Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når begynner du å tenke på jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-12, 09:41   #21
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når begynner du å tenke på jul?

Julegaver begynte jeg å tenke på i sommer, men de er fordi jeg lager en del selv. Strukket, lager ripsgele og lager vaniljeekstrakt. Alt slikt må nesten plalegges og ordnes i god tid.

Når det gjelde praktisk gjennomføring av jula så er det samme tradisjoner hvert år, så det trengs ikke planlegging. Lillejulaften, julaften, første juledag og nyttårsaften er spikra - resten av dagene tar vi på sparket.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 09:45   #22
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I november, for da begynner jeg å handle julegaver. Nå når vi har barn er det deilig å slippe julegavehandling i desember og heller bare nyte frilørdagene og kveldene sammen med barna.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 09:49   #23
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror jeg tenker på julen i større eller mindre grad hele året. Men julegavene pleier jeg å begynne på i oktober, så da er jeg godt i gang.

Gammel 19-11-12, 09:53   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at jeg skjønte at det er koseligst å kjøpe julegaver i desember, og etter at vi kuttet kraftig ned på gaver, samt at jeg skjønte at ferske julekaker er best, så har desember blitt enda mer magisk enn tidligere.

Jeg gjør uansett bare det som er kos. Av prinsipp. Droppet julekort for et par år siden. Ble bare stress.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 09:57   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynner å kjøpe julegaver i september/oktober som regel, noen ganger før. Julekort og evt. kalendere til familiemedlemmer bestilles først i november og da planlegges også juleforberedelsene.

Jeg vet hvor vi skal nyttårsaften, men juledagene er ikke planlagt ennå. Ei heller greier folk i min familie å fortelle meg om de kommer julaften eller ikke. Vi er alltid hjemme og tar i mot dem som vil komme, men det er ikke lett å få dem til å melde fra.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 09:59   #26
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er på linje med deg, bai ! Orker egentlig ikke en eneste juletanke før desember .

Edit: Urk, må ut og fikse kalendergaver til helgen, så ikke helt sant, det der .

Gammel 19-11-12, 10:00   #27
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

April!

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 10:00   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det endelig avklart at svigers kommer til oss i år i stedet for at vi drar til dem, så da blir det julemiddagslaging på meg i år som i fjor. Veldig hyggelig, og jeg gleheheeder meg! Nå mangler vi bare snøen. Den trenger ikke å komme før midt i desember altså, men jeg VIL ha julesnø. I hvert fall litt.

Gammel 19-11-12, 10:13   #29
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

I løpet av sommeren vet vi gjerne hvor og hvem vi skal være med på julaften. Julaftenmiddagen er den samme hvert år, uansett hvem vi feirer med. Og mange av gavene til min familie gjøres ferdig til den helga da søstrene møtes i november. Da slipper vi å tenke på å sende i posten.

Dette er ikke stress, bare rein rutine. Etter at storebror ble født i oktober istedenfor desember har jeg åpnet for prøvesmaking av julemarsipanen i oktober, men jeg går ikke og gomler hele veien til julaften. Også bruker jeg å kjøpe inn et jule-kk for inspirasjon og kos på samme tid. Det er sjelden jeg faktisk gjør noe, men dersom man skal lage ting - gjelder det å være ute i god tid.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 10:18   #30
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Tja, tenke på og tenke på, Fru Blom. Vi kjører sånn "same procedure as every year" så det er ikke så mye jeg trenger å bestemme. Julaften hos oss, 2. juledag hos mamma og pappa, og 3. juledag hos en tante. Sånn har det vært siden tidenes morgen.

Jeg har kjøpt en julegave, og bestemt meg for å betale meg ut av julevasken, ellers har jeg tenkt fint lite på det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 10:19   #31
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Adventskalender og julegaver begynte jeg å tenke på i september en gang. Detaljer rundt mat blir tatt når vi skriver den store handlelisten rett før jul. Det eneste på den fronten som er planlagt allerede er middag julaften. Og så har jeg lovet Lillestorebror at vi skal kjøpe flere nett med Babybel ost.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 10:21   #32
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Mat og sånt tenker jeg ikke på før uti desember. Julegavene handles gjerne i november, det er mange som skal ha, og mye som skal sendes. Julekort begynte jeg åpenbart å tenke på i dag. Julekaker bakes i starten av desember, siden vi har innført adventskaffe som desemberkos.

Gammel 19-11-12, 10:22   #33
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg får første blaff av julestemning når de første julebladene kommer i butikken i oktober. Da koser jeg meg med litt juleinspirasjon og finner fram julegavelista mi. I november kjøper jeg inn kalendergaver og de fleste julegavene til familie og venner (med unntak av mann og barn - de kjøpes litt senere). Jeg bruker også novemberhelgene til å rydde og vaske skikkelig i hele huset. Julekort ble bestilt i går.

I desember pynter vi litt (mesteparten at julepynten utsettes til 23. des), baker, går på julekonserter og div avslutninger og handler siste rest av gaver. Overhodet ikke noe stress - bare kos!

Vi har liten familie på begge sider så det er enkelt å koordinere hvem som er hvor i juledagene. Mine foreldre er hos oss annenhver jul og motsatt jul har vi svigers og svigerinne på julemiddag.

Gammel 19-11-12, 10:24   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt pepperkakedeig, så neste helg skal jeg bake pepperkaker med ungene.
Og kakemenn, tror jeg.

Gammel 19-11-12, 10:36   #35
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har de siste årene kjøpt Legokalendre i oktober, i år kjøpte jeg på nett til 25% så da føles det enda bedre.

Jeg burde vel spredt litt på julegaveinnkjøpene men vi har innskrenket veldig på hvem vi skal gi gaver til så det er ikke så mange lengre.
Vi kjøper alt i desember.
Baker pepperkaker og noen julekaker i desember.
Alt med julen skjer i desember. Det skal være litt mas og kjas og litt ekstra butikkglaning og shopping i den måneden.

Gammel 19-11-12, 10:41   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Vi kjøpte fjorårets legokalender til yngstemann i helgen. Han merker jo ikke noe forskjell på om det er 2011 eller 2012-versjonen, siden han ikke hadde den samme i fjor. Halv pris.

Gammel 19-11-12, 10:44   #37
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har kjøpt julecd.
Men ikke åpnet den enda da. Men det betyr at jeg er mentalt forberedt på at det blir jul i år også, og så kjøpte jeg en haug kalendergaver i forrige uke.
Så da skal jeg sette på julecd og pakke gaver og gjøre klart til det en dag snart, det er i grunnen det som sparker i gang juleforberedelsene her.
Bortsett fra at jeg allerede har sydd et par julegaver da, men det er mest fordi jeg hadde lyst til å sy, ikke fordi jeg ville få i gang juleforberedelsene.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 10:48   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er allerede julestresset.

Gammel 19-11-12, 11:02   #39
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julekort, ja. Det må vel vi og fikse i år. Det er kanskje litt leveringstid på slikt?

Ettersom eg les, kjenner eg at eg er der at det er veldig koselig med juleforberedelsar i desember, men at dei høyrer til i desember. Men det er stas å bake småkaker og pynte til jul. Eg pynter gjerne til advent rundt første søndag i advent, med lys og stjerne og slikt. Og så kjem julepynten seinare i desember.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 11:04   #40
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg er allerede julestresset.

Hva stresser du med da?

Jeg er glad jeg har frest bort stresselementene og kun står igjen med jeg synes er hyggelig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.