Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skal dine barn på Halloween-runde?
Ja, såklart! 85 50,00%
Ja, må vel følge strømmen 26 15,29%
Nei, vi velger HalloVenn-fest istedet 10 5,88%
Nei, vi slukker lys og later som vi ikke er hjemme 14 8,24%
Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri 19 11,18%
Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre 16 9,41%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-12, 02:15   #141
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Vi har snakket om sånne som deg.

Privat tråd, eller kan jeg lese? ;P

Gammel 26-10-12, 02:16   #142
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Akkurat like klar over det som du forhaapentligvis er over at jeg bare er lei alt det serioese dramapreiket og har valgt deg som uskyldig mobbeoffer for underholdningens skyld.

...deg i rosa onepiece hadde foroevrig skremt siste lille polkagris ut av dette huset i alle fall.

Nja, tviler litt, kjenner jeg.
Payback i morra kveld.

Gammel 26-10-12, 16:15   #143
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Men hva med HalloVenn da Limpalot? Da kan ungene dine gaa rundt i koselige drakter inne i et lyst hus og laere om at alle kan vaere venner mens de ser paa en tryllekunstner med stort behov for aa fortelle folk om Jesus?
:Loesningsorientert:

Jeg syns det er respektløst å dra det ut og latterliggjøre HalloVenn på den måten, Ulvefar.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 17:30   #144
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg syns det er respektløst å dra det ut og latterliggjøre HalloVenn på den måten, Ulvefar.

hvorfor?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 18:06   #145
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Om jeg ikke husker feil Amelie, så bor vi i samme by. Har et antrengt forhold til halloween unger som tigger godteri så vi var på hallo- venn arrangementet i fjor. Der var både zombier, spøkelser, hekser og troll, samt feer og Pippi Langstrømpe og klovner. Ingen drev misjonsarbeid. Ingen Jesus, forkynnelse, utdeling av bibler eller verving til menigheten.
Mange morsomme aktiviteter for barna og de fikk et godteri for hver gjennomført aktivitet. Kafe var det også som solgte brus og boller rimelig. Fantastisk flott arrangement om man er kristen eller ikke, og all kudos til frivillige som stiller opp og gjør et slik arrangement mulig.
I år er barna bedt på privat arrangement så i år får vi (desverre) ikke med oss hallo-venn arrangementet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 18:09   #146
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

hvorfor?

Hvorfor det er respektløst og latterliggjøre noen? Er det virkelig spørsmålet ditt?

Gammel 27-10-12, 18:13   #147
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Hvorfor det er respektløst og latterliggjøre noen? Er det virkelig spørsmålet ditt?

Ja det er spørsmålet mitt. Her settes dette påfunnet litt på spissen det er da vel ikke noe værre enn alle de utalelsene som dømmer Halloween nor og ned. Det er ikke noe galt med å le av et påfunn. Det er ikke som det er en person som latterliggjøres her men et foretak og deres forretningside.

Hallovenn er i mine øyne enda mere kommersielt, det er et kommersielt foretak, og sannsynligvis i prosess med ordmerkeregistrering.

Sånn sett kunne jeg jo klage over måten du stilte spørsmålet på og mene det latterligjorde meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 18:15   #148
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Ja det er spørsmålet mitt. Her settes dette påfunnet litt på spissen det er da vel ikke noe værre enn alle de utalelsene som dømmer Halloween nor og ned. Det er ikke noe galt med å le av et påfunn. Det er ikke som det er en person som latterliggjøres her men et foretak og deres forretningside.

Hallovenn er i mine øyne enda mere kommersielt, det er et kommersielt foretak, og sannsynligvis i prosess med ordmerkeregistrering.

Sånn sett kunne jeg jo klage over måten du stilte spørsmålet på og mene det latterligjorde meg.

Gammel 27-10-12, 18:36   #149
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Ok!

Gammel 27-10-12, 18:39   #150
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Om jeg ikke husker feil Amelie, så bor vi i samme by. Har et antrengt forhold til halloween unger som tigger godteri så vi var på hallo- venn arrangementet i fjor. Der var både zombier, spøkelser, hekser og troll, samt feer og Pippi Langstrømpe og klovner. Ingen drev misjonsarbeid. Ingen Jesus, forkynnelse, utdeling av bibler eller verving til menigheten.
Mange morsomme aktiviteter for barna og de fikk et godteri for hver gjennomført aktivitet. Kafe var det også som solgte brus og boller rimelig. Fantastisk flott arrangement om man er kristen eller ikke, og all kudos til frivillige som stiller opp og gjør et slik arrangement mulig.
I år er barna bedt på privat arrangement så i år får vi (desverre) ikke med oss hallo-venn arrangementet.

Og her er mitt problem med Hallo venn. De kunne jo bare kalt det Halloween-fest? Istedet for å prøve og kalle det sin idé.
Da vi bodde i utlandet så feiret nemlig barna mine Halloween på skolen så å si likt som det du beskriver her. Halloween-fest med leker og premier, skumle og uskumle-antrekk, litt underholdning og mat og drikke. Og det var et fantastisk flott arrangement uansett om man var kristen, muslim, jøde, hindu, taoist eller bare deg selv.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 20:06   #151
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg er klar for Hallo Vin! Kanskje jeg skal invitere naboene på det etter at barna er i seng.

