Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Større hus eller sommerhytte? First world problems i verdens rikeste land

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-12, 17:58   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Større hus eller sommerhytte? First world problems i verdens rikeste land

Jepp. Jeg vet vi har et luksusproblem.

Saken er at Kapteinen er enebarn, og med skilte foreldre som nå har avlidt nokså tett. Det er ikke sånn at det er enorme penger i boet, men det er nok til at vi (han) har litt penger til overs. De vil han (vi) gjerne investere i noe som gir nytte og glede i dag, ikke bare pensjon om 20 år. Men hva?

Vi har i dag et rekkehus i den skolekretsen vi vil tilhøre. Det er litt knapt (155 kvm) - det går fint nå, men jeg ser for meg at det blir litt trangt når vi har to tenåringsslamper slash dramaqueens. Vi trives veldig godt, det er en design vi elsker, og vi har lav lånegrad i dag.

Hvis vi casher inn de pengene vi har tilgjengelig, kan vi betale ned gjelden på dette huset og ha litt til overs. Det vil ikke jeg, siden arven er Kapteinens særeie. Da vil det bli enda mer skjevdeling på boligen vi har i dag, jeg må investere de pengene jeg nå betaler til avdrag på noe som gir like stor avkastning, og det blir veldig skjevt med tilgjengelige lønnsmidler (vi har ikke fellesøkonomi).

Hvis vi investerer ekstrapengene og øker lånegraden innenfor komfortsonen, får vi et større hus, men ikke drømmehuset. Det er et veldig dyrt område, og det er langt mellom hus med den typen design vi liker. I tillegg har vi sagt at vi skal ha utsikt hvis vi skal ta bryet med å flytte. Alle de tre tingene får vi ikke for det vi er villig til å gi.

Da står vi igjen med sommerhytte. Vi har råd til en i Oslofjorden (bittebittebittesmå hytter uten do og dusj, men med fantastisk tilgjengelighet) - det er det som har vært drømmen. Men nå er vi usikker. Det er umulig å ha overnattingsgjester, det er utrolig trangt, og det ryktes at det generelt er et pekefingermiljø jeg slett ikke er sikker på at jeg trives med.

Hvis vi skal lenger av gårde, er vi utrolig kresne, ser jeg. Det må ikke være så langt; maks 2 timer i rushet ut en fredag. Vi må ha 4 soverom, slik at vi kan ha besøk. Og vi vil ha helt ved sjøen, med utsikt over vannet og båtplass. Og absolutt makspris er 4 mill. Det begynner å bli vanskelig.

Så, FP-orakelet, hva bør vi bortskjemte dessertgenerasjon gjøre? Er det noe vi ikke har tenkt på? Er en hytte i Østfold eller Vestfold en sikker nok investering - at vi i hvert fall får tilbake pengene inkl. oppgraderinger og inflasjon? Og hvor, hvor, får vi Drømmehytta for 4 mill?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 18:06   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Større hus eller sommerhytte? First world problems i verdens rikeste land.

Jeg ville gått for å finne drømmehuset, som har utleiedel i kjelleren. Den soper dere inn nok penger på til å forsvare å ha et stort lån, og så kan dere la barna bo der/kjellerstue/whatever når de blir tenåringer. Med utleiedel tåler man ganske stort lån. Synes det bygges masse flott i deres stil i området vårt, jeg (eller gjorde i hvert fall da jeg fulgte med).

Alternativt ville jeg kjøpt en leilighet på Majorstua/Frogner og leid ut.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 18:07   #3
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og er det ikke innmari mye pes med både sommer- og vintersted? Vedlikehold osv. Dessuten er sommerene i Norge elendige, og verre skal det bli visstnok (mente de i sommer). Er det ikke mye gøyere å reise utenlands i feriene?

Gammel 10-12-12, 18:21   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er med Storm her. Jeg synes hytte er skumle greier investeringsmessig, og to hytter ville derfor vært langt utenfor min komfortsone. Da ville jeg i det minste vurdert å kjøpe sommersted i Florida eller noe sånt, som er i et helt annet marked, og hvor det også potensielt er mulig å få en cash flow av investeringen, dersom det er egnet for utleie.

