Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-12, 20:44   #21
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Men altså, jeg stoler ikke mye på bilstolselgere som sier at Multi tech bare går til 18kg med internselene bakover. Vet man ikke at den går til 25kg så stoler jeg ikke på at man vet nok om noen seter.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 23:36   #22
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Men altså, jeg stoler ikke mye på bilstolselgere som sier at Multi tech bare går til 18kg med internselene bakover. Vet man ikke at den går til 25kg så stoler jeg ikke på at man vet nok om noen seter.

Enig, det var på Barnas Hus. Selgeren hadde snudd sitt eget barn i en alder av 2. Jeg kjøpte ikke der, nei.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 14:04   #23
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Enig, det var på Barnas Hus. Selgeren hadde snudd sitt eget barn i en alder av 2. Jeg kjøpte ikke der, nei.

Som da jeg var å skulle kjøpe et "nord-norge" bilsete og jenta var 1,5 år...
Hun i butikken foreslo beltestol og jeg spurte om hun var riktig vel bevart...

Men Multitech har vi nå etter å ha satt Izi X3 i kjellern i påvente av at minsten skal vokse inn i den... Multitech synes vi fungerer kjempebra i vår Citroen Berlingo som har flate seter.
Den står stødig og jenta vår som er ca 16,5kg har det godt på biltur selv om beinplassen ikke er allverden.
Hun klager ivertfall aldri.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 14:09   #24
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Eller selgeren i barnebutikken her, da jeg skulle ha et belteklips siden han tok av seg selene og vi skulle på motorveien i Danmark. Mente jeg burde bytte til beltestol da, for det var det et innmari godt tilbud på.... Prøvde si at han ikke var 15 kg ennå, tynn som en spiker og knapt fylt 3 år... Men neida, bare å bytte sete...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 14:18   #25
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Eldste (3,5) sitter bakovervendt i MultiTech. Vi er veldig fornøyd med setet og benplass har aldri vært noe problem. Montering er ikke vanskelig i det hele tatt, det er eneste er at det er fordel å være to når man monterer slik at en kan legge vekten sin i setet og den andre strammer forankringsselene godt. Første gang vi festet det knotet vi litt, men etter det er det gjort på et blunk.
MT kan brukes til 25 kg bakovervendt og er blandt de stolene med lengst rygg, og det var viktig for oss siden sønnen vår er lang og vi vil han skal sitte bakovervendt så lenge som mulig.

Gammel 04-09-12, 14:30   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erfaringen min tilsier at 3-åringer kan veie 17,5 kg i evigheter. :btdt: Når man venter på at de skal bikke, gjør de liksom aldri det.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 15:05   #27
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Erfaringen min tilsier at 3-åringer kan veie 17,5 kg i evigheter. :btdt: Når man venter på at de skal bikke, gjør de liksom aldri det.

Sant det, eldstemann har vært 17 kg i snart et år. Han er snart fem.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 15:14   #28
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Hehe, ja, setet er kjøpt inn, men hun sitter i besafen enda, gitt. Tror vi drøyer byttet så lenge som mulig.

Nestemann skal få et -25 kgs sete med en gang, altså, så slipper vi slike dilemmaer! Besafen tror jeg rett og slett skal få slippe. For å si det sånn, mulighet for enkel rengjøring var definitivt et kriterium for dette setekjøpet

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 15:50   #29
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jepp, det kan vi skrive under på også. Fikk småpanikk og kjøpte nytt bakovervendt sete, men han bikket ikke 18 kg før leeeeeeenge etter det

Gammel 04-09-12, 15:54   #30
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Nestemann skal få et -25 kgs sete med en gang, altså, så slipper vi slike dilemmaer! Besafen tror jeg rett og slett skal få slippe. For å si det sånn, mulighet for enkel rengjøring var definitivt et kriterium for dette setekjøpet

Kommer til å selge Besafen når vi er ferdig med det. Passet bra først når ungen var 2 (bikket så lett forover), nå begynner det å bli trangt Så får nestemann et som kan brukes lenge.

