|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtJeg bruker en sånn myk tynn kjølebag med ullteppe oppi. Lar det stå på et relativt varmt bad i 3/4 døgn. Det fungerer utmerket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurt
Aha! Veit du, dette skal eg prøve!
![]() |
#83 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtMen funkar det med vanlig naturell yogurt? Biola har eg ikkje... Det må vere aktive bakterier, men har vanlig naturelle yogurt det?
![]() |
#85 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtEg er i gang... Som de ser er omnen programmert til å stoppe halv to i natt, eg bør kanskje karre meg ut av senga og sette yogurten kaldt?
![]() |
#86 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtJeg er også i gang. I en kjøleboks. Akkurat nå tviler jeg litt på om dert går, men vi før se! Det verste som skjer er at jeg har ofret en liter H-melk.
![]() |
#87 |
Med tommestokk i veska
Ja ikkje sant
![]() |
#88 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2013
![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtJeg tok mine ut av sous vide-n i morges og de var helt faste |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtMin var ganske tyntflytende da jeg satt den i kjøleskapet. Jeg varmet ikke melka mer enn til lunken. Kanskje det har en funksjon i produksjonsprosessen? Får prøve det neste gang.
![]() |
#90 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtNoen sier at upasteurisert melk blir til tynnere jogurt enn pasteurisert melk. Men om det stemmer, eller om det er oppvarminga i selve prosessen med å lage jogurt som er greia her, det aner jeg ikke. Min erfaring er at resultatet er forskjellig fra gang til gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtI natt satte eg eit glas i kjøleskapet, eit glas fekk stå på ettervarmen i omnen, og eit glas blei satt i eit handkle på kjøkkenbenken. Til frokost åt eg av det som sto i kjøleskapet. Det blei skikkelig yogurt, men litt tynn. Litt spent på om dei andre glasa har same konsistens. Neste gong skal eg prøve med den greske yogurten som "starter"
![]() |
#92 |
Møllspist
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
![]() |
Jeg googlet mye da jeg drev og lagde yoghurt, og det at den blir sånn geleaktig unngår man visst ved å varme melken opp til 80 grader eller hva det nå var jeg sa tidligere. Det har visst noe med at proteinet blir brutt ned eller noe sånt.
![]() |
#93 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtKan rapportere at alle glasa ga yogurt med same konsistens, enten dei sto på ettervarmen i ovnen, på kjøkkenbenken, eller i kjøleskap. Men konsistensen var som "moderproduktet", altså tynn naturell yougurt frå Tine. Smakte likt også
![]() |
#94 |
Har ingen tittel
Poenget mitt var at det virker avhengig av flere faktorer, siden samme batch fikk to forskjellige konsistenser i to forskjellige glass. Det er altså ikke noe en til en forhold mellom ikke nesten-kokt melk og geleaktig konsistens. Men det er jo mulig at det er et en til en forhold motsatt vei, altså at oppvarming til 80 grader garantert forhindrer geleaktig konsistens. For min del tror jeg kanskje at mer av fløten, kanskje alt, havnet i det ene glasset (dette var fersk melk rett fra fjøset). |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtDet virker som om både det å varme opp melka først og det å ha i en starterkultur kan få melka til å tjukne. Når melk varmes opp vil proteiner i melka denaturere, eller koagulere. Dette får melka til å bli tjukkere på konsistens. Syre kan også gi denaturering. Syre tilføres med en starterkultur med mye melkesyreproduserende bakterier, slik som litt yoghurt naturell eller Biola yoghurt.
![]() |
#96 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtOk, men er det sånn at jo lengre melka kokar, jo meir vil melka "koagulere"? Dvs. at ein får eit tjukkare produkt?
![]() |
#97 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtMin youghurt (melka varmet til lunken) satte seg godt i løpet av noen timer i kjøleskap.
![]() |
#100 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Hjemmelaget yoghurtOg eg kan melde at eg har laga yogurt med utgangspunkt i tyrkisk yogurt i dag. Den ser ut til å ha blitt bra. Tok den nettopp ut av dampovnen etter at den har stått der i 6 timar. Er enda varm. eg er så usikker på kva eg skal gjere med den nå? Nå står den på benken, men bør den inn i kaldt kjøleskap med ein gong? Eg kan jo sette den ut på terrassen også.... Blir den stivare om den får stå lenger i varme? Kor lenge kan den stå egentlig?
![]() |
|
|