Har jeg startet en trend?

Gammel 27-10-12, 22:08   #152
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg beklager Amelie: men hvor tror du at du er? Når ble det en del av reglene her at man ikke skal gjøre narr av noen man er uenig med.

Jeg synes det er ganske slemt av deg å fortelle meg at mine barn er egoistiske og at jeg ikke gir dem gode verdier fordi de får lov til å være med på en lek som er vanlig i det strøket der vi bor. Men du har selvfølgelig lov til å si det likevel.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 23:46   #153
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg beklager Amelie: men hvor tror du at du er? Når ble det en del av reglene her at man ikke skal gjøre narr av noen man er uenig med.

Jeg synes det er ganske slemt av deg å fortelle meg at mine barn er egoistiske og at jeg ikke gir dem gode verdier fordi de får lov til å være med på en lek som er vanlig i det strøket der vi bor. Men du har selvfølgelig lov til å si det likevel.

Nuvel, jeg syns det ble for mye harselas og sa fra. Ellers så skiller vi vel personer (deg + dine barn har jeg ikke nevnt) og sak (Halloween-trenden), så du behøver ikke synes jeg er slem.

Nå er imidlertid ståa her i huset at 3.klassingen institerer på gammel tradisjon og nekter noe annet fordi kompisene skal delta, mens vesla vil være med på HalloVenn med nabojentene (barnehagealder), så kan hende vi deler oss.

Enhjørning: HalloVin har jeg så lyst til å gjøre i kveld! Det er skikkelig vintørke i huset, men har et kjempestort, tomt vinglass som jeg har lyst å ta med meg ut. Men tør ikke gå alene. Kanskje Imma blir med? Enhjørning tror jeg bor laangt unna meg. Kanskje jeg tør med skjelett-maska til sønnen, og en sort kappe? Men hva sier man når man går HalloVin? Vin eller vann? Vin eller kånjakk?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 11:29   #154
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nuvel, jeg syns det ble for mye harselas og sa fra. Ellers så skiller vi vel personer (deg + dine barn har jeg ikke nevnt) og sak (Halloween-trenden), så du behøver ikke synes jeg er slem.

Nå er imidlertid ståa her i huset at 3.klassingen institerer på gammel tradisjon og nekter noe annet fordi kompisene skal delta, mens vesla vil være med på HalloVenn med nabojentene (barnehagealder), så kan hende vi deler oss.

Enhjørning: HalloVin har jeg så lyst til å gjøre i kveld! Det er skikkelig vintørke i huset, men har et kjempestort, tomt vinglass som jeg har lyst å ta med meg ut. Men tør ikke gå alene. Kanskje Imma blir med? Enhjørning tror jeg bor laangt unna meg. Kanskje jeg tør med skjelett-maska til sønnen, og en sort kappe? Men hva sier man når man går HalloVin? Vin eller vann? Vin eller kånjakk?

Man sier naturligvis "Hallo! Vin??" !

Gammel 28-10-12, 11:33   #155
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er Hallovenn?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 12:03   #156
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva er Hallovenn?

Kjedelige (og minst like kommersielle) greier:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.7352165

Gammel 28-10-12, 12:08   #157
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hallovenn er i samme gate som borgerlig konfirmasjon. Jeg pleier å droppe de tingene jeg ikke liker, ikke lage liksom-egne-ideer-for-å-få-fortsatt-godteri-og-gaver-opplegg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 12:14   #158
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at når du velger å gå ut med flagget så til de grader til topps som du gjorde i det første innlegget, så må du regne med å få svar på tiltale. Og ulvefars svar var harsellerende, ja, og hysterisk morsomt, og nettopp av et slikt kaliber som gjør fp til et fantastisk sted.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 28-10-12 kl 14:14.
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 12:16   #159
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her feirer vi Halloween, mye sikkert pga der er mange amerikaner som bor i området, men også for de vi synes det er blitt en stas dag. Ungene gleder seg masse, og det kreler av barn som går i nabolaget, vi respekterer dem som har slukket utelyset og går ikke der. Kommersielt? Joda, men ikke mer enn andre ting synes jeg.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 14:41   #160
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

rine: DD svarer at Hallovenn er kjedelig og kommersielt. Jeg (som har vært med på det, i motsetning til DD), sier at det verken er kjedelig (ungene har det fantastisk) eller kommersielt (det selges ingenting, koster ingenting, man må ikke ha kostyme).

Det at vi velger annerledes betyr ikke at vi synes Halloweenfeirere er dumme, egoistiske, glade i å skremme andre just for the heck of it, andonandon. Hallovenn er helt klart ment som en motvekt til Halloweenfeiringen, det er ikke vits i å legge skjul på. Men derfra til å føle seg fordømt som sender ungene på trick or treat, det kan ikke Hallovennfolk ta på seg ansvaret for. Poenget er i alle fall ikke hvem som er mest kommersielle eller ikke. Poenget er at ungene får en tradisjon som de liker, som de føler seg hjemme i og som i vårt tilfelle ikke koster dem en krone.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.