Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-12, 12:50   #1121
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Her er link til saken. http://www.dagbladet.no/2011/06/23/n...ping/17026306/

Sitat:

- Retten feller ingen moralsk dom over kvinnen, men konstaterer at hun i beruset tilstand ikke er fremmed for å kunne ha sex med menn hun ikke kjenner så godt. Dette har bevismessig betydning i relasjon til å forstå hennes handlemåte i forhold til de tiltalte, står det å lese i dommen.

Altså, om jeg vil ligge med 99% av byens befolkning og gjør det frivillig så betyr det faktisk ikke at den siste prosenten bare kan komme å forsyne seg. Faktisk.

Jeg skulle likt å kommet å tatt for meg i dommerboligen med unnskyldningen om at de tross alt har sex frivillig sånn ellers, så hvorfor ikke med meg?

Einhyrningur er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:52   #1122
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Andreas Wiese hadde en god kommentar i Dagbladet i dag om hvordan Øygard (og forsvareren) har brukt media fram til rettssaken for å skape et bilde av at han er uskyldig og jenta tvilsom. Og hvor viktig det er for jenta at saken går for åpen rett, selv om ordføreren ville at den skulle være lukket "for jentas skyld", fordi dette er den eneste måten hennes forklaring kan bli offentlig og rykteflommen om henne kan ta slutt. Og at man vanskelig kan forestille seg hvor vondt og vanskelig det må være for jenta å få livet sitt brettet ut sånn.

Men nå vet jo alle at jenta ikke har løyet og diktet - Øygard har innrømmet at forholdet mellom dem var alt annet enn "faderlig og omsorgsfullt". Sel om Øygard fremdeles hevder det, så er det jo ikke så mange som tror ham lengre... Og det fryder meg å se at vennen og kollegaen står fram og sier at han er skuffet over at skypesamtalene ble holdt hemmelig, og at han føler seg ført bak lyset. Det tror jeg det er mange som føler at de er...

All ære til jenta!

Gammel 19-10-12, 12:57   #1123
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker i hine, hårde dager hvor en, eh, tidligere bekjent av meg i en forholdsvis opprivende prosess brukte som argument om min dårlige dømmekraft og dårlige person at jeg hadde hatt sex med en mann, altså en annen en ham. Skriftlig. I brev til min advokat, med kopi til min mor og far.

Min svært kristne og konservative mor som mener at alle par bør være gift før de er alene sammen responderte at om jeg så hadde hatt sex med et helt fotballag var det fortsatt fullstendig irrelevant.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 13:00   #1124
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv kristne konservative mammaer kan komme til god nytte.
Den er skikkelig drøye den der Mav!

emm er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 13:05   #1125
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg husker i hine, hårde dager hvor en, eh, tidligere bekjent av meg i en forholdsvis opprivende prosess brukte som argument om min dårlige dømmekraft og dårlige person at jeg hadde hatt sex med en mann, altså en annen en ham. Skriftlig. I brev til min advokat, med kopi til min mor og far.

Min svært kristne og konservative mor som mener at alle par bør være gift før de er alene sammen responderte at om jeg så hadde hatt sex med et helt fotballag var det fortsatt fullstendig irrelevant.

Jeg tenker at for folk som ikke har opplevd hvor komplett irrasjonelle tilsynelatende oppgående folk kan være, får en vekker av denne saken. Folk stoler på magefølelsen sin og den er ikke egentlig så veldig pålitelig - vi er jo skapt slik at vi gjerne leter etter et allerede bekreftet verdensbilde når vi vurderer situasjoner - eller folk. Ergo har avvikere en letter jobb i å overbevise folk om at de er som andre hvis de fra før virker som andre, enn ofre har når de vil påvise at en tilsynelatende normal person faktisk er en avviker på ett eller annet felt.
Jeg anbefaler boken til Daniel Kahneman - den beskriver dette fenomenet på en utrolig bra måte:

http://www.tanum.no/tanum/product/pr...=9780374275631

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 14:49   #1126
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg liker moren til Maverick.

Sånn ellers tenker jeg at om man pleier å ha sex med hundrevis av folk hver helg så bør det telle til at man skal tros på jeg da.
-Man har erfaring fra sex med flere og kan skille mellom frivillig sex og voldtekt
-Man har ikke for vane å påberope voldtekt til tross for omfattende erfaring

Det er visst ikke helt sånn det funker.

Gammel 19-10-12, 14:51   #1127
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Det er visst ikke helt sånn det funker.

Nope. Er ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om at vi fortsatt er på nivået "Hun var ute sent", "Hun hadde drukket alkohol", "hun hadde på seg så kort skjørt og topp", "Han er jo en slik kjekk ung mann, stakkar han får jo livet sitt ødelagt av slikt".

Éowyn er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 14:53   #1128
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"... men hun flørtet jo med ham" er en klassiker.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 14:56   #1129
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Hvorfor sloss hun ikke mer?"

emm er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 15:02   #1130
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Journalisten om åpenhet i overgrepssaker: http://www.journalisten.no/node/38433

LaBanga er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 15:04   #1131
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

"... men hun flørtet jo med ham" er en klassiker.

Jepp. Den brukes jo i denne saken også.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 15:15   #1132
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jepp. Den brukes jo i denne saken også.

Barnet flørtet med den voksne mannen, ordføreren. Da hadde han jo ikke noe valg!

Kongeargument.

Jeg blir så sint!

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 15:49   #1133
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Men hvem kan vel motstå en flørtende 13 åring?

Einhyrningur er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 16:54   #1134
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å skylde på et barn er i alle fall det samme som å erklære seg uegnet som ordfører.
Han kan ikke motstå flørting fra et 13 år gammelt barn, hvordan kan en slik mann kunne ta noen viktige avgjørelser da..................

Gammel 19-10-12, 16:56   #1135
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Når det kommer til voldtektsaker er det ikke uvanlig at antrekket til offeret blir brukt mot de. Skjørtet var for kort og toppen for utfordrende.
Vi bor i et samfunn som dermed sier at kvinnen kan skylde seg selv ved å gå utfordrende kledd (satt på spissen), men samtidig fordømmer vi samfunn som krever at kvinnene skal dekke seg til.....
For meg blir det litt dobbeltmoral altså.

Gammel 19-10-12, 17:02   #1136
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det har blitt gjort undersøkelser om voldtektssaker der det fremkommer at fagdommere har presiserert at slikt er helt irrelevant, men legfolkene likevel velger å ta slikt med i betraktning. Og noen lurer på hvorfor man bør avskaffe juryordningen???!!! ARGH!

Gammel 20-10-12, 23:48   #1137
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Et annet prinsipp som er viktig å huske på er at alle som er stevnet som vikter har plikt til å forklare seg sannferdig. Det betyr igrunnen ikke at alt de sier nødvendigvis er helt sant, men opplevelsende har hatt av situasjonen skal beskrives slik de oppfattet den. Dersom retten kan påvise at vitnet ikke forklarer seg sannferdig kan vitnet straffeforfølges.

Tiltalte har rett til å forklare seg, men ingen krav om at forklaringen skal være sannferdig. Det betyr i prinsippet at tiltalte kan lyge så det renner (som vi sier i Bergen), uten at vedkommende kan straffeforfølges.

Mulig at det ikke vil ha noe relevans i denne saken, men det er viktig å ha i bakhodet når en leser forklaringene som blir gitt i retten.

Gammel 22-10-12, 18:37   #1138
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Jeg fatter ikke at et vitne i en pågående straffesak, der man har hatt et år på å tenke seg om før man vitner, kan få endre forklaring etter at tiltalte har ringt etter vitnemålet for å "hjelpe han" å huske riktig.
Merkelig!

emm er ikke aktiv  
Gammel 22-10-12, 20:02   #1139
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg fatter ikke at et vitne i en pågående straffesak, der man har hatt et år på å tenke seg om før man vitner, kan få endre forklaring etter at tiltalte har ringt etter vitnemålet for å "hjelpe han" å huske riktig.
Merkelig!

Ikke jeg heller. Det er helt utrolig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 22-10-12, 20:05   #1140
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Merkelig!

Det virker veldig merkelig. Det er litt amatørmessig og lite troverdig at det overhode er en mulighet å gjøre sånn, etter å ha hatt en samtale med den mistenkte. Er dette i molboland eller bakvendtland? Nei jeg skjønner ingenting. Tilliten til rettsystemet vårt fikk en knekk nå.

Frost er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.