Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-13, 00:23   #221
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

I vår barnehage sitter stort sett alltid en ansatt på gulvet med barna under frilek, såvidt jeg vet. Blant annet nesten alltid når vi henter. Og da er det bare toåringer, mange snart 3, så de leker mest med hverandre.

Slik er det der jeg jobber også. Og for oss er det en selvfølge. Og det bør det jo være.

Det skal vel også sies at jeg tror oppstartsfasen i bhg kommer veldig an på oppbyggingen av barnehagen. Jeg er hellig overbevist om at avdelingsbarnehager er det beste for de minste, og de mest usikre barna. Det å ha en avdeling der man kan lukke døra og skjermes fra alt bråk og ståk fra mange andre er verdt utrolig mye.
Jeg jobber i basebhg, men småbarnsbasene er i den gamle delen av bhg, og er dermed delt i to avdelinger slik det var før. Vi med de minste er veldig mye for oss selv, og spesielt det første halve året før ungene selv begynner å søke ut og over til de litt større barna.
Det blir mer på deres egne premisser enn i enkelte basebarnehager jeg har vært på besøk i. Svære kjøkken der 50 barn skal spise samtidig er kanskje ikke det beste for en usikker ettåring.

Jeg tror det er lurt å ha personale på småbarn som liker å bruke tid nede på gulvet. Og som er trygge, rolige, og som klarer å formidle det med hele seg. Trygge voksne gir tryggere barn tror jeg.

Gammel 03-03-13, 10:13   #222
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

I vår barnehage sitter stort sett alltid en ansatt på gulvet med barna under frilek, såvidt jeg vet. Blant annet nesten alltid når vi henter. Og da er det bare toåringer, mange snart 3, så de leker mest med hverandre.

Samme i vår barnehage, alltid en eller flere på gulvet. Eller som da jeg hentet på fredag, dansende rundt med begeistrede unger.

Gammel 03-03-13, 10:23   #223
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Slik er det der jeg jobber også. Og for oss er det en selvfølge. Og det bør det jo være.

Det skal vel også sies at jeg tror oppstartsfasen i bhg kommer veldig an på oppbyggingen av barnehagen. Jeg er hellig overbevist om at avdelingsbarnehager er det beste for de minste, og de mest usikre barna. Det å ha en avdeling der man kan lukke døra og skjermes fra alt bråk og ståk fra mange andre er verdt utrolig mye.
Jeg jobber i basebhg, men småbarnsbasene er i den gamle delen av bhg, og er dermed delt i to avdelinger slik det var før. Vi med de minste er veldig mye for oss selv, og spesielt det første halve året før ungene selv begynner å søke ut og over til de litt større barna.
Det blir mer på deres egne premisser enn i enkelte basebarnehager jeg har vært på besøk i. Svære kjøkken der 50 barn skal spise samtidig er kanskje ikke det beste for en usikker ettåring.

Jeg tror det er lurt å ha personale på småbarn som liker å bruke tid nede på gulvet. Og som er trygge, rolige, og som klarer å formidle det med hele seg. Trygge voksne gir tryggere barn tror jeg.

Men det er vel litt forskjell på basebarnehagene også? Vår er vel det, de kaller det "sonebarnehage", men det er vel noenlunde det samme? Der har de hver sine områder der de kan ha aktiviteter og spise, og så har de noen fellesarealer. 2011-barna (og vel noen 2012 nå, tror jeg) er i et område som er avskjermet fra de litt større, og ingen på sonen er over 3 år. De minste har egen lekeplass også. Da tror jeg det fungerer relativt greit for ettåringene, men jeg kan se at det kan bli voldsomt for dem hvis de er litt forsiktige eller redde, altså.

Gammel 03-03-13, 11:12   #224
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er vel like stor forskjell på basebarnehager som på andre barnehager. Men der barnehagene er veldig åpne, og det satses på mest mulig bruk av fellesarealene tror jeg det fort kan bli uoversiktlig for de minste.

Gammel 03-03-13, 11:33   #225
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har basebarnehage som er helt fantastisk for de små. De små har egne arealer, og veldig ofte er de små inne når de store er ute og da har de utrolig mange rom å boltre seg på. Det typiske når vi henter er tre til fire barn inne på f.eks. puterommet sammen med en voksen.

Alle våre har hatt det helt fabelaktig der. Nevnte jeg at jeg elsker barnehagen og de voksne som jobber der og at jeg gruer meg fryktelig til siste barnehagedag? Jeg kommer til å storgrine siste gang vi går ut av porten...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.