Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barnevennlige fiskeretter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-13, 19:36   #41
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlige fiskeretter

Jeg slår et slag for Kristiansunds lokale delikatesse "Fishan. . Vi hadde det faktisk i dag. Skjær skinn og benfri og fersk(!) torskefilet i skiver. Paner sånn:
mel/salt og pepper
dyppe fiskestykket i en skål med lett sammenvispet egg
Rulle fiskestykket i strøkavring. Enten kjøper man griljermel, eller man rasper/blender et tørt brød.
Man kan også lage røre på øl, eller man kan kjøpe tempuramix i butikken, men jeg synes dette er vel så bra.
Paner fiskestykkene i gryte med nøytral olje til de er gyldne.

Lag hjemmelaget remulade, det er gjort i en fei. Server med hjemmelaget pommes frites med litt salt og eddik over( Går også fint med kokte poteter ). Også må man jo ha noe grønt ved siden.
Dette er en sikker vinner til alle barn jeg har servert det til og selv om det ikke er noe man har ofte, er det iallefall barnevennlig fisk. Og det er utrolig godt!

Sushi er en hit her også! Sønnemannen liker all slags sushi og spiser mye når vi har det. Laks spiser vi omtrent ikke, siden man kun får tak i oppdrettslaks.

Gammel 08-01-13, 20:14   #42
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Bruker vanligvis posesaus med urter og ost.

Posesaus med urter og ost har de ikke hatt i nærbutikkene på et par år. Jeg har trodd de var gått ut av produksjon, så nå ble jeg veldig interessert! Synes det er knallgodt med pastaskruer, ostesaus og bacon. Hvilken type butikk handler du i?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 20:27   #43
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Min yngste, og til dels de to eldste, er veldig glade i en ekstremt enkel fiskesuppe: Vårløk i biter og gulrøtter i strimler, surres i smør eller olje, hell over ca. 50/50 med fiskekraft (jeg er en sjuske og bruker buljongterning) og matfløte, det varmes opp til kokepunktet, og så har jeg i laks eller torsk i terninger.

De rører selvsagt ikke vårløken, gud forby, og vil helst ha rå gulrot til å gomle ved siden av i stedet for den i suppa, men selve suppa og fisken går ned. Du må åpenbart IKKE finne på å ha i grønne urter og sånt!

Mellomjenta må i tillegg ha mattestykker før og etter måltider, sånn at vi kan bevise at hun blir smartere av å spise fisk.

Hahaha, genialt!

Gammel 08-01-13, 20:34   #44
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Denne retten er kanskje ikke den sunneste fiskeretten, men den er veldig god og ungene kommer nesten garantert til å like det:

Fiskeboller, hvit saus med karri, halvkokt makaroni og bacon i terninger blandet sammen i ildfast form. Ha over ost og gratiner i ovnen. Vi serverer med poteter og revne gulrøtter.

I dag hadde vi laks i terninger, båndspaghetti og ostesaus fra bunnen av. Først stekte jeg fisken, tok den ut av panna og i ovnen, lagde saus på "fiskepanna" av charlotteløk, hvitløk, revne gulrøtter og litt bacon, litt mer smør, mel, fløte, salt, pepper og litt sitron, tilsatte revet parmesan mot slutten. Har en toåring som er håpløs bare han mistenker at det er fisk i maten, så han spiste rundt laksen... Mannen og jeg har faktisk snakket om at løsningen må være å servere fisk hver eneste dag til han kapitulerer.. Han spiser fiskeboller, fiskekaker, fiskepinner og panert fisk, makrell i tomat og seibiter stekt i grovmel, så det bør jo være et håp for at han kan finne ut at ren fisk også er snadder.

Gammel 08-01-13, 20:46   #45
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Posesaus med urter og ost har de ikke hatt i nærbutikkene på et par år. Jeg har trodd de var gått ut av produksjon, så nå ble jeg veldig interessert! Synes det er knallgodt med pastaskruer, ostesaus og bacon. Hvilken type butikk handler du i?

Jeg kjøper den typen saus både på Rimi, og Rema 1000. Noen ganger finner jeg den sammen med andre typer saus - brunsaus, bernaise, og denslags, og andre ganger står den sammen med pastaen. Håper du finner.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 20:53   #46
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg kjøper den typen saus både på Rimi, og Rema 1000. Noen ganger finner jeg den sammen med andre typer saus - brunsaus, bernaise, og denslags, og andre ganger står den sammen med pastaen. Håper du finner.

Skal spørre om de kan ta den inn

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.