Hvis enebolig blir for dyrt - hva med en tomannsbolig? Eller hva med en skikkelig kul leilighet med utsikt? 200 kvm på ett plan er mer enn 45 kvm større enn rekkehuset dere har, siden det går over to plan.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 18:27   #5
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Oi, jeg fant drømmehuset til dere! Se prikk! Perfekt! :lever gjennom andre: Del av kjeller har egen inngang, så det er bare å leie ut. Og så er det utrolig fint i det området.

Gammel 10-12-12, 18:29   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er med de andre her. Vi har sommerhytte og det er en hel del jobb med tanke på hage og vedlikehold, men samtidig deilig deilig! Det området er et glemt paradis ig det er bare 35 minutter til der dere bor og 20 til sentrum utenfor rushet og i rushet om man har elbil. Finn en hytte i det området med hage so. Ikke trenfer stell og skaff en Nissan Leaf.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 18:30   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gått for hus. Der bor dere hver eneste dag og barne- og ungdomsavdeling i huset er fantastisk deilig å ha, selv for oss som ikke har mer enn en tenåring ennå.

Ei hytte brukes ikke så ofte og da MÅ dere dit i stedet for å dra på morsomme ferier, for den må jo brukes. :ikke hytte-fan:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 18:30   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg glemte å si at vi hater sommerne i Norge.

Storm: for dyr og for lite utsikt og for få soverom. Ellers fin.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 18:33   #9
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemmer for hytte i Østfold! Og sommertreff!

Helt alvorlig, jeg tror sommerhytter er en god investering.

Gammel 10-12-12, 18:33   #10
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, jeg glemte å si at vi hater sommerne i Norge.

Da er vel sommerhytte det motsatte av hva dere trenger.

Gammel 10-12-12, 18:34   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Helt alvorlig, jeg tror sommerhytter er en god investering.

Tenk når polene smelter! Da blir hyttene borte!

Gammel 10-12-12, 18:41   #12
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Hva med å kjøpe et hus i min hjemkommune? Ikke boplikt, ganske trygg investering vil jeg si, og dere kan evt leie ut i vinterhalvåret. En time og et kvarter å kjøre utenom rush, en del lenger i rushtiden selvsagt. (Sendt link til et hus)

Gammel 10-12-12, 18:54   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sommerhus i utlandet?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 18:55   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Hva med å kjøpe en liten leilighet i en storby som Roma eller New York? Så kan dere være late-som-innbyggere i juleferier, høstferier og sommerferier? Og så kan dere eventuelt leie ut i perioder, så får dere inntekter også? :kremmer:

Gammel 10-12-12, 19:01   #15
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Tenk når polene smelter! Da blir hyttene borte!

Hjelpes. Jeg må flytte.

Gammel 10-12-12, 19:10   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Større hus eller sommerhytte? First world problems i verdens rikeste land

Hytte er ubegripelig dyrt. Ubegripelig, som i at veldig mange ikke reflekterer så nøye over hva det faktisk koster å ha en hytte (strøm, boligskatt, årlig vedlikehold, vann- og kloakk osv osv).

Jeg tenker derfor at en hytte er en mye dårligere investering enn et hus, med mindre dere tenker å ha leieinntekter på hytta, så klart. Et hus skal man jo varme opp og betale boligskatt for uansett, så "driftskostnadene" øker vanligvis ikke proporsjonalt med antall kvm eller prisen man betaler for boligen.

Kjøpe stor bolig med leieinntekt, tror jeg er det lureste, i forhold til investering. Det er jo til gjengjeld en del prakk med utleie, så om det er bryet verdt skal jeg ikke uttale meg om. (Vi hadde null prakk med vår utleieenhet, men den "måtte" vi ikke leie ut, og det gjorde alt enklere og, ikke minst, tryggere.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 19:12   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med så lite hus hadde jeg prioritert noe større før sommerhus.

Gammel 10-12-12, 19:15   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er interessant, i forhold til hytte i et økonomiperspektiv: http://www.dinside.no/815080/saa-mye...tesommeren-deg

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 19:20   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er 150 kvadrat et lite hus?

Gammel 10-12-12, 19:20   #20
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner problematikken med annen kul bolig i skolekretsen. Hva med å kjøpe en leilighet å leie ut? Så kan dere bruke tid på å finne Boligen i området og om den dyker opp så kan dere selge leilighet og hus.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.