Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Kjerringsko - hva er det?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-13, 09:57   #141
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerringsko - hva er det?

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Man skulle kanskje ha definert ordet kjerring før denne tråden kom!

Jeg syns egentlig det er helt greit jeg, så ser man at det virkelig ikke er noe å bli snurt over, for det er alltid noen som liker eller misliker stilen din, uansett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 09:59   #142
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg bruker også converse, og jeg er femti.

Converse og 46.

Gammel 18-02-13, 10:00   #143
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Mener dere at noen ble fornærmet i tråden her nå?

Sånt er jeg så dårlig på å se, så det fikk jeg ikke med meg.

Ikke jeg heller. Dette var da en befriende lett og lite snurt diskusjon.

Gammel 18-02-13, 10:54   #144
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sko som kan se kule ut på andre, kan gjøre meg til kjerring. Det har med total stil å gjøre, synes jeg. Det samme gjelder for harry-begrepet. Bortsett fra de som stolprer rundt på skyhøye hæler med bøyde knær. Det ser harry ut åkkesom.

Gammel 18-02-13, 11:04   #145
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

38 år og Converse idag, det blir vel krampaktig ungdom, vil jeg tro.

Jeg er mye eldre enn deg og har tenkt å bruke Uggs i dag, men det er jo ikke fordi de er varme og behagelige i bilen, jeg vil bare være litt krampaktig.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 12:57   #146
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Man skulle kanskje ha definert ordet kjerring før denne tråden kom!

Kjerring betyr mye forskjellig. I denne tråden ser det ut for at kjerring betyr å være avleggs, gammelmodig, kjedelig. I følge bokmålsordboka (sitatet under) så stammer ordet "kjerring" fra det norrøne ordet "kerling" som er en slags avlegger fra "karl" som igjen betyr "kar". Hva kan da "kjerringsko" bety? Karslige sko?

Sitat:

kjerring = (norr kerling, av karl 'kar')
1 gift kvinne, kone// eldre kvinne
2 neds: feig, stakkarslig mann

3 i uttrreise k-a komme sterkt igjen etter en dårlig prestasjonreise k-a komme sterkt igjen etter en dårlig prestasjon

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:05   #147
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker også converse, og jeg er femti.

Er du femti?!

Gammel 18-02-13, 13:13   #148
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er du femti?!

Jepp.

Det er ikke morsomt, skal jeg si deg. :femtiårskrise:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:26   #149
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg skjønner ikke helt dette med å bli fornærmet heller. Jeg liker helt sikkert flere ting som mange synes er stygt/kjerring/harry/whatever. Er vel greit det vel. Jeg elsker for eksempel andeføttene mine. Jeg ser de ikke akkurat er elegante, men synes det er herlig behagelige og samtidig så synes jeg faktisk de er ganske kule. Jeg tenker jo ikke at de som ikke liker andeføtter er strenge og dømmer andre etter valg av klær for det om. Nå ble det spurt om hva som forbindes med "kjerringsko" og ikke "se på de kule nye skoene jeg kjøpte igår". Synes folk er i overkant hårsåre og dramatiske om det blir til "Fp er så strenge og snakker dritt om andres stil"

Nettopp.

Jeg går også med andeføtter og jeg har stor størrelse (41). Det ser virkelig IKKE pent ut overhode men bryr seg meg? Selvfølgelig ikke. Andeføtter brukes jo av "fornuftige" 20 åringer såvel som folk på min alder. Jeg går med andeføtter og trives med det og 9 åringen går med veldig kule Dr Martens. Jeg var forøvrig veldig fristet til å kjøpe meg Dr Martins sist jeg var i London med siden datteren min går med det følte jeg det ble litt krampeaktig å ha samme sko som min 9 åring, så jeg valgte det bort. Typisk vurdering på samme måte som jeg føler at jeg ikke kan gå i Converse. Min 9 åring er veldig opptatt av stil og kler seg veldig kult må sies. Så jeg føler det er helt umulig for meg å gå i hverken Converse eller Dr Martins ved siden av henne selv om jeg muligens, i utgangspunktet, kunne ha vært en 40 pluss åring som til tider kan gå i slikt fottøy.

Gammel 18-02-13, 13:53   #150
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg er også kjerring. Men de som er enda mer kjerring, de går med sånt

De var fine, sånne kunne jeg godt hatt.

Gammel 18-02-13, 13:59   #151
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, fant et kroneksempel på vestkanttøfler:

Gammel 18-02-13, 15:37   #152
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har sånne. De er kule, gode å gå med og passer til både trange jeans og kjole. Og jeg er 40, men ikke nyskilt, har verken ny frisyre eller klestil, går sjelden på byen (og da i andre sko, disse bruker jeg på jobb :lærer: ) og kan desverre ikke drikke som en 20-åring lenger. Hva blir jeg da? Krampekjerring?

