåringene, og ikke "bare et hyggelig selskap". Nå har vi bare faddere som er i nær familie uansett, men som mor hadde jeg nok stusset litt om de hadde prioritert en femtiårsdag fremfor konfirmasjonen.

Er en femtiårsdag så mye større og viktigere? For meg er igrunnen ikke et femtiårsdag så mye mer enn et hyggelig selskap med god mat og gaver.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:53   #75
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Jeg ville valgt konfirmasjon rett og slett fordi det "vet" man i mange år at man blir invitert til (utenom når barnet ikke vil konfirmere seg da) som fadder.

Gammel 05-03-13, 11:53   #76
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Det at 50-årslaget i motsetning til komfen er en happening for hele familien, som egne barn gleder seg til, er også en avgjørende faktor for min del. Man har allerede takket ja, synd for konfirmanten, men sånn er det.

Minerva er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 11:58   #77
vixen

vixen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Er en femtiårsdag så mye større og viktigere? For meg er igrunnen ikke et femtiårsdag så mye mer enn et hyggelig selskap med god mat og gaver.

Nei det er ikke viktigere, men fordi man allerede hadde takket ja. Konfirmasjonen for meg var ikke annet enn et hyggelig selskap og jeg hadde ikke brydd meg om noen ikke kom fordi de dessverre hadde lovet seg ut et annet sted. Det er jo ikke fordi man ikke har lyst til å komme, men at ting dessverre krasjet denne gangen.

Gammel 05-03-13, 12:30   #78
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere svarte ja til 50 årsdag pga. at billetter måtte bestilles tidlig sånn at dette var i orden før dere ble invitert til konfirmasjon, så tror jeg jammen meg at jeg hadde dratt i det som først var planlagt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 14:08   #79
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Tja.
Du sier at en voksen kunne kjørt til Oslo i konfirmasjonen hvis det var søndag. Ergo er ikke avstanden avskrekkende?
Jeg ville sendt familien i 50-årslag, og kjørt etter selv etter middag og taler i konfirmasjonen. Regner med at et 50-årslag varer lenger utover kvelden enn en konfirmasjonsmiddag?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 14:24   #80
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Konfirmasjon trumfer bursdag, barn trumfer voksen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.