![]() |
#261 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000
Ja, selvfølgelig. Men må de ha den nyeste typen mobil/iphone, ipad, pc, flatskjerm, CG-jakke og andre typer siste "mote"? Vi prater ikke om moderat forbruk og en og annen dyr ting en sjelden gang. Vi prater om de som kanskje fører an i gjengen på skolen, som alltid har det siste og nyeste og som gjerne flasher og kommenterer andre. Det har vel alltid eksistert og vil alltid eksistere så lenge det finnes foreldre som anser det som helt greit. Jeg tør påstå at disse foreldrene ikke tenker spesielt langt. Mine unger får også dyre ting, dog ikke klær, men jeg er absolutt interessert i å ikke føre an i kjøpepress og vil gjerne være reflektert og moderat på området. Og tror det hjelper hvis de fleste foreldre i et skolemiljø følger på.
![]() |
#262 |
Absolute Beginner
|
Hadde jeg kjøpt TV, PC og iPad til begge mine hadde det absolutt gjort konfliktnivået her i huset lavere og jeg hadde fått mer fred og ro i stua. Det er det ikke tvil om heller. Men om de på sikt hadde blitt gladere barn, og om det hadde vært lurt, det tror jeg ikke. Jeg greier bare ikke forstå motivasjonen bak. Mine er selvfølgelig verdens fineste og smarteste og mest verdifulle barn, men jeg greier ikke koble det til at de skal ha enda mer enn de allerede har. Er det gleden man selv får ved å gi barnet noe det ønsker seg? Er det for å trekke venner til huset? Jeg greier rett og slett ikke å forstå tankegangen bak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Skolevesker til 11000Uten å legge sten til kamelen din, Lykken. Men hvor ligger forskjellen mellom det å kjøpe iPhone og det å kjøpe klær av "riktig" merke? Enten man har gitt etter selv, eller om man var den som førte an, er man jo uansett med på å etablere en forventning og kanskje også et slags press?
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 27-02-13 kl 19:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
By the Sea
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000I begynnelsen av tråden ble det hevdet at det bare r fordommer at det er mer kjøpepress og materielt fokus på Oslo vest enn andre steder. Mener man noe annet, så har man fordommer - det er likt overalt, press overalt.
![]() |
#265 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Han er ikke ledende i klassen - det er en solid andel som allerede har iPhone. Dog kanskje ikke 5'ern men det handler vel mest om at den ikke var på markedet da de fikk sin telefon. Både jeg og Mannen har iPhone - dermed er det greit å kjøpe en telefon vi kjenner bruken på. Og Ungen har en mye mer avansert bruk av telefonen enn det for eksempel Mannen har.
![]() |
#266 |
Borte
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000***
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 27-02-13 kl 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg må innrømme at eldste har overtatt min gamle iPhone, begge gutta har hver sin iPad første genereasjon, elsdste har egen PC, og minsten bruker mitt gamle vrak av en bærbar. De er jo ganske bortskjemte, men de får ikke hva de vil til enhver tid. De har dog yttertst få dyre klesplagg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Borte
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg kom plutselig på at jeg fikk min iPhone av pappa.
![]() |
#269 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Si det. Jeg føler at klær er et gjentagende bruksområde som slites, vokses ut av og som det generelt må kjøpes en del av i løpet av et år. Hvis alle plagg skal være av det og det merke, alt fra underbukser til bukser, gensere, jakker, skjerf og luer så er det en annen ting enn en mobil i julegave. Men du har sikkert skjønt at jeg er ambivalent til mobilkjøpet og generelt er mer forsiktig der enn mannen min. Og ja, det er jo vanskelig. Enten gir man etter eller leder an. Jeg vil tro de fleste foreldre vil gi etter på en eller to ting oppover årene, men jeg mener fortsatt at man bør ha et veldig bevisst forhold til hele problemstillingen. Og det å forsvare jakker til 7000 synes jeg er en del av det. Jeg håper jeg klarer å stå imot et sånt ønske/krav dersom et skulle oppstå.
![]() |
#270 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Barna mine skal slippe å være motstykker til forbrukssamfunnet altså, om noen tror det etter mine innlegg her nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg kommer ikke til å kjøpe noen iPhone til mine unger inntil videre, ihvertfall. Jeg vil heller bruke pengene på f.eks. reise. Det er viktig for meg. Min eldste (12 i år) har en klapptelefon til 300 kr med kontaktkort med fri familie slik at hun kun har brukt 50 kr av kontantkortet på to år. Billigste tekefonen ever. Hun fikk telefon fordi hun har en funksjonshemming som gjør at hun trenger den. Niåringen har ikke tekefon, han har ikke behov for det. Begge låner våre telefoner når de ringer til venner. Det gjør også vennene deres (altså, ikke våre telefoner). |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
I mål
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg synes heller ikke en enkelt iPhone eller noen dyre plagg (dog ikke i ekstremprisklassen) er det som egentlig er greia her. Greia er jo det at barn fra ung alder skal ha "alt", og at det baller på seg videre (og nedover i alder). Spørsmålet er ikke egentlig prisen, men i hvilken grad vi ønsker å bygge opp under ekstrem merkebevissthet og "moteforbruk" fra barna er ganske små. Slik at man i en alder av 17 ender med alt det nyeste av elektronikk, rådyr jakke, lue til en tusenlapp, svinedyr veske og ditto sko. Sist redigert av apan : 27-02-13 kl 20:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Medlem siden: Mar 2008
Vi kan gå sammen, kan vi ikke?
![]() |
#274 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Re: Sv: Skolevesker til 11000
Jeg vant Ipaden min i en konkurranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Medlem siden: Mar 2008
Signerer deg på dette, igjen. I denne diskusjonen har vi veldig likt syn.
05 og 08 Sist redigert av millact : 27-02-13 kl 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Re: Sv: Skolevesker til 11000
Forklarte du ungen din at vennen hennes ikke er heldig fordi hun har teite og dårlige foreldre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
This is normal!
|
Sa du dette til barnet ditt? Går det ikke an å si at familier er forskjellige - og prioriterer forskjellig? Å snakke ned foreldrene til barnas venner ville jeg aldri gjort, selv om jeg er uenig i valgene de tar.
![]() |
![]() |
#279 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg tror du forskrev deg Millact. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|