|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?
Jeg har følt den store forskjellen på kroppen. Men det er jo som sagt mine egne erfaringer, og jeg synes som sagt ikke noe av det er greit. Jeg skal allikevel være helt ærlig og si at jeg syntes det var verre å få tilsnakk som overvektig enn som undervektig. Jeg skjønner at andre kan ha motsatt erfaring, altså. For meg var skammen det verste. Den skammen har jeg kun hatt som overvektig.
|
|
|
#43 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er iallfall en ting man kan lære seg å ignorere! Hva folk tenker kan jeg ikke styre, så det trenger jeg ikke bekymre meg om. Ei heller hva de sier når jeg ikke kan høre det. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Superduperaktiv
Tjukkas-skammen kjenner jeg absolutt igjen, jeg har fortsatt øyeblikk - eller DAGER! - da jeg føler at jeg nesten ikke har livets rett fordi jeg har feita opp kroppen min. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Jeg gjør det enkelt. Jeg kommenterer ikke andres kropp med mindre det er et tydelig kompliment. F.eks "Har du gått ned litt? Du ser så fresh ut for tiden?" til en venninne jeg vet prøver å gå ned i vekt. (Selvsagt kun om jeg ser det. Man lyver da ikke.
|
|
|
|
#47 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg. Jeg har vært i begge ender av skalaen. Veldig undervektig, hvor folk oiet over seg og kjøpte mat til meg og hvor jeg følte meg direkte mobbet. Veldig overvektig og hvor folk nærmest tok fra meg maten. Og hvor de var veldig tydelige på at nå er du stor nok. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Shake it out!
|
Ja. Har sett den samme tendensen, og lurer på hvorfor noen synes det er ok å hylle en overvektig person med å rakke ned på de som er tynne. Den siste jeg så var en som kommenterte en kampanje på et treningsstudio, og det var greit at kampanen i seg selv var teit, men det ble jo ikke bedre av at man kommenterte hvor fine overvektige var,
|
|
|
#49 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Jeg skulle ønske folk bare kunne holde kjeft. Jeg har gått ned fryktelig mange kilo, og jeg er veldig overrasket over hvor ok det er for andre å kommentere kroppen min nå. Ingen sa noe negativt til meg da jeg var veldig overvektig. De tenkte sikkert, og snakket og sladret kanskje, men ingen var så frekke at de sa noe direkte til meg. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
|
Jaha. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?--- Sist redigert av Dronningen : 12-11-12 kl 13:25. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Dersom man er normalt slank, kanskje mer hellende mot tynn, så har man kontroll, viljestyrke, man faller ikke lett for fristelser, man er sunn og frisk (noe som ikke lar seg motbevise, sammenlignet med en overvektig person som vitterligen har større risiko for hjerte-karsykdommer, o.l). Tenker ikke nødvendigvis på kroppstyper a la catwalkmodeller her altså, bare normalslanke. Og akkurat det med å signalisere at man har kontroll og viljestyrke er viktig i denne sammenhengen. For har du noen kilo for mye på kroppen betyr det at du liker å sitte på rævva og spise sjokoladeis, og at du ikke klarer å la være. Du er svak. Jeg er veldig glad i mat og må hele tiden begrense meg selv. Jeg synes det høres ut som et gedigent luksusproblem å ikke greie å legge på seg. Jeg kan føle at buksene strammer etter ett måltid...skulle veldig gjerne hatt dette problemet for å si det sånn |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Joda, men "Så tynn du har blitt!" er noe helt annet enn "Nå må du spise en porsjon til da, lille venn, du er ikke fin når du er så tynn", "Only dogs prefer bones" og "Herregud! Er du sikker på det ikke feiler deg noe!?". Og det er ikke greit.
|
|
|
|
#54 |
|
Superduperaktiv
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Krinoline - tro meg, det er IKKE et luksusproblem å ikke klare å legge på seg. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Det må jeg selvfølgelig respektere at du mener. Samtidig, så lenge du er innenfor normalområdet hva gjelder BMI, så kan jeg ikke helt se at dette er et veldig problem. Er man frisk, spiser normal mat og holder en stabil vekt så er jo det helt flott det. Dersom man spiser som vanlig og likevel raser ned i vekt så kan det jo være sykelige tilstander som ligger bak, og da blir det jo en annen diskusjon. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Det er ingen tvil om at samfunnet belønner (særlig) kvinner som er tynne mer enn de overvektige. Også de som er for tynne, sunnhetsmessig sett. Det har blitt forsket på holdning og handlinger overfor spiseforstyrrede barn, og selv psykiatrisk helsepersonell behandler anorektikere (kontroll, vilje, tynne) bedre enn bulemikere (fråtsing, oppkast, vanligvis overvekt).
|
|
|
#57 |
|
Gullfisk
Ja, en selv vet jo at det er helt flott om man er frisk, spiser normal mat og holder en stabil vekt. Problemet som blir diskutert her, er folk som ikke skjønner det, og som på død og liv må kommentere kroppsstørrelsen din. Du har helt rett, det er en annen diskusjon, og det er det vi andre diskuterer. Komplimenter var ikke i ligningen her i det hele tatt. (Og dessuten: Er du helt sikker på at de tar det som en kompliment?) Ja, det er sosialt uakseptabelt å påpeke overfor noen at de er tykke. Hvorfor ser det ut til å være helt greit å si til noen at de har blitt for tynne?
|
|
|
|
#58 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
![]() ![]() |
Altså... Problemet mitt er at jeg er nettopp så tynn at folk mener jeg bør spise mer, og ja jeg gjør glatt det jeg også. Men det hjelper jo ikke. -jeg tar ofte det ekstra kakestykket som alle mener at jeg har så godt av, men det hjelper jo ikke. jeg er fortsatt (i andres øyne) alt for tynn! Jeg klarer ikke legge på meg! Thats it! Allikevel fortsetter de å si at jeg må spise mer, fortelle meg hvor stygt det er med beinrangler osv. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Altså, jeg har ikke kontroll, viljestyrke og faller ikke for fristelser.... jeg sitter da dønn lat på sofaen og spiser sjokolade og potetgull, trener aldri, drikkrr kakao til frokost på jobb nærmest daglig, og spiser usunn mat jvent over.
|
|
|
#60 |
|
Gullfisk
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Malama satte fingeren på det. Jeg har en mor som i perioder drakk fløte istedet for melk, i et forsøk på å gå opp noen kilo så hennes svigersøstre skulle bli fornøyd.
|
|
![]() |
|
|