Enig i mye her. Men disse er da ikke kjerring eller Harry? De er kule og trendy, og jeg er ikke nyskilt..

Gammel 18-02-13, 16:27   #153
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg blir litt overrasket over at voksne mennesker nesten blir fornærmet over at deres skovalg blir trukket frem som "kjerringsko".
.

Fordi kjerring er et negativt uttrykk, noe man ikke vil være. Man vil ikke være krampeaktig fjortis heller selvfølgelig. Men en ting er når man velger å gå i stygge sko fordi de er komfortable, noe annet er det at det man oppriktig synes er fint blir betegnet som kjerring av andre.

Nå har jeg alltid vært mer opptatt av komfort enn av fashion, men det er ikke helt på dette planet dette her ligger, da er det mer joggesko og mukluk vs høyhælte støvletter. Dette er mer på nivå med å ikke skjønne hva som er fint, like feil ting fordi man rett og slett er avskiltingskasus.

Gammel 18-02-13, 16:43   #154
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Fordi kjerring er et negativt uttrykk, noe man ikke vil være. Man vil ikke være krampeaktig fjortis heller selvfølgelig. Men en ting er når man velger å gå i stygge sko fordi de er komfortable, noe annet er det at det man oppriktig synes er fint blir betegnet som kjerring av andre.

Nå har jeg alltid vært mer opptatt av komfort enn av fashion, men det er ikke helt på dette planet dette her ligger, da er det mer joggesko og mukluk vs høyhælte støvletter. Dette er mer på nivå med å ikke skjønne hva som er fint, like feil ting fordi man rett og slett er avskiltingskasus.

Jo, men da er man jo inne på smak igjen da. Blir de skoene du liker og synes er pene automatisk kjerring og ubrukelige fordi noen andre synes at det er kjerringsko? Mitt svar er nei. Jeg føler meg nok så sikker på egen smak at jeg gir bæng i hva andre mener.
Og det er vel det som egentlig forundrer meg. At andre voksne ikke ser det slik, men anser en rimelig uskyldig betegnelse som jo "kjerring" er i mine øyne, som en småslem oppfordring til å skifte stil. Man tar det som kritikk. Det forstår jeg ikke.
Det er flere typer sko vist her i tråden jeg liker og kunne eid. At noen synes de er superkjerring får så være.

Gammel 18-02-13, 16:51   #155
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men da er man jo inne på smak igjen da. Blir de skoene du liker og synes er pene automatisk kjerring og ubrukelige fordi noen andre synes at det er kjerringsko?

Det kommer an på hvem som sier det. Sier Toffskij at jeg har skrevet et ord feil, har jeg det, sier Poly at jeg har gått over streken i en diskusjon, har jeg det, og sier Tallulah at skoene jeg har på meg er kjerringsko, er de sannsynligvis det.

Gammel 18-02-13, 16:55   #156
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men da er man jo inne på smak igjen da. Blir de skoene du liker og synes er pene automatisk kjerring og ubrukelige fordi noen andre synes at det er kjerringsko? Mitt svar er nei. Jeg føler meg nok så sikker på egen smak at jeg gir bæng i hva andre mener.
Og det er vel det som egentlig forundrer meg. At andre voksne ikke ser det slik, men anser en rimelig uskyldig betegnelse som jo "kjerring" er i mine øyne, som en småslem oppfordring til å skifte stil. Man tar det som kritikk. Det forstår jeg ikke.
Det er flere typer sko vist her i tråden jeg liker og kunne eid. At noen synes de er superkjerring får så være.

Gammel 18-02-13, 16:59   #157
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg oppfatter begrepet "kjerring" når det kommer til klesstil som noe helt annet enn smak egentlig, mer som en relativt klart definert kategori som definerer den som har på seg skoene/plagget. Det er ikke snakk om at Mari liker slike sko og Line liker slike sko, men at Mari liker kule sko og Line eier ikke stil. Liksom. I praksis bryr jeg meg ikke om dette, men jeg blir forvirret og vil på et vis forutse det selv dersom jeg kler meg på en måte som gjør at jeg blir oppfattet som kjerring (og dermed satt, kjedelig, gammel, usexy mm). Slik det er nå er jeg ikke i stand til å avgjøre om noe blir oppfattet sånn eller ikke.

Gammel 18-02-13, 17:07   #158
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe fasitsvar på hvordan klær og stil blir oppfattet, fordi alle oppfatter det forskjellig. Som denne tråden viser ganske klart.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 19:53   #159
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

, og sier Tallulah at skoene jeg har på meg er kjerringsko, er de sannsynligvis det.

Og sier Jan Thomas det, blir det formodentlig likevel en grei natts søvn.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 20:16   #160
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er du femti?!

Jepp.

Det er ikke morsomt, skal jeg si deg. :femtiårskrise:

Det kan jeg ikke tro! Du ser mye yngre ut!

Jeg er 43 og bruker Converse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.