Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Pigg eller ikke?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-12, 14:11   #21
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pigg eller ikke?

Vi har lenge hatt pigger på en og piggfritt på den andre. Men har nå valgt å kjøre piggfritt på begge. Vi bor jo i Bergen, så det går jo for det meste veldig greit. Men om det er veldig isete så kan det skje at vi ikke kommer oss opp til huset, eller at vi ikke tørr å ta sjansen på å kjøre. Heldigvis er det ikke så ofte at det spiller noen stor rolle. Da heller planlegger vi å ha god tid og kjører veldig sakte om vi må kjøre.

Gammel 28-09-12, 17:22   #22
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kjørt piggfritt noen år, og det har vært overraskende greit. Det er godt med snø her oppe vi bor, og jeg har aldri stått fast. Eneste som har vært litt problematisk noen ganger er stor snømengde og manglende måking, men tror ikke akkurt det hadde hjulpet veldig med pigg da. Problemet er jo ofte høyden på snøen i veien.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 17:46   #23
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi bor på vestlandet, og er veldig glad for at vi har minst en bil med piggdekk. Det går oftest greit uten, men godt å ha de periodene med holkeføre.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:09   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Viktigere enn å komme fram kan være å kunne stoppe....

Bremselengde er vel minst like godt på piggfritt som pigg, på alle fører bortsett fra holkeføre (som vi har lite av), mener jeg å ha lest.

Gammel 02-10-12, 11:21   #25
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Bor i Oslo og har en varebil (firmabil) med pigg, er tungt lastet.
Privatbilen har piggfritt.

Gammel 02-10-12, 11:24   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor rett nord for Oslo, og har alltid kjørt piggfritt. Jeg kjører MYE. Vinteren for to år siden kjørte jeg med dårlige/gamle vinterdekk på Peugeot 307 SW, det var ikke hyggelig, i fjor med helt nye dekk var noe helt annet. På den nesten nye lille Ford Fiesten min har vi også valgt piggfritt, men er spent på å kjøre på vinterføre med den.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:26   #27
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Hadde en tråd om dette i fjor. Jeg kjøpte pigg. Vi har en liten, men ille bratt og isete bakke så jeg er glad at jeg i år slipper skli ned den med piggfrie dekk.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:28   #28
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Takk for alle innspill. Jeg klarer ikke å bestemme meg! Og i morges var det spor etter nattefrost på parkeringsplassen på jobb, så det begynner å bli på tide.

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:31   #29
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten en over gjenomsnittet bratt bakke opp fra huset vårt. Det er mange som ikke tør å kjøre ned den bakken selv uten snø. Vi har bodd her i 7 år nå, og jeg kan telle på en, kanskje 1.5 hånd hvor mange ganger vi har hatt problemer med å komme opp med piggfrie dekk. Det gikk selvfølgelig lettest med den bilen vi hadde som var 4W, men ellers har vi bare hatt biler med bakhjulstrekk. Det går så det suser så lenge man rygger opp.

Gammel 02-10-12, 11:32   #30
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=127471

Her er min tråd, hvis du vil lese.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:44   #31
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Maverick sier det - på våt is er pigg tingen. På snø er piggfritt bra. Is også, om den er tørr og dekkene rene. På asfalt er pigger helt ubrukelig. Det er tull og tøys å være redd for piggfritt. Det fungerer på rett underlag. Og kjøreegenskapene til bilene i dag kan ikke sammenlignes med de vi hadde før.

Gammel 02-10-12, 12:04   #32
Lyppa

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har hatt flere biler, og har kjørt både med piggfritt og pigger. På våt is er det rett og slett livsfarlig å kjøre piggfritt synes vi. På snø er det helt fint å kjøre piggfritt, men det har det jo ikke vært så mye av her hos oss de siste årene.
Vi hadde gode nye piggfrie dekk på ny bil og fikk ødelagt hele siden på bilen vår da den ikke kom opp en lang bakke, og seilte nedover helt uten kontroll.Skrapte langs autovernet 200 meter. Takk Gud for at det ikke kom mennesker gående langs veien.
Etterpå hentet vi en eldgammel golf med slitte piggdekk, og kjørte opp bakken som ingenting. Det har vært flere episoder der jeg ikke har kunne hjem etter jobb pga glatt veibane, og da har måtte vente noen timer på skyss med andre.
Hadde vi bodd et sted der vi alltid kunne benytte oss av kollektivtrafikk, og kke vært avhengig av bil kunne vi nok kjørt piggfritt. Men det kan vi ikke, og sånn som i fjor vinter var det is her det meste av vinteren. Da tør vi ikke kjøre piggfritt.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 12:09   #33
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Maverick sier det - på våt is er pigg tingen.

Og her er problemets kjerne for meg, som bor i en by der det er 100% sikkert at det blir noen uker med våt is hver vinter. Samtidig som det jo de andre ukene er snø, tørr is eller bart, og da ville piggfritt vært vel så bra eller bedre. Ideelt sett skulle man kanskje hatt to sett med vinterdekk.

Gammel 02-10-12, 12:15   #34
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hver gang jeg ser overskriften på denne tråden under "nye meldinger" tror jeg det dreier seg om du skal klippe deg piggsveis eller ikke.

:ikke hjelpsom:

Gammel 02-10-12, 12:18   #35
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Ideelt sett skulle man kanskje hatt to sett med vinterdekk.

Og hatt en fyr i garasjen som kunne skiftet dekkene alt etter hva slags føre det var den dagen.

Gammel 02-10-12, 12:21   #36
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hver gang jeg ser overskriften på denne tråden under "nye meldinger" tror jeg det dreier seg om du skal klippe deg piggsveis eller ikke.

:ikke hjelpsom:

Skal jeg?

Gammel 02-10-12, 12:35   #37
Left
Passiv

Standard

Jeg har piggfrie vinterdekk på stasjonsvogna mi nå, men den skal få nye sko med pigg så fort jeg får råd.

Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 12:35   #38
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Legg ut bilde, så kan jeg vurdere det.

Jeg er litt mindre eksperimentell av meg og vurderer pannelugg.

Gammel 02-10-12, 12:46   #39
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Jeg har sånn hår nå, bare ikke like fint stylet eller nybleket.

Skal jeg kanskje ha det sånn?

Eller risikerer jeg fort å i stedet bli sånn?

Gammel 02-10-12, 12:48   #40
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Sånn hår har jeg:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.