Gammel 19-11-12, 23:43   #31
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Gammel tråd, men problemstillingen er mye den samme.

Jeg har en fireåring. Han ble fire i august. Han sitter bakovervendt i sitt besafe combi-sete som holder kilomessig til han er 18 kg. Gutten veier knapt 16 kg, så det er ikke problemet, men han begynner å få litt liten plass oppi der. Hvor langt opp kan egentlig hodet stikke før det er for lite? Er det hårtustene, eller ørene, eller hva? Dette mener jeg å ha lest om en gang, men husker det ikke.

Det er jo ei ekstra pute oppi der, tar vi ut den får han bedre plass, men da er det ikke mye mykt akkurat...

Jeg har ikke veldig lyst å sette ham i en belstestol enda, selv om jeg vet at det kommer til å bli "jeg vil ikke fitte feil vei" prat igjen det neste halve året. (det er alltid det etter besøk hos svigerfar som har to fremovervendte små)
Men han er jo etter mine begreper "så liten" enda...

Men hva velger man?

Vi har en toyota avensis, og søstra som pr i dag sitter i babystolen sin enda (no worry, hun er vel og merke 20 mnd, men hun er rett over 9 kg, så det varer ei stund enda) skal etter planen overta setet til broren når vi kjøper nytt til ham. Alternativet er jo å kjøpe nytt til henne, og la ham sitte i det han har ei stund til, men det begynner å bli trangt, i alle fall siden han om vinteren har litt mer klær. Ja, jeg vet at man ikke skal kle på dem tykke dresser i bilstolen og sånn, og det er greit, men det er nå gjerne ulltrøye under en liten genser under ei jakke, det er longs under buksa, alt bygger jo litt. Også er jeg usikker på hvor mye han har å gå på i lengnden i ryggen, rett og slett.

Bilsetejungelen er bare mer og mer komplisert dess eldre de blir, åpenbart.

Mannen heller muligens litt mot å snu ham, og så er det jo det med å kjøpe et nytt sete til ham nå, dersom det ikke er så lenge før han skal snues, men samtidig... JA, han er definitivt over fireårsagen sin, men han er ikke tunge fjotten da!

Gammel 19-11-12, 23:45   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes jo seter som er mye romsligere enn Besafe Izi Combi. Jeg ville byttet til f eks. Britax Two Way Elite. Det er langt i ryggen og kan brukes bakovervendt til 25 kg. Jeg hadde ikke snudd en fireåring med mindre jeg var helt nødt.

Gammel 19-11-12, 23:49   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fjern den puta oppi der, det er helt greit å sitte der uten den puta, den er vel strengt tatt beregnet som babyinnlegg? Vi har fjernet den. Plutten har god plass lenge ennå. Han er omtrent samme størrelse vektmessig, dvs han er vel kanskje hakket mindre, har ikke veid han på en stund. Det er ørene over kanten som er definisjonen på for kort stolrygg btw.

Jeg kommer nok til å snu han når han passerer 18 kg. Da er han 5 sånn omtrentlig vil jeg tro. Vi har to bakovervendte stoler nå, den andre er en hiway, og jeg ser at selv om den går til 25 kg vil den være fravokst i lengde før besafen.

Gammel 19-11-12, 23:50   #34
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet det finnes seter som er romseligere. Vi hadde ikke kjøpt det setet igjen, dersom vi hadde visst det vi vet i dag da vi kjøpte det. Men det gjorde vi jo ikke. Og setet har fungert fint det. Og søstra får overta det.

Det er nettopp det med å snu en fireåring... jeg har ikke egentlig lyst til det nei. Og jeg MÅ jo ikke. Vi har vært gjennom måneder med protester på å sitte "feil vei" før, og er helt klar på at det er et valg vi som voksne tar fordi det er tryggest for ham (formulert på et vis hvor vi ikke sier at svigerfar ikke passer på sine unger...) så den delen er grei. Jeg vet bare ikke når vi nå egentlig skal snu ham. Med den beslutningsvegringen vi bedriver er han antakelig rundt 4,5 før han får nytt sete. (Nei, planen er egentlig å handle det til helga. Vi får nå se...) Men altså ved siste veiing fortsatt ikke 16 kilo. Da er det jo ikke "helt nødt" å snu ham på lenge enda! Ja, bøyde bein tåler han.

Gammel 19-11-12, 23:51   #35
Malama

Malama sin avatar

Standard

Er den puta babyinnlegg? Vi tok den nemlig ut da vi kjøpte setet, men puttet den tilbake etter noe tid fordi det er jo i praksis sånn ca null polstring oppi der uten den?

Også må vi ha et eller annet nytt sete uansett, for Mikro bør vel snart ut av cabriofix'en... Alternativet blir jo da å kjøpe henne et "sete nummer to". eller å kjøpe hans "nummer tre" og la henne overta hans.

(Og ignorere mannens spm om hva vi gjør dersom vi må ha tre seter baki der. For da må vi ha ny bil, tenker jeg vi konkluderte med. Nei, vi har ingen slike planer, det bare ble aktualisert ettersom jeg fikk igjen mensen etter fødselen sist helg, noe som aktualiserte "derved må vi tenke over dette med prevensjon og sånn" samtidig som vi hadde "ny bilstol"-samtale.)

Gammel 19-11-12, 23:51   #36
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har jo også 4-åring, men han veier bare 14 kg og noe, så beltestol er helt uaktuelt enda. Han legger sakte på seg, så jeg tror det blir minst et år til, gjerne enda lenger også. Han sitter i det DL2 sete, greit med plass enda synes jeg, 105 cm lang. I farens bil har han en multi-tech, sitter godt i det og. Jeg ville foretrukket å hatt ham bakoverendt en stund til som niobe sier. Kjøp TWE, så kan du evt bruke det i besteforeldres bil til yngste når han vokser ut av det. Det er ikke så dyrt heller.

Gammel 19-11-12, 23:52   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke hodestøtten på Izi Combi er noe babyinnlegg, nei. Jeg har ikke hørt at den er "valgfri". Vi har Izi Combi X3 til minsten, og jeg ville ikke brukt setet uten hodestøtten.

Gammel 19-11-12, 23:53   #38
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor vil du snu ham, da?

Gammel 19-11-12, 23:59   #39
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ikke hodestøtte, niobe, den puta han sitter på. Det er x2 dette da, ikke x3, fetteren har x3, og det er noe annerledes vet jeg, men den puta jeg snakker om sitter han på.

Og jeg VIL ikke egentlig snu ham, det er det jeg ikke vil.

Jeg bare samler litt argumenter mot den der "han skal jo uansett snart snues, og da må han ha nytt sete igjen"-logikken som på et eller annet tidspunkt blandet seg inn i samtalen sist lørdag.

Men jeg vil ikke snu ham. Jeg er bare så innmari usikker på hvilket sete som er det beste valget videre likevel. Det er jo en god håndfull ulike seter som er nevnt her. Noen gjengangere er det, men jeg kjenner bare at jeg vet nok litt for lite om dem.

("besteforeldresete" bør vi kanskje egentlig også tenke på. De har et da, som min bror kjøpte. Sånn siden han har bodd her hele tiden, og mine foreldre kjører en del på hans unger fra tid til annen. Nå har vi flyttet, enn så lenge har han da lånt det min bror har til sin sønn der, men det hender at flere skulle vært med samtidig...)

Jaja, nå venter mikro visst på at jeg skal legge meg med henne, så jeg får gjøre det.

Så får vi ta en tur og se på bilstoler til helga, så blir han nok sittende bakover ei stund til.

Gammel 20-11-12, 00:05   #40
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Vi har hatt en del bilseter og jeg vil tro at Britax TWE og Brio Zento er lengst i ryggen, førstnevnte aller lengst.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.