|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg tror rett og slett jeg fikk fryktelig god gumnastikkundervisning på videregående. Det var nesten aldri sånn at vi drev med den idretten som læreren likte best, men vi hadde en svært detaljert plan vi skulle gjennom og jeg lærte masse nytt. Og da var det plutselig litt mindre ille for en gammel gymhater som meg.
|
|
|
|
#62 |
|
intro
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Ja, slik var det for meg også - russ -92. Det redda inn 5-eren, gitt!
|
|
|
|
#63 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingHar ikke lest hele tråden, men har inntrykk av at innsats, eller viljen til å gjøre en innsats teller også i andre fag. Man får ikke toppkarakter noe sted kun basert på innsats og vilje, ei heller i gym vil jeg tro. Men i følge lærerne jeg kjenner så gir de kred for viljen til å jobbe med faget - om det så blir 2 istedenfor 1. Men det er klart, er det tomt - så er det tomt.
|
|
|
#64 |
|
Librocubicularist
|
Det er ikkje lov. Eg har hatt tilfelle kor kompetansen som blir vist ikkje svarer til innsatsen, kor eg kjenner det er ordentleg ubehageleg å sette 2 (i motsetning til dei som ikkje jobber og viser kompetanse på 5-nivå). Men eg har ikkje lov å vurdere anna enn kompetansen. Vilje til å jobbe kan i beste fall gi utslag om karakterane gjennom skuleåret er 3/4, 4/3, 3/4 og 4/3. Men opplæringslova åpner ikkje for å belønne innsats. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingOk, da har jeg misforstått. Har jo ikke satt meg inn i dette, bare overhørt diverse slitne eksamensrettere og hodebry over standpunktkarakterer.
|
|
|
#66 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir gitt mange(!) toere i norsk skole som kanskje burde vært stryk. Jeg har gitt noen av dem jeg også, og det har jeg ingen problemer med å forsvare. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Librocubicularist
|
Akkurat der, blir det kanskje brukt ein del, fordi det er tungt å stryke nokon som faktisk jobber. Men det er like fullt ikkje rom for det i regelverket, og det blir ikkje brukt i like stor grad i resten av karakterskalaen. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Passiv
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg synes ikke det blir riktig å måle resultatene i gym nei, men innsatsen kan de jo premiere. Har man koordineringsevne som en sparegris, slik jeg har, og aldri klarer å hevde seg i idrett/gym, men v i s e r at man forsøker, og alltid deltar? Det bør jo telle mye synes jeg. Men det blir helt feil om en som er supergod i høydehopp skal få god karakter bare på grunn av det, mens han som ikke er noe god i noe som helst, men deltar med liv og lyst tross alt skal få dårlig karakter? |
|
|
|
#69 |
|
Er frisk!
|
Dette stemmer.
|
|
|
|
#70 |
|
This is normal!
|
Jeg ser at det er flere som skriver noe i denne gaten, og jeg skjønner ikke hvorfor idrettsfag/gym skal være i en særstilling. Hvis man har sterk dysleksi, viser at man forsøker og alltid deltar, er det begrenset hvor god norskkarakter man kan få hvis man ikke kan skrive "riktig". Det samme i matematikk. Jeg vet ingen i klassen som jobbet hardere enn venninnen min, men hun endte med en 3-er, siden hun rett og slett ikke fikk det til. Vi har ulike forutsetninger for å lykkes i de ulike fagene. Jeg kan ikke skjønne at gym skal ha noen særstilling, bare fordi enkelte elever som er sterke i alle andre fag kan ende opp med en dårligere karakter her.
|
|
|
|
#71 |
|
maler
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg synes at gymkarakteren skal være reell hvis man først har en gymkarakter. For min del kunne man hatt deltatt/ikke deltatt, men jeg er ikke så sikker på at det hadde vært fremmende for aktiviteten i det faget heller, jeg er nok ikke den eneste som har jobbet med gymfaget i form av å trene litt og følge med nettopp med tanke på at den karakteren faktisk er noe jeg må forholde meg til. Jeg ser at det kan være annerledes for andre i og for seg. Men jeg håper at tiden da gym var synonymt med å vise hva du var god i fra før og var prisgitt privatundervisning i form av fritidsaktiviteter er over. På videregående møtte jeg nemlig for første gang en gymlærer som underviste. Vi fulgte læreplanen. Vi fikk demonstrert det vi skulle gjøre. Det var variert. Og vi fikk til og med forklart reglene i ballspill! I en sånn setting synes jeg det er greit at det settes karakterer, det er bare så synd at undervisningen for min del var ikkeeksisterende før videregåendenivå.
|
|
|
#72 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingMen noen, det er ikke fordi vi ikke unner de som er svake i teori, men sterke i gym å få en god karakter. Spørsmålet er hva som er hensikten med gymfaget og hvordan man best fremmer folkehelsedelen av faget. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
This is normal!
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingMen hvis man ser på kompetansemålene i kroppsøving er det mer en folkehelse. Jeg synes det er like lett å finne overføringsverdi til arbeidsliv og deltakelse i samfunnet som i RLE, kunstfag, musikk osv. Og de fleste kompetansemålene er mulig å nå uten å være en atlet.
|
|
|
|
#74 |
|
flisespikker
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEn ting jeg ble sittende og lure på: Gir man karakterer i forming ut fra hvor pent elevene f.eks. tegner, eller ut fra hvor mye flid de gjør seg, eller ut fra om de har tilegnet seg de teknikkene de skal lære, eller noe annet?
|
|
|
#75 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEit av hovudområda på henholdsvis u-trinnet og vgs er aktivitet og livsstil og trening og livsstil:
Så det du Katta etterlyser er ivaretatt, i alle fall i læreplanen. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Librocubicularist
|
Eg har aldri undervist i Kunst og Håndverk, men kompetansemåla er i stor grad knytt til teknikker og ferdigheiter. http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...0&gmi=6617&v=5 |
|
|
|
|
|
#77 |
|
maler
|
Hm. Jeg ser det, jeg liker egentlig den kompetanseplanen.
|
|
|
#78 |
|
Sviiisj!!
|
Men hvor skal grensen gå, da, for å ha fag som flest mulig kan hevde seg i? De aller skolesvakeste elevene er nok ikke typisk de som hevder seg i gym heller. Ting henger oftere sammen (skole-evner og motorikk) enn det klisjeene tilsier. Jeg har i alle fall svært liten tro på at det er gymnastikkfaget som redder særlig mange fra å droppe ut av skolen. Men akkurat det har jeg ikke noe empirisk grunnlag for å si så mye om.
|
|
|
#79 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg hadde tegning/form/farge som studieretningsfag på vgs. Vi ble nok bedømt noe utfra ferdigheter, men mest utfra tilsynelatende forståelse for teknikkene, evne til å bruke teknikker kreativt, og også teoretisk kunnskap (kunsthistorie, f.eks.).
|
|
|
#80 |
|
Er frisk!
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingGym-faget har endret seg enormt siden vi gikk der. Hilsen kona til en gymnastikklærer på ungdomsskolen (forøvrig med hovedfag idrett).
|
|
![]() |